First project

Schizofreni og ADHD hos barn og ungdom vedvarer ofte gjennom hele livet og mange har vansker med kognisjon, utdanning og arbeid, sosial funksjon og rusmisbruk. Prosjektets målsetting er å få mer kunnskap om hvilke faktorer i barne- og ungdomsalder som har sammenheng med hvordan det går med personer med schizofreni eller ADHD etter 20 år i voksen alder (32-38 års alder), slik at man på best mulig måte kan forebygge og behandle senere vansker. I denne longitudinelle studien vil femten kvinner og menn i alderen 33-38 år med tidligdebuterende schizofreni, nitten med ADHD og 30 friske kontroller bli undersøkt med anerkjente og validerte metoder i forhold til kognitive funksjoner, symptomer, psykologiske tilleggslidelser, rusmisbruk, tidlige traumer, kriminalitet, sosial funksjon, arbeidsfunksjon og behandlingshistorie.  Resultatene vil sammenlignes med resultater fra de samme undersøkelsene da disse personene var i ungdomsårene (12-18 år; T1) og da de var unge voksne (25-32år; T2).  Ved å følge ungdom med EOS og ADHD gjennom flere faser av livet vil man få kunnskap om sammenhengen mellom kognisjon, symptomer og senere funksjon. Ingen andre studier har kartlagt kognisjon, symptomer og funksjon og så fulgt personer med EOS i så lang tid. Prosjektet er derfor unikt og vil skaffe ny kunnskap om faktorer i barne- og ungdomsalder som har betydning for funksjon senere i voksen alder, slik at man best mulig kan forebygge og behandle tidlig. Prosjektet vil også gi viktig informasjon om hva som har vært nyttig eller ikke nyttig hjelp og behandling i løpet av en 20 års periode.

Det overordnede målet er undersøke utviklingen av kognisjon, symptomer og funksjon over 20 år hos personer med EOS og ADHD. Vi  ønsker å identifisere mulige prediktive faktorer for senere funksjon slik at behandling best mulig kan tilrettelegges.

• Er de  kognitive funksjonene stabile fra 13 til 20 års oppfølging (dvs. lik 13 års oppfølging) eller er det indikasjoner på en ytterligere progressiv  forverring i voksen alder hos  personer med EOS eller ADHD?
• I hvilken grad er kognisjon ved  baseline- og oppfølging assosiert med kliniske symptomer, sosial dysfunksjon og andre funksjonelle utfallsmål?
• Vi vil også undersøke diagnostisk stabilitet, komorbidforstyrrelser og narkotikamisbruk, selvmord, ulykker, langsiktig sykelighet, informasjon om deres levekår, utdanning, sysselsetting og sosialt nettverk


Start: januar 01. 2015
End: desember 31. 2030
Unit: Department of Psychology





Participants:

Merete Glenne Øie
Bjørn Rishovd Rund
Kjetil Søren Sundet
Pål Zeiner
Ingrid Melle
Torill Ueland
Kenneth Hugdahl