Jon Arnesen, with:
"Erfaringer med bruk av samiske eventyr i Aktivitetsfaget"" />

Jon Arnesen, with:
"Erfaringer med bruk av samiske eventyr i Aktivitetsfaget"" />
ALTA 2017 Utveksling/Exchange 11-14 June

Urfolkskunnskap I profesjonsutdanning

Session moderator - Siv Øvernes


Siv Øvernes and Else Boine, with:
"Kulturell kompetanse I sosialarbeider- Utdanning"


Jon Arnesen, with:
"Erfaringer med bruk av samiske eventyr i Aktivitetsfaget"

 "Kulturell kompetanse I sosialarbeider-Utdanning"

Undervisning i utvikling av kulturell kompetanse hos sosialarbeiderstudenter tematiseres på grunnlag av rettigheter ifølge Sameloven. Sameloven tilsier at den norske stat skal legge forholdene til rette for at samene skal «… sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv». Det kan bli utfordrende å operasjonalisere og integrere varierte, dynamiske og mangfoldige kontekstuelle og kulturelle forhold, som benyttes som grunnlag i sosialfaglige analyser om tilpasset tilbud.

I sosialfaglig arbeid oppfattes enkeltmennesket som unikt og utvikles gjennom sine relasjoner til de nærmeste i den konteksten det er i, og omgivelsene har dermed stor betydning for sosialarbeiderens praksis og handlinger (Levin 2004). Kulturell kompetanse i sosialfaglig arbeid betyr å forstå og overveie kulturelle forskjeller, kjenne til kulturen, historien og dagens praksiser, samt å være bevisst egne fordommer (Weaver 1999). Essensialistiske forståelser av dynamiske kontekster og kulturer kan medføre at hjelp tilbys på feil grunnlag. Ifølge Weaver (1999) må fagpersonen være ydmyk og åpen, respektfull, ikke-dømmende og være villig til å dekolonisere egne tankeprosesser i kontakt med den hjelpesøkende. I vurdering av tilpasset hjelp vil refleksjoner sammen med hjelpesøker om aktuelle individuelle, stedlige og kulturelle forhold være viktige utgangspunkt. Hva dette kan innebære, vil bli problematisert i dette fremlegget.

 


 "Erfaringer med bruk av samiske eventyr i Aktivitetsfaget"

Rammen er Aktivitetsfag og er konkretisert i en Nasjonal rammeplan og forskrift for Barnevernspedagogutdanningen. Og er i denne sammenheng avgrenset til ferdighetstreningen. Den består av å tilrettelegge til ulike aktiviteter og opplevelser, med mål om å utvikle handlingskompetanse i samspill, kommunikasjon og relasjonsbygging. Rammeplanen stiller også krav til en: «tverrkulturell forståelse».

Innhold og mål i denne sammenheng: Kombinere fagspesifikke målsettinger og sikter imot utviklingen av et kulturelt demokrati knyttet til samisk kultur og verdier, gjennom bruk av samiske eventyr i en ‘lek og relasjon preget estetisk aktivitet’, med inspirasjon fra Story line.

Funn: Mange av våre studenter har en avgrenset kunnskap knyttet til samisk kultur og verdier, og fremstår til dels begrepsmessig fremmedgjorte iforhold til denne kulturen. Rammen gir utdanningen og studenter med røtter i samisk kultur en legitim mulighet til formidling av en tverrkulturell innsikt til studenter med annen kulturell bakgrunn. Samiske eventyr innehar i tillegg til kulturformidling også ulike etiske og estetiske fordringer som kan ha betydning for studenter sin utvikling av en individuell emansipasjon, motvirke fremmedgjøring gjennom utviklingen av et kulturelt demokrati som også omfatter det samiske