Matematikkdidaktikk

Matematikkdidaktikk

Medlemmene i forskningsgruppen i matematikkdidaktikk arbeider med prosjekter som retter seg inn mot undervisning i og læring av matematikk på ulike nivå fra barnehage og opp til videregående skole og lærerutdanning.

 forskningsgruppa liten .jpg

Høsten 2012 og Høsten 2014 arrangerte vi den årlige nasjonale etter- og videreutdanningskonferansen for matematikk i lærerutdanningene. 

Matematikkdidaktikk er et forholdsvis nytt forskningsfelt. Den første internasjonale konferansen i matematikkdidaktikk (ICME) ble avholdt i Lyon i 1969. Det norske tidsskriftet “Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning” kom ut første gang i 1989 og det nordiske tidsskriftet NOMAD (Nordic Studies in Mathematics education) kom ut første gang i 1996. Til sammenligning kom det første nummeret av Norsk pedagogisk tidsskrift i 1916. Forskningsgruppa i matematikkdidaktikk er ledende innen feltet i landsdelen og vi har som mål å utvikle oss videre. Våre forskningsfokus er rettet mot både matematikklærere og elever: Noen prosjekter fokuserer på elevers og barnehagebarns læring, andre fokuserer på læreres utvikling av egen kompetanse, mens enkelte prosjekter fokuserer på både lærere og elever.  Flere av gruppens medlemmer forsker på matematisk kreativitet. Ett prosjekt fokuserer på samisk kultur og matematikk.

Vi samarbeider med Fakultet for Naturvitenskap og Teknologi om lektorutdanning i realfag Gruppas medlemmer representerer Universitetet på nasjonale og internasjonale konferanser.


Matematikkdidaktikk er en av Forskningsgruppene ved
Institutt for lærerutdanning og pedagogikktreetforskning.JPG

 

 

 



Ansvarlig for siden: Fyhn, Anne Birgitte
Sist oppdatert: 09.03.2017 10:25