MAC - Skype for Business
Skype for Business brukes til telefoni, direktemeldinger (IM), lyd- og videoanrop, møter, informasjon om tilgjengelighet, deling av skrivebord, program, tavle med mer. Du kan kommunisere på tvers av bygg, campuser, universiteter og høyskoler smart og effektivt.
Innhold:
Så snart Skype for Business er installert, kan du ta programmet i bruk.
Du kan enten installere Skype for Business fra Managed Software Center eller fra Lireg.
Ekstern maskinvare for kommunikasjon
Hvis du skal bruke Skype for Business som telefonsystem eller delta i møter med lyd og bilde vil du også trenge kamera og hotetelefoner med mikrofon. Du kan benytte intern mikrofon og kamera, men vi anbefaler deg å anskaffe eksternt kamera og et headsett (gjerne USB).
Kamera (Bilde og Lyd) ![]() |
Hodetelefoner med mikrofon (Lyd) |
Grensesnitt
Når du starter Skype for Business vil det lingne på bildet under. Klikker du på "Skype for Business" i menylinja Og velger "Valg" kan du velge/endre innstillinger. Blant annet kan du viderekoble samtaler, velge hvilket kamera og hvilken mikrofon du vil benytte med mer. Eller finner du alle SFB-kommandoer i de forskjellige menyene.
1. Chatter benyttes til å sende direktemeldinger. Du kan sende melding til en kontakt, flere kontakter eller kontaktgrupper samtidig.
2. Møter viser planlagte møter. Dersom du har planlagt SFB-møte i outlook, vil de automatisk dukke opp her.
3. Samtaler viser alle anrop til deg, og du kan også ringe ved hjelp av å slå ønsket telefonnummer.
4. Kontakter viser alle kontaktene og kontaktgruppene du har opprettet. Du kan og søke opp alle ansatte og studenter herfra. Du kan også legge til kontakter fra andre universitet og høgskoler med fler.
1. Klikk i søkefeltet og skriv for- eller etternavn
2. Klikk på "Bildet" foran navnet på personen du søker
Velg kommunikasjonskanal
3. Send direktemeldinger (Chat)
4. Starte videosamtale
5. Starte Lydsamtale (ring)
6. Sende epost til vedkommende
7. Planlegg møte med vedkommende
1. For viderekobleing av samtale klikker du på menyvalget Skype for Business
2. Klikk Valg...
3. Klikk Samtaler
4. Klikk i boks til venstre for Aktiver viderekoblingkobling
Velg Viderekoble anrop til elller Ring samtidig
Du kan enten velge en kontakt eller du kan skrive inn et telefonnummer i tekstboksene .
1. Klikk på Menyen Skype for Business
2. Klikk Valg...
3. Klikk Lyd/bilde
4. Klikk på blå knapp bak flervalgsfeltene og velg hvilket mikrofon, høytaler og kamera du vil benytte
Dersom du kobler til eksternt headset med mikrofon og kamera kan du velge å benytte disse.
I eksemplet over (4) har vi valgt å bruke et Logitech Headset, høytaler og kamera. Disse er koblet via USB porter.
For å gjøre det enklere å finne og å kommunisere med kontaker er det fornuftig og organisere dem i grupper. Under er en kort video som demonstrerer fremgangsmåten.
Du kan starte prosessen med å kalle inn til Skype For Business møte direkte fra Skype For Business. Outlook starter da autoamtisk fra Skype For Business.
1. Klikk på Kontakter
2. Klikk på ønsket gruppe eller kontakt
3. Klikk på Planlegg et møte. Merkede kontakter eller gruppe vi få invitasjon til møtet.
4. Klikk på Nettmøte og velg Legg til nettmøte
5. Link til møtet blir generert i mailen og mottakerne kan klikke på linken når møtet skal starte.
NB! Mottaker må ikke ha Skype For Business eller være knyttet til UiT for å kunne delta
Innhold:
ÅPNINGSTIDER(*)
Besvarelse av telefon og e-post
Mandag - fredag: 08:00-15:30
Skranke
Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)
KONTAKTINFORMASJON
- Selvbetjeningsportal: https://uit.topdesk.net / Kontaktskjema
- E-post orakelet@hjelp.uit.no
- Telefon: +47 776 44544
"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.