Office 365

Office 365 er en samling nettbaserte tjenester som gjør det enklere å samarbeide.


Innhold:


#1: Grunnleggende informasjon

Les brukerstøttesiden om hvordan man får tilgang til Office 365, hovedfunksjonalitet, og hvordan laste ned Microsoft Office.

Se introduksjonsvideo om Office 365. NB! I videoen nevner de at man abonnerer på Office 365. Som student ved UiT Norges arktiske universitet får du gratis tilgang til Office 365 så lenge du studerer ved UiT. Alt annet i videoen gjelder også for UITs studenter.

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




#2: Navigasjon

Samlepunktet for alle Office 365 tjenester er uit.no/office365. Her finner du en startside med oversikt over alle tjenestene du har tilgang til, programvarer til nedlasting, innstillinger, med mer. Etter hvert som du bytter mellom Office 365 tjenester vil du oppleve at noen åpner nye vinduer/faner i nettleser eller egne nettsider. 

Du kan alltid komme tilbake til Office 365s startside ved å navigere til uit.no/office365 eller klikke på UiT logoen i midten øverst på siden. Se bildet under.

Startsiden til Office 365 der URL og UiT logo-knappen er uthevet

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




#3: OneDrive

OneDrive er der du lagrer filene dine. Kun du har tilgang til filene inntil du velger å dele dem med medstudenter, faglærer eller andre. Du har tilgang til og kan redigere dine OneDrive filer via nettleser og på datamaskin, mobil eller nettbrett. Hvis du synkroniserer filene dine til din PC eller Mac vil endringene lagres i OneDrive neste gang du er tilkoblet Internettet.

Navigasjon

For å navigere til OneDrive, gå til uit.no/office365 og klikk på OneDrive-flisen. Se bildet under.

startside i Office 365 med flisen for OneDrive uthevet

Se en video om hvordan navigere innenfor OneDrive.

Opprett dokument

Se en video om hvordan du oppretter mapper og Word, Excel, PowerPoint og OneNote filer i OneDrive.

Se en video om hvordan du laster opp filer fra datamaskinen din til OneDrive.

Rediger dokument

Word, Excel, PowerPoint og OneNote filer kan redigeres fra OneDrive i nettleser, i Microsoft Office på datamaskinen, og i Office-appene på mobil og nettbrett. For å redigere andre filtyper, for eksempel Photoshop filer, må du synke filene til datamaskinen din og behandle dem i den relevante programvaren. Endringer lagres i OneDrive automatisk.

Starter du i OneDrive i nettleseren, kan du redigere et dokument ved å klikke på navnet (1). Dokumentet åpnes i lesemodus i en ny fane. Deretter klikker du på "Rediger arbeidsbok" eller tilsvarende (2) og velge om du vil redigere det direkte i nettleseren eller i tilsvarende Office-programvare (må være installert på datamaskinen din).

onedrive bildebibliotek der navnet til en fil er uthevet
excel arbeidsbok i nettleser der knappen for å redigere den er uthevet

Del dokument

Se en video om deling av filer og mapper i OneDrive.

Fra OneDrive i nettleseren kan du dele filer med UiT ansatte, studenter og eksterne. Du velger om de kan redigere filen eller kun lese den. Legg merke til at eksterne må ha en Microsoft konto (f.eks. Hotmail) for å kunne redigere filen.

Du kan også opprette en lenke til filen. Høyreklikk på en fil i OneDrive og velge "Del" for å invitere andre, opprette en kobling og se hvem har tilgang. Valgene for å opprette denne lenken avviker fra de som er vist i videoen ovenfor.

meny for å dele en fil i OneDrive i nettleser

Synkroniserer filer til datamaskin

Hvis du synkroniserer filer til din PC eller Mac kan du jobbe med dem selv om du ikke er tilkoblet Internettet.

På din PC, gå til OneDrive og klikk på "Synkroniser".

onedrive med synkroniser knapp uthevet

På din Mac vil du mest sannsynligvis måtte installere OneDrive-appen for å synkronisere filene dine. Last den ned og følg instruksjonene i appen.

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




#4: Grupperom

Opprett og finn virtuelle grupperom der du samarbeider med medstudentene. Her kan dere dele lesestoff, arbeidsdokumenter, lenker, oppgavelister, med mer.

Bruk grupperom fremfor OneDrive hvis du trenger å gjøre mer med gruppen din enn bare dele et par filer. Grupperom har mye mer funksjonalitet for å organisere arbeidet deres.

Alt innhold som legges ut i grupperom er delt med alle grupperommedlemmene.

Finn frem til grupperommene

Fra uit.no/office365 klikk på grupperom-flisen.

skjermdump fra office 365 der grupperom-flisen er uthevet

Dette åpner hjemmesiden til grupperommene. Her finner du alle grupperommene du har tilgang til. Dessuten kan du opprette nye grupperom. (Se neste avsnitt.)

skjermdump fra grupperomportal i Office 365

Opprett grupperom

Fra hjemmesiden til grupperom, klikk på "Opprett rom".

grupperomhjemmeside der knappen for å opprette rom er uthevet

Fyll ut skjemaet, og etterpå klikk på "Opprett"-knappen. Hold musen over spørsmålstegnene hvis du trenger utterlig informasjon om hva et felt betyr. Du er automatisk lagt til som grupperomansvarlig.

skjemaet for å opprette grupperom

Sletting av grupperom

Grupperom er automatisk innstilt til å bli slettet et år etter de ble opprettet. I forkant av slettedatoen vil den som opprettet grupperommet få en epost som varsler om dette. Eposten inkluderer instruksjoner om hvordan man kan utvide levetiden til grupperommet.

Hva inneholder et grupperom?

Under er hjemmesiden til et grupperom. Elemenetene består av:

  1. Lenke til hjemmesiden til grupperom.
  2. Lenke til alle grupperom.
  3. Dokumentbibliotek.
  4. OneNote notatblokk.
  5. Oppgaveliste.
  6. Legg til flere fliser på hjemmesiden som lenker til relevante nettsider.
  7. Administrasjonspanel for grupperommet. Kun synlig for romeiere.
  8. Legg til lenker til relevante nettsider i venstremenyen.
  9. Diskusjonsforum.
  10. Lenker til dine andre grupperom.

hjemmeside til et standard grupperom med tall som referer til den nummererte listen i dette avsnittet

Inviter medlemmer

Du kan invitere medstudentene dine til å delta på grupperommet. De vil da ha tilgang til alle filene og appene som legges til grupperommet.

Start fra hjemmesiden til grupperommet. Klikk på "Del"-knappen oppe til høyre.

hjemmesiden til et grupperom med del-knappen uthevet

Søk etter navnene til de som du vil invitere. Standardinnstillingen er at de inviterte får en epost med invitasjon og er lagt til som medlemmer. Klikk på "Del".

skjema for å dele et grupperom

Legg til ekstra funksjonalitet

Start fra hjemmesiden til grupperommet. Klikk på tannhjulet oppe til høyre, og velg "legg til en ny app".

meny for å legge en ny app til et grupperom

Velg funksjonaliteten du vil legge til, navngi den, og klikk "Opprett".

skjema for å opprette et nytt bildebibliotek

Epostvarsling

Du kan få epostvarsler om aktivitet som foregår på grupperommet. Under beskrives hvordan du setter opp epostvarsling om når dokumenter opprettes og endres.

Start fra hjemmesiden til grupperommet. Klikk på "Dokumenter" i venstremenyen. Klikk på "Bibliotek" oppe til venstre. Klikk på "Varsle meg" og deretter "Angi varsel for dette biblioteket".

menyene for å finne frem til "angir varsel for dette bibliotek"

Fyll ut skjemaet som åpnes, og klikk "OK". Det anbefales at du legger til navnet til grupperom i feltet "Tittel på varsel". Det videre anbefales at varsler for dokumentbiblioteker sendes ut daglig eller ukentlig, men ikke umiddelbart.

skjemaet for å opprette et nytt varsel

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




#5: Planner

Planner er et verktøy i Office 365 som er en avansert to-do liste. Bruk den til å organisere arbeidsoppgaver innenfor forsknings-, kollokvie- eller prosjektgruppen din.

Les Micrsoft sine veiledninger om å komme i gang med Planner eller se på opplæringsvideoen under.




#6: Alle tjenester

Office 365 er mye mer enn bare OneDrive og grupperom. For å se alle tjenestene du har tilgang til via Office 365 gå til uit.no/office 365 og klikk på "Alle Office 365 tjenester"-flisen.

startside til Office 354 der flisen for alle office 365 tjenester er uthevet

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




#7: Språkinnstillinger

I Office 365 kan du innstille språk for OneDrive-delen og hvert grupperom separat. Tekst som er "hardkodet" er uavhengig av språkinnstillingene dine.

OneDrive

For å endre språkinnstillingen for OneDrive-delen av Office 365:

  1. Klikk på navnet ditt oppe til høyre i Office 365.
  2. I undermenyen, velg "Om meg".
  3. Klikk "Oppdater profil".
  4. Klikk "Hvordan kan jeg endre språk og regionale innstillinger?" og åpne på lenken som vises.
  5. Klikk på de tre prikkene og velg "Språk og område".
  6. Legg til ønsket språk i preferert rekkefølge.
  7. Klikk på "Lagre alt og lukk"-knappen nederst på siden.

Grupperom

På grupperom er norsk satt til å være det prefererte språk. Som administrator kan du aktivere flere alternative språk. Hvis en gruppemedlem har innstilte det slik at de foretrekker engelsk i OneDrive, og du har aktivert engelsk på grupperommet, vil medlemmet se engelskspråklige knapper, mm. Andre medlem som har innstilt at de foretrekker norsk vil se norskspråklige knapper.

For å aktivere alternative visningsspråk på grupperom:

  1. Start fra grupperommet.
  2. Klikk på tannhjulet oppe til høyre.
  3. I undermenyen, velg "Innstillinger for nettsted".
  4. I gruppen "Områdeadministrasjon", klikk "Språkinnstillinger". 
  5. Hak av for engelsk og andre relevante språk.
  6. Klikk på "OK"-knappen nederst på siden.

Tilbake til starten på Office 365 brukveiledning




Skip to main content