Skjermopptak på kontoret (My Mediasite)

My Mediasite er en del av videoløsningen Mediasite. My Mediasite lar deg laste opp, administrere, redigere og publisere video, samt gjøre opptak av skjermen på din PC/Mac.
Brukerveiledningene under følger en komplett arbeidsflyt for å ta skjermopptak på kontoret ditt, og samtidig introdusere deg til de viktigste funksjonene i My Mediasite. Skaff deg en konto og følg brukerveiledningene fra start til slutt.


Innhold:


#1: Installer Mediasite Desktop Recorder

  • Universitetseide maskin (Windows)Tilgjengelig i Software Center. (Krever at maskina er tilkoblet med nettverkskabel på kontoret. Hvis du er koblet til via trådløsnett benytter du alternativet for private maskiner under)
  • Universitetseide maskiner (Mac): Tilgjengelig i Managed Software Center
  • Private maskiner:
    1. Logg på My Mediasite.
    2. Gå direkte til nedlastingssiden.
      Eller
      Klikk på "Add media" (2a) og så "download the Mediasite Desktop Recorder" (2b).
      Add media, download the Mediasite desktop recorder
    3. Klikk på "Download for Windows" eller "Show me the Download for Mac" og fullfør installasjonen.
      download for windows

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#2: Aktiver Mediasite Desktop Recorder

For å kunne ta opptak trenger du å installere Mediasite Desktop Recorder (ovenfor) og koble den til kontoen din (dette avsnittet).
  1. Logg på My Mediasite.
  2. Gå direkte til nedlastingssiden.
  3. Eller
    Klikk på "Add media" (2a) og så "download the Mediasite Desktop Recorder" (2b).
    add media, download the mediasite desktop recorder
  4. Under steg 3 på siden, klikk på “Register”-knappen.
    register
  5. Mediasite Desktop Recorder starter på maskinen din.
  6. Kontroller at tilkoblingen lyktes ved at brukernavnet ditt vises oppe til venstre i Mediasite Dekstop Recorder.
    abc123@uit.no

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#3: Opprett presentasjon

En presentasjon ("Presentation") er en beholder for en video. Den inkluderer selve videofilen, informasjon om hvem lagde videoen og hvem får lov til å se på videoen. Opprett en presentasjon og så fylle den med videoen din / opptaket ditt.  
  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Klikk på "Add media".
  3. Klikk på "I want to record my desktop now". (Eller "I want to upload..." hvis du allerede har en videofil.)
    I want to record my desktop now
  4. Innstill navnet til presentasjonen.
  5. Innstill "Destination" til "My Drafts". (Eller finn frem en eksisterende User Channel eller Shared Folder.)
  6. Klikk "Create and Launch".
    name, destination, create and launch

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#4: Still inn hva som skal tas opp og start opptaket

Før du kan starte et opptak må du opprette en presentasjon (ovenfor). Etter du har klikket på "Create and Launch" i nettleseren vil Mediasite Desktop Recorder åpne, og du kan fortsette som følger.
  1. Velg type opptak slik at det blir gult. Screencast egner seg til demonstrasjoner (video). Slideshow egner seg til PowerPoint (lysbilder). Velg et av alternativene med "+ Video" hvis du vil ta opp bilde fra webkameraet ditt. Brukerveiledningen under demonstrerer "Screencast + Video".
  2. Klikk "Next".
    screencast + video, next
  3. Innstill ønsket webkamerakilde under “Camera Input”.
  4. Innstill ønsket mikrofonkilde under “Microphone Input”.
  5. Innstill nivå på lydopptaket ved å klikke på “Open Sound Control Panel”-knappen.
  6. Gå videre ved å klikke på “Next”-knappen.
    innstillinger for kamera og mikrofon
  7. Innstill hvilken del av skjermen skal tas opp (Desktop, Window, Region).
  8. Gå videre ved å klikke på den grønne knappen med en hake.
    velg opptaksområde, gå videre med grønn hak
  9. Når du er klar til å begynne opptaket, klikk på “Record”-knappen.
    record

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#5: Pause og laste opp opptaket

Dette forutsetter at du har opprettet en presentasjon og startet opptaket

  1. (Windows) For å pause opptaket klikk på den røde pauseknappen i “System Tray”. Mediasite Desktop Recorder blir synlig.
    pause-knapp
  2. (Mac) For å pause opptaket klikk på den røde pauseknappen i “Menu bar”. Mediasite Desktop Recorder blir synlig.
    pause-knappen på Mac
  3. For å fortsette opptaket klikk “Resume Recording”.
  4. For å ferdigstille opptaket klikk “Finish Recording”.
    pause opptak, ferdigstille opptak

Etter at du har ferdigstilt opptaket og lastet den opp til My Mediasite vil videoen prosesseres. Dette kan ta alt fra noen minutter til inntil flere timer avhengig av lengden til opptaket.

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#6: Innstill presentasjonens metadata

Mens videoen laster opp kan du sette et par innstillinger på presentasjonen.  
  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Åpne presentasjonen ved å klikke på tittelen.
  3. Klikk på «Edit».
    edit
  4. Endre Visibility-menyen fra "Private" til "Viewable".
  5. Hvis videoen er tilknyttet et fagemne, legg til emnekode som en tag under feltet "Tags".
  6. Slett «Default presenter» og bruk "Add Presenter" for å legge til den/de som presenterer i opptaket.
  7. Klikk på «Save»-knappen.
    innstillinger for edit presentation
  8. Tilbake på visningsside, klikk på «Edit Security».
    Edit security
  9. En presentasjon arver rettigheter fra mappen/katalogen den ligger i. Hvis du vil gjøre endringer for den aktuelle presentasjonen, fjern haken til "Inherit permissions from parent folder". 
  10. Under «Add people or groups» søk etter «Everyone» hvis hvem som helst med lenken vil kunne se videoen. Bruk "AutheniticatedUsers" for å begrense visning av opptaket til UiT (med pålogging). 
  11. Sett drop-ned menyen til for eksempel «Viewer».
  12. Klikk på «Save»-knappen.
    sikkerhetsinnstillinger



#7: Åpne redigeringsverktøyet

  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Åpne presentasjonen ved å klikke på tittelen.
  3. Klikk på «Edit Video». Redigeringsverktøyet åpner i en ny fane.
    edit video

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#8: Hva kan gjøres i redigeringsverktøyet?

Redigeringsverktøyet lar deg utføre enkle redigeringstiltak på en video mens du jobber i en nettleser. 

Dette forutsetter at du har åpnet redigeringsverktøyet (ovenfor).

  1. Hvis presentasjonen inkluderer opptak fra skjermen og webkamera, gjør webkameravideoen synlig ved å klikke på «Video Source». Klikk deretter på «Right (Video)» og «Video 1».
  2. For å klippe bort en del av videoen: bruk markøren for å selektere en del av tidslinjen. Klikk på «Cut Time».
  3. For å gjøre overgangen mykere der du har klippet bort en del av tidslinjen: klikk på trekanten «Drag to move or click for options» og velg «Fade».
  4. For å legge til et kapittel: sett markøren der kapittelet vil starte. Klikk på «Insert Chapter». Innstill tittelen og klikk «OK».
  5. For å angre på en endring: klikk på «Projects» og så på «Revision History». Klikk «Restore»-knappen på steget før det du vil angre på.
    ting man kan gjøre i redigeringsverktøyet

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#9: Lagre den redigerte presentasjonen

Dette forutsetter at du har åpnet redigeringsverktøyet og har redigert et opptak (ovenfor).

  1. Når du er ferdig med alt av redigering, klikk på “Commit”.
    commit
  2. Velg blant «Commit to Current», «Commit to New» og «Commit to Existing».
    1. «Commit to Current» betyr at du lagrer over original opptaket i samme presentasjon.
    2. «Commit to New» betyr at du oppretter en ny presentasjon for å lagre det redigerte opptaket i.
    3. «Commit to Existing» betyr at du lagrer det redigerte opptaket i en presentasjon som du har tidligere opprettet.

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#10: Publiser presentasjonen som en lenke

  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Åpne presentasjonen ved å klikke på tittelen.
  3. Klikk på «Share Presentation»-knappen nede til høyre.
    Share Presentation
  4. Kopier URL’en under «Quick Link» og lim inn i en epost, Canvas, osv.
    quick link

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#11: Publiser presentasjonen på en side i Canvas

For å legge ut en My Mediasite-presentasjon i Canvas kan du lime inn lenken (se ovenfor) eller du kan bruke integrasjonen til å hente videoen direkte fra Canvas. Metoden gjør at videoen blir en del av en innholdsside i Canvas. 

  1. Logg på UiT sin Canvas.
  2. Finn frem til siden i Canvas der du vil legge ut en video du har lagret i My Mediasite.
  3. Rediger Canvas-siden.
  4. Klikk på Mediasite-symbolet.
  5. Velg "Autoriser" hvis du får spørsmål om å koble til kontoen din.
    autoriser
  6. Velg "Presentation".
  7. Etter en liten stund vil presentasjonene dine fra My Mediasite vises. 
  8. Klikk på "Embed" til den aktuelle presentasjonen og velg hvordan du vil vise presentasjonen i Canvas. Du vil sannsynligvis ha behov for "Player Only".
    alternativer for embed
  9. Lagre og publiser Canvas-siden når du er ferdig.



#12: Publiser presentasjon i Canvas via fagemnets kanal

Det er en integrasjon mellom Mediasite og Canvas som gjør det mulig å samle alle videoer om et fagemne på en kanal. Dette vises i emnet i Canvas som "Mediasite kanal for video".

Et emne i Canvas der Mediasite kanal for video vises

"Mediasite kanal for video" er hovedsaklig for automatisert opptak fra undervisningsrom, men du kan legge til egne videoer i tillegg. For eksempel videoer til omvendt undervisning som du har lagd på kontoret og har lagret i My Mediasite.

Prosessen for å legge en presentasjon til Mediasite kanalen til et emne er todelt. Først må kanalen til emnet i Canvas aktiveres. Etterpå redigerer man presentasjonen i My Mediasite slik at den vises i emnets kanal.

Del 1 - aktiver emnets Mediasite kanal

NB! Du må være registrert som faglærer på emnet i Canvas for at følgende skal fungere.

  1. Gå til hovedsiden i Canvas.
  2. Finn frem til fagemnet.
  3. Klikk på "Mediasite kanal for video" i emnets venstremeny. Hvis den ikke vises kan du gjøre den synlig ved å redigere emnets venstremeny.

Del 2 - rediger presentasjonen i My Mediasite

  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Åpne presentasjonen ved å klikke på tittelen.
  3. Klikk på «Edit».
    edit
  4. Under fanen "Information" finner du "Modules". (Tips: en Module i My Mediasite skal ikke forveksles med Moduler i Canvas.)
  5. Klikk på "Add Module".
    modules
  6. Velg riktig Module. Listen over tilgjengelige Modules er avhengig av at emnets "Mediasite kanal for video" har blitt aktivert (se del 1 ovenfor).
    liste over modules
  7. Klikk på "Save".



#13: Publiser presentasjon i UiT student app og på Min side

Mange presentasjoner vil være relevant for studenter som tar et bestemt fagemne. Presentasjonene kan tilgjengeliggjøres for disse studentene i UiT student app og på Min side. Dette får vi til ved å bruke tagger.

  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Åpne presentasjonen ved å klikke på tittelen.
  3. Klikk på «Edit».
    edit
  4. Under "Tags" legg til
    1. emnekode: [ditt emnekode]
    2. studentpublisering: ja
      tags: emnekode: BED-1002, studentpublisering: ja
  5. Klikk på "Save" for å lagre endringene

Videoen blir tilgjengelig i UiT student app og på Min Side fra neste dag.

Fjerne en video fra app og Min side

Dersom en video er blitt publisert (som beskrevet over) og skal fjernes igjen, så må man inn og fjerne taggen "studentpublisering: ja". Videoen forsvinner fra UiT student app og Min side fra neste dag.

Hvis det er helt krise og du trenger å fjerne et opptak umiddelbart, så må du gå inn i din My Mediasite og stille inn presentasjonen til Private - da kan ingen andre enn eieren se opptaket.

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning




#14: Publiser presentasjonen i en selvopprettet kanal/katalog

Du kan publisere et sett med presentasjoner i en kanal ("Channel") som fungerer som en spilleliste på YouTube. En fordel med kanaler er at du innstiller rettigheter én gang, så gjelder de for alle videoene i kanalen.

Prosessen under er for kanaler/kataloger du lager selv. Kanaler som er koblet til et fagemne er en egen greie (se over).

Kort oppsummert er prosessen som følger:

  1. Gå til hovedsiden til My Mediasite.
  2. Klikk på "Channels".
  3. Opprett en kanal ved å klikke på "Add Channel".
  4. Tilpass hvem kan se på videoene ved å gå inn i "Security" til kanalen. "Everyone" betyr at hvem som helst i verden kan spille av videoene. "AuthenticatedUsers" krever UiT-pålogging for å kunne se videoene.
  5. Flytt presentasjoner fra "My Drafts" til kanalen ved å klikke på tittelen til presentasjonen og så "Move To".
  6. Lenken til kanalen finner du ved å klikke på "Channels", ditt kanal, og så "View".

Tilbake til starten på My Mediasite brukerveiledning





Til ITA-kurs brukerstøtte toppside

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

  • Påsken: Mandag 08:00-15:45, tirsdag, 08:00-15:45, onsdag 08:00-12:00
  • Mandag - Torsdag: 08:00-18:00
  • Fredag: 08:00 - 15:45

Skranke

  • Påsken: Mandag 08:00-15:00, tirsdag, 08:00-15:00, onsdag 08:00-12:00
  • Mandag - Torsdag: 09:00-15:45
  • Fredag: 09:00 - 15:00

Lunchpause (alle dager)

  • 11:30 - 12:00 (Stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.