Skype for Business (tidl. Lync)

Skype for Business kan brukes til direktemeldinger (IM), lyd- og videoanrop, Skype-møter, informasjon om tilgjengelighet (tilstedeværelse) og deling av skrivebord, program, tavle og opptak - med mer. Skype samhandler med Outlook og gjør det enkelt å møtes på tvers av bygg og campuser når man trenger det.
Når du er kjent med Skype for Business, les hvordan den kan anvendes av faglærere og studenter (lenke).


Innhold:


#1: Utstyr

Så snart Skype for Business er installert på datamaskinen du benytter, kan du ta det i bruk.

Hvis du har brukt Skype for Business tidligere, men skal nå prøve det på en annen UiT datamaskin, så må du tillate noen minutter til sykronisering av kontaktene dine til den nye maskinen.

Ekstern maskinvare for kommunikasjon

Siden alle datamaskinene er utstyrt med tastatur kan du sende tekstbeskjeder (IM) så snart Skype for Business er installert. Hvis du skal delta i samtaler med lyd og bilde vil du også trenge kamera og hotetelefoner med mikrofon.

Tastatur

(Tekst)

Kamera

(Bilde og Lyd)

Hodetelefoner med mikrofon

(Lyd)

Stasjonære Datamaskiner Du trenger eksternt tastatur  Du trenger eksternt kamera Du trenger eksterne hodetelefoner med mikrofon
Bærbare datamaskiner Følger med internt Følger med internt Følger med internt, men eksterne hodetelefoner anbefales for bedre lyd.
Mobiltelefoner og nettbrett Følger med internt Følger med internt Følger med internt, men eksterne hodetelefoner anbefales for bedre lyd.

Forsiden

Når du starter Skype for Business vil du se bildet under. Dette er startsiden din.

  1. Kontakter: Her finner du alle kontaktene eller gruppene du har lagt til. Første gang du starter Skype for Business vil denne fanen være tom (Hvis du ikke har benyttet Lync tidligere). Du legger selv til de kontaktene du ønsker i denne listen.
  2. Samtalerom: Skype for Business har støtte for permanente og midlertidige samtalerom. Hvis du er med i en gruppe som ofte snakker sammen, for eksempel i et prosjekt, kan dere opprette et samtalerom som alle er med i. Samtalerommet vil være tilstede selv om alle er avlogget, og når dere logger dere på igjen vil alle automatisk bli koblet til samtalerommet igjen.
  3. Samtaler (Logg): Her finner du historikk over alle samtaler du har hatt. Her vil du også finne  en oversikt over samtalehenvendelser du ikke har svart på.
  4. Møter: Oversikt over møter fra Outlook kalender. Du kan også reservere møter.
  5. Søk etter personer: Her kan du søke opp personer du leter etter. Hvis du søker på fornavn og/eller etternavn, gjøres søket i universitetets adressebok. Hvis du ønsker å kontakte en Skype bruker må du søke etter e-postadressen denne personen er registrert med i Skype.
  6. Generelle instillinger: Her finner du menyene for generelle instillinger du kan gjøre i Skype for Business
  7. Legg til kontakt: Her kan du legge til kontakter slik at de blir lett tilgjengelig for deg på forsiden.
  8. Innstillinger for mikrofon og kamera: Her kan du bestemme hvilken mikrofon eller kamera Skype for Business skal benytte. Hvis du mangler lyd eller bilde må du sjekke instillingene her.



#2: Lydenheter og lydinnstillinger

Datamaskiner har ofte flere lydenheter og før du starter samtaler bør du kontrollere at mikrofon og høytaler virker slik du ønsker. Følg veiledningen under for å konfigurere lyd til din Skype for Business.

Du kan enten følge instruksjonene under, eller se video ve å klikke på på lenken: Lydenheter i Skype for Business

Skype lyd

1. Klikk på pila til høyre for tannhjul

2. Velg verktøy

3. Velg Innstillinger for lydenhet

Skype lyd

4. klikk på listeboksen for å velge blant tilgjengelige lydenheter på din maskin

5. Velg ønsket lydenhet (i eksempelet kan du velge mellom hodetelefoner, høytalertelefon og maskinens interne lydsystem. De fleste velger hodetelefoner)

skype lyd

6. Du bør klikke Kontroller samtalekvalitet og følge instruksjonene for å sjekke at ustyret på din maskin virker.

7. Dersom du ikke hører ringelyden uten at du har headsettet på, kan du velge å angi at den interne høytaleren i maskinen eller en ekstern høytaler ringer samtidig. Har du behov for eksterne høytalere, kan du be om det.




#3: Samtale telefon

Skype for Business vil fortløpende erstatte fast-telefonene ved UiT. Så hvordan kan jeg ringe med Skype, slik jeg var vant med fra kontortelefonen min?

Hvordan ser jeg at Skype har erstattet kontortelefonen min?

Alle berørte parter vil få beskjed om dette i god tid før utskiftingen. Når skiftet har blitt foretatt for deg, så legg merke til følgende:

  • Kontortelefonen skrus av sentralt (den slukkes, og kan kobles fra og settes bort).
  • Skype's startvindu har fått en ny Telefon-knapp, som åpner et numerisk tastatur (pkt. 1 på bildet under) og ringekontrollere.

Hvordan ringe en kollega eller student - ulike telefonvalg

Husk: hvis du er erfaren Skype-bruker, så har du kanskje allerede noen kontakter i Kontakter-visningen din. Se mer om hvordan du kontakter en kollega med en Direktemelding fra kontaktlisten din, eller hvordan du ringer opp en samtale med lyd og video direkte fra kontaktlisten din.

Alle ansatte og studenter som er registrert ved UiT kan lett søkes opp og ringes på ulike måter, enten du vil nå dem på deres fasttelefon, mobiltelefon, eller via Skypesamtale. I tillegg kan du ringe eksterne numre slik du kan fra en hvilken som helst telefon.

  1. Velg Telefon-menyen for å vise ringetastaturet og søkefeltet, slik som på bildet over.
  2. Søkefeltet lar deg søke opp registrerte kontakter. Start med etternavn for enkelhets skyld.
  3. Kontaktkortet viser profilbilde, navn, status og rolle i org. Hold musen over profilbildet, og du vil få se de blå ringekontrollerne.
  4. OBS: legg merke til den lille trekanten rett til høyre for den blå knappen med Telefon-ikonet. Klikk på trekanten, og du kan trekke ned listen med telefonvalg. Velg riktig telefon og nummer etter ønske.

Om de ulike nummerkategoriene man kan ringe

  • Arbeid: dette er numre til de gamle kontortelefonene. Inntil disse er faset fullstendig ut, så vil de som fortsatt har en fasttelefon ha dette nummeret tilknyttet kontaktkortet sitt.
  • Mobil: her kan du ringe til kontaktens registrerte mobiltelefonnummere.
  • Nytt nummer: her kan du taste inn et eventuelt nytt nummer for denne kontakten. Legg merke til at det i denne funksjonen ikke gjøres noen sjekk på om nummeret faktisk tilhører den du ringer, det er noe du legger til selv.
  • Skype-samtale: vanlig Skypesamtale (uten video) der den andre parten må svare når han er ved en PC, Mac eller mobiltlf./nettbrett med Skype for Business installert og kjørende.

Ringe nummer som ikke er koblet til en kontakt

Bruk tastaturet (se bildet over) for å taste inn et hvilket som helst nummer direkte - uten å bruke søkefeltet. Husk landkoder hvis du skal ringe til noen du antar er utenlands. Klikk Anrop for å ringe.

Knappen til venstre for Anrop er Ring på Nytt. Bruk for å ringe opp igjen siste anrop.

Mer om ringekontrollerne tilknyttet kontaktkortene

Ikonet for Direktemelding starter et Skypevindu der du kan skrive beskjeder, dele lenker osv.

Klikker du på Telefon-ikonet så ringer du en Skypesamtale (uten video).

Velg Video-ikonet for videosamtale. Krever kamera.

Kontaktkort-ikonet viser deg informasjonen som kontakten er registrert med ved UiT.

Den siste knappen (...) viser flere alternativer. Bruk denne for å legge kontakten til i din Kontaktliste.

Legg til deltaker i samtalen

Når du har startet en samtale, kan du lett ringe opp andre og legge dem til. Bruk Invitér flere Personer:

  1. Klikk på Invitér flere personer i samtalevinduet ditt.
  2. Skriv inn navn i søkefeltet.
  3. Klikk på riktig søkeresultat. Hvis bare telefonummer i søkefeltet, klikk OK etter inntasting.
  4. Klikk på OK. Kontakten inkluderes nå i samtalen via Skype for Business, selv om han er på mobil, landlinje eller annen videokonferanse.

Overføre samtalen til kollega eller ekstern kontakt/nummer

Når du er i en samtale kan du viderekoble/sette over samtalen til en annen person:

  1. Klikk Samtalekontroller-ikonet.
  2. Klikk Viderekoble fra sprett-oppmenyen. Du kommer til et nytt vindu:

  1. Skriv inn telefonnummer (eksterne) eller søk på navn (interne).
  2. Velg riktig person fra listen.
  3. Klikk Overfør, og samtalen settes over. Din del av samtalen avsluttes.

Proff-tips

Høyreklikk på dine kontakter for å få tilgang på alle undermenyer, ringekontrollere og ekstrafunksjoner.

Bygg egne kontaktlister for enklere tilgang, og enklere en-til-flere samtaler.

Stille inn anropets ringetid og sette over samtaler til andre telefoner, se her.




#4: Viderekobling av telefon

Telefonsymbol

NB! Denne veiledninga gjelder bare for de som har telefonmuligheter gjennom Skype for Business!

(Dersom du har symbolet i den røde firkanten, har du telefonmuligheter i din Skype for Business)

For å viderekoble klikker du på pilsymbolet til høyre for Tannhjul og velger Verktøy + Innstillinger for viderekobling.

NB! Når du velger Viderekoble anrop til vises nummeret du angir at anropene viderekobles til, for personen som ringer deg. 

Alternativer

Deaktiver viderekobling av anrop [1]
Anrop vil bare ringe jobbnummeret ditt eller Skype for Business.

Viderekoble anrop til [2]
Anropet viderekobles øyeblikkelig og jobbnummeret ringes ikke.
Du kan viderekoble til mobil, hjem, nytt nummer, mine representanter og anropsgruppe
(Mine representanter og anropsgruppe må være konfigurert)

Ring samtidig [3]
Anrop vil ringe jobbnummeret ditt og en eller flere andre du har valgt. Du kan velge personer/nummer som skal ringes og du kan velge fra gruppene mine representanter og min anropsgruppe om disse er konfigurert.

Ubesvarte anrop sendes til [4]
NB! Noen opplever at anrop ringer for kort tid. Du kan bestemme hvor lenge telefonen din skal ringe ved å klikke på linken til høyre for Ubesvarte anrop sendes til. 
Du kan velge å sende ubesvarte anrop til jobbtelefonen din til ditt mobilnummer etter feks 40 sekunder ringetid.

Rediger medlemmer i anropsgruppen og representantmedlemmer [5]
Klikk på disse linkene "Rediger medlemmer i anropsgruppen" eller "Rediger representantmedlemmer" for å redigere medlemmer i de respektive gruppene.
Medlemmene i anropsgruppen kan besvare anropene for deg, mens medlemmene i representangruppa kan planlegge Skype-møter, foreta anrop og motta anrop på dine vegne.

viderekoble samtale




#5: Direktemeldinger

Du kan nå alle ansatte og studenter som er aktive i Skype for Business. Ved å søke opp vedkommendes navn og dobbeltklikke på navnet når det kommer opp, åpnes det en kommunikasjonskanal mellom deg og den andre.

1. Kontakte ansatte og studenter ved UiT

  1. Søk opp den andre personens navn, e-postadresse eller brukernavn
  2. Dobbeltklikk på personens navn for å starte samtalen
  3. Start samtalen ved å skrive inn i tekstfeltet

2. Legge til flere personer i samtalen

Du kan enkelt legge flere personer til i samtalen ved å søke dem opp og dra dem inn i samtalevinduet.

Du vil nå se at det har kommet 3 deltagere i samtalen. Du kan klikke ikonet for "Deltagere/Participants [1] for å se hvem som er med i samtalen [2]

Kontakte personer på Skype (Privat)

(Denne funksjonen er ennå ikke aktivert)

Du kan også kontakte personer som benytter Skype. For å kontakte en Skype bruker må du kjenne e-postadressen denne personer er registrert med i Skype.




#6: Samtale med video

Som beskrevet i veiledningen "Generell informasjon", kan du benytte et web-kamera for å overføre lyd og bilde. I Skype for Business kan du se hvem som har tilkoblet kamera når du søker dem opp.

Når du starter samtalen (dobbeltklikk på kontakten over) vil du få opp en knapperad med 5 valg nederst i samtalevinduet. Disse valgene er: Teksting, Videosamtale, Lydsamtale, Presentasjon og Alternativer.

Trykk på ikonet for videosamtale og du vil få opp en forhåndsvisning av hva kameraet ditt viser. Etter at du har ryddet pulten og gredd deg på håret er det bare å starte videooverføringen.




#7: Dele ditt skrivebord eller program med andre

Når du er i en samtale kan du dele skrivebordet ditt eller et program du kjører på din maskin med de andre deltagerne.

Når du klikker på presentasjonsikonet vil du få opp flere delingsvalg, blandt annet "Presenter Skrivebord / Present Desktop" [1] eller "Presenter Program / Present program" [2]

Presenter Skrivebord

Når du velger dette alternativet vil du få opp en meny som viser deg hvilke skrivebord du kan dele med de andre. Hvis du har flere skjermer kan du dele skrivebordet fra ett eller begge skjermene. Når du har gjort ditt valg velger du "Presenter/Present".

Mottaker vil nå få opp et valg på sin side hvor han/hun blir bedt om å godta presentasjonen fra deg. Mottaker må godkjenne forespørselen for å kunne se det du deler.

Presenter program

Fungerer på samme måte som ved deling av skrivebord, men man velger programmet man vil dele istedenfor hele skrivebordet. Dette kan være programmer som Nettlesere, Worddokumenter, Exceldokumenter osv.

Gi tilgang til å styre din maskin

Når du deler et skrivebord eller et program med en annen kan du gi den andre rettigheter til å styre din maskin. Dette er kjekt hvis du skal vise den andre hvordan han/hun gjør en handling på sin maskin eller hvis du ønsker at den andre skal kunne gjøre endringer på det du deler. 

Øverst på skjermen din vil du se at du har et valg som heter "Gi kontroll / Give control". Hvis du klikker på dette vil den andre få tilgang til å styre din maskin eller programmet du deler.

Tips

Hvis noen trenger din hjelp med et program. Be dem dele skrivebordet sitt med deg og deretter gi deg kontroll. Du kan da vise vedkommende hva de skal gjøre på deres maskin. 




#8: Invitere til møte via Outlook

Du kan invitere ansatte og studenter ved UiT til Skypemøtet, samt folk som ikke tilhører universitetet.

Start Outlook og velg kalenderen

  1. Klikk på knappen Nytt Skype-Møte.
    skypeoutlookmøte
  2. Link til Skypemøtet opprettes automatisk.
    Deltakere må klikke på linken når de skal inn i møtet.
    Du kan skrive utfyllende opplysninger om nødvendig.
  3. Legg til flere deltakerne i Til-feltet.
  4. Klikk på Send.skypeoutlook
  5. Klikk på Bli med i Skype-møte for å delta på møtet. skypeoutlook



#9: Outlook Web App (OWA) - Invitere til møter

Du kan kalle inn til møte i Skype for Business via Outlook Web App. Med denne metoden kan du kalle inn både ansatte, studenter og eksterne deltakere. Deltakerene som ikke ha Skype for Business på sin PC/Mac, kan delta via en App de blir bedt om å installere. Logg deg på Outlook Web App via mail.uit.no.

møteinnkalling

1. Klikk på Kalender

møteinnkalling

2. Velg Nytt arrangement

møteinnkalling

3. Fyll inn nødvendige møtedetaljer og velg deltakere

4. Klikk på Innstillinger for nettmøte. 

5. Når du har valgt Innstillinger for nettmøte genereres lenka og annen info til møtet. Mottakerne av eposten kan klikke på lenka eller velge å bli med over telefon for å delta på møtet.

6. Klikk på Send




#10: Bli med i et møte via linken i møteinnkalling i Outlook

  1. Denne typen melding får du i møteinnkallelser fra Outlook/kalender.
  2. Klikk "Join Skype Meeting" og velg "Bruk Skype for Business (full lyd og videoopplevelse)" fra vinduet "Koble til møtelyd".
  3. Sjekk om mikrofon er dempet/muted. Klikk Kameraikonet hvis du skal sende fra ditt webkamera.
  4. Hvis du ikke har tilgang til en datamaskin, kan du ringe til møtet ("Join by phone") med konferansenumre og IDer.
  5. Hvis du ikke har Skype installert, åpnes Skype Web App automatisk, slik at du kan bli med i møtet.
  6. Og ikke minst: sjekk dato og klokkeslett før du går inn i møtet.




#11: Lage opptak av video eller forelesning og dele det

Du kan benytte Skype For Business til å gjøre opptak av for eksempel en samtale, en PowerPointforelesning med mer. Opptaket kan publiseres i Fronter eller i My Mediasite. Du kan og sende opptaket (videoen) eller link til opptaket til andre.
NB! Dersom du ønsker å gjøre opptak av en telefonsamtale med en ekstern bruker må du se på veledning under #8 "Skype for Business - opptak ekstern telefonsamtale".





#12: Opptak av ekstern telefonsamtale

Du kan gjøre opptak av telefonsamtale med ekstern bruker og lagre opptaket (videoen) for senere bruk. Følg veiledninga under.

NB! Dersom du ønsker opptak av samtale med en ansatt eller student ved UiT, kan du følge veiledninga i punkt #7.

opptak ekstern bruker

1. Klikk på trekant til høyre for tannhjulet

2. Velg Møt nå

opptak ekstern bruker

3. Velg OK i dialogboksen Koble til møtelyd. Du har nå startet et møte med deg selv med muligheter for opptak.

opptak ekstern bruker

4. Klikk på Inviter flere personer

5. Skriv inn telefonnummer i feltet Velg en kontakt

6. Pek på telefonikonet og klikk på nummeret for å ringe. Når mottaker svarer kan du starte opptak.

opptak ekstern bruker

7. Klikk på Elipsen (3 prikker)

8. Velg Start opptak

opptak ekstern bruker

9. Viser at opptaket er startet

10. Stopp og Pauseknapp er tilgjengelig mens opptaket pågår

11. Viser at opptak er i gang og hvor langt opptaket er.




#13: Skype Web App - for eksterne som ikke har Skype

Hvis en møtedeltaker ikke er en del av organisasjonen, og/eller ikke har Skype for Business installert på sin datamaskin, så kan man bli med på Skype-møter ved å benytte Skype Web Application.

Logge inn i web-appen via en nettleser

Møtedeltakeren må klikke på lenken som følger med møteinnkallingen fra Outlook. Alternativt kan man kopiere lenken fra en annen mail, Fronterrom eller nettside og deretter lime den inn i en nettleser.

Når en ekstern møtedeltaker prøver å få tilgang til et Skype møterom via Skype Web App i en nettleser, så møtes hun av dialogvinduet vist under:Bilde av Skype Web App dialogvindu. 3 punkter. 1 laste ned og installere Plugin-modulen for Lync Web App. 2 etter installasjonen klikker du bli med i møtet. 3 Lync Web App åpnes i nytt vindu.

Klikk på 1: Last ned og installer plugin-modulen for Lync Web App. Klikk Kjør (eventuelt Run) i neste dialogvindu. Plugin-modulen blir da installert i bakgrunnen.

Bilde av dialogboks som tilhører nettleser. Plugin er ferdig lastet ned. Knappevalgene avbildet er kjøre, avbryte eller åpne nedlastinger?

Klikk på 2: Bli med i møtet.

Dialogvinduet vist under ber deg om å godkjenne pluginen for domenet du sitter på. Huk av for Alltid tillat plugin-modulen for dette domenet, og klikk deretter Tillat for å gå til samtalen din.

Bilde av dialogboks fra Skype Web App. Avhukingsboks som tillater plugin-modul for domenet. Knappevalgene er tillat eller avslå. Avhukingsboksen er markert som viktig.

Velge riktig møtelyd

Skype Web App gir deg så mulighet til å velge hvilken måte du vil delta i samtalen eller møtet på.

Hvis du vil ringe inn i samtalen med telefon, må du velge Jeg vil ringe inn til møtet, ringe til nummeret som står listet opp i DITT dialogvindu og deretter taste inn Konferanse-ID slik den vises i ditt dialogvindu. Nye samtaler har egne unike koder. OBS: ikke bruk info fra dette eksempelet.

Bilde av dialogboks fra Skype Web App. Målet er å vise hvordan en bruker kan velge å ringe inn til en samtale fra telefon. Valget kalt jeg vil ringe inn til møtet er fremhevet. Telefonnummer og konferanse ID er fremhevet.

Du kan også bli ringt opp av de andre deltakerne i møtet ved å velge Få møtet til å ringe meg. Skriv inn din områdekode og telefonnummer, og klikk Ring meg.

Bilde av dialogboks fra Skype Web App. Målet er å vise hvordan man kan få møtet til å ringe seg. Bokser med landkode og telefonnummer er fremhevet. Knappevalg er ring meg.

For å starte eller komme inn i en vanlig nett-samtale velger du Bruk datamaskinen og Bli med. Da åpnes et nytt samtalevindu, og Skype velger kamera og lydenhet som er tilkoblet din datamaskin.

Bilde av dialogboks fra Skype Web App. Målet er å vise hvordan en bruker kan velge å bruke datamaskinen til å delta i en samtale. Knappevalget er kun bli med.

Samtalevindu og innstillinger

Samtalevinduet for Skype Web App ligner på Skype for Business. Legg merke til knappene for Direktemeldinger, Demp Mikrofon (Mute), Video og Presentere innhold. Se egne brukerveiledninger og videoer for hvordan man bruker disse funksjonene på denne siden.

Oversiktsbilde over samtalevinduet i Skype Web App. Viser alle knapper og menyplasseringer.

For å stille inn lydenheter og videoenheter må du klikke på det lille tannhjulet Alternativer til høyre for navnet ditt opp i høyre hjørne av samtalevinduet ditt.

I menyen for Lydenheter kan du velge riktig lydenhet hvis du har flere enheter tilkoblet din datamaskin. Klikk nedtrekksmenyen og velg riktig enhet fra listen.

Bilde fra alternativer-menyen til Skype Web App. Undermeny lydenhet. Viser hvordan man kan trekke ned meny for å velge riktig lydenhet.

I menyen for Videoenhet kan du finne og velge riktig videoenhet fra nedtrekksmenyen.

Husk at et webkamera kun kan sende videosignaler til ett program om gangen. Hvis video ikke fungerer, så kan det skyldes at kameraet brukes av en annen applikasjon på din datamaskin. Steng i så fall programmet og prøv Skype på nytt.

Bilde fra alternativer-menyen til Skype Web App. Undermeny videoenhet. Viser bilde fra kameraet og hvordan du kan trekke ned en meny for å bestemme riktig kamera.

Velge Skype Web App istedet for Skype for Business

Det går an å tvinge datamaskinen din til å foretrekke Skype Web App, selv om du har Skype eller Skype for Business installert.

Når du kopierer og limer inn lenken til samtalen eller møtet i din nettleser, så må du legge til ?sl=1. Eksempel:

https://meet.uit.no/mitt.b.rukernavn/K1K2GG2F?sl=1

Hvis du får problemer med å starte opp Skype Web App i nettleseren du vanligvis bruker, prøv med en annen. Internet Explorer vil ofte kunne være en løsning på denne typen problemer.




#14: Feilsøking

Hvis du opplever at Skype for Business ikke fungerer slik du forventet, så er det flere ting du kan prøve selv for å løse problemer med lyd og video.

Les om feilsøking i Skype Web App.

Ingen lyd, intet bilde?

  1. Er headset, høyttalere og webkamera koblet til PC? Hvis ikke, så lukker du samtalevinduet ditt, kobler til alt utstyret, og deretter kan du ringe opp samtalen/møtet igjen. Er utstyret ditt HELT NYTT, så kan det hende at PC bruker noen sekunder på å installere drivere før utstyret kan brukes.
  2. Utstyret ditt er koblet til, men du får ikke videobilder fra kameraet: i de fleste tilfeller kan et kamera sende videobilder til kun ett program (som Skype) om gangen. Noen ganger er det andre små og store programmer som kan legge beslag på kameraet, eksempelvis programvare som fulgte med kameraet, som starter i bakgrunnen uten å melde i fra til deg først. Lukk programmer som bruker kameraet.

Feilsøking - kontroller innstillinger i Skype

Hvis alt utstyret er koblet til, og alle programmer som kan mistenkes for å beslaglegge utstyret ditt er stengt, men så opplever du likevel at lyd og video ikke produseres, eller at lyd kommer fra feil enhet eller lignende - da må først vi se på hvilke innstillinger Skype benytter.

Lydenheter

Stå i Skypes startskjerm. Det finnes to veier til samme mål:

  1. Klikk på "Tannhjulet" > velg "Lydenhet" fra listen i menyvinduet "Skype for Business - Alternativer".
  2. Klikk på den lille trekanten ved siden av tannhjulet > gå via "Verktøy" > velg "Innstillinger for lydenhet".

I menyen "Skype for Business - Alternativer" > "Lydenhet", kan du gjøre følgende:

  1. Velg Lydenhet fra nedtrekksmenyen. Her skal alle tilkoblede (og aktiverte) lydenheter vises. En huskeregel kan være at interne høyttalere og mikrofoner kalles ofte for "Standardoppsett" eller lignende, mens headset ofte kan kjennes igjen på manufaktørnavn, som "Logitech" e.l. Enkelte kameraer har intern mikrofon som vises i listen. Illustrasjonen under vil fravike fra det du ser hos deg; nedtrekksmenyen vil dukke opp under der du trykker, her er den vist til høyre slik at du kan se alle menypunktene.

  2. Bruk punktene under "Tilpass enheten" for å stille inn nivåene på lydutstyret ditt med de blå glidebryterne. Test nivået med den grønne "Play"-knappen til høyre for punktene. Hvis man snakker lavt, kan det være lurt å dra opp nivået på mikrofonen for å kompensere. Bekreft innstillingene med > "OK".

Videoenheter

På samme måte som med lydenheter (vist lenger opp i avsnittet), så kan stille inn videoenheter i Skype.

Fra tannhjulet: > velg "Videoenhet" fra listen. Fra den lille trekanten: "Verktøy" > velg "Innstillinger for videoenhet". 

I menyen "Skype for Business - Alternativer" kan du gjøre følgende:

  1. Velg riktig kamera fra nedtrekksmenyen (hvis du har flere kameraer installert og tilkoblet). I noen tilfeller er kameraet utstyrt med et lokk som må åpnes. Andre ganger er det en bryter som må dras til side slik at kameralinsen eksponeres. Hvis du er en erfaren nettunderviser/deltager, så bruker du kanskje Post-it lapper for å dekke til kameraet - ikke glem å fjerne lappen når du skal bruke kameraet. Og, som nevnt; kameraet kan være i bruk av et annet program. Lukk programmet og gå til denne menyen på nytt igjen.
  2. I "Kamerainnstillinger" kan du fininnstille kameraet. Som regel er det ikke nødvendig å gjøre endringer her, men legg merke til innstillingen kalt "Anti Flicker". Hvis bildet ditt flimrer, prøv en annen frekvens (Hz). Flimring skapes av et misforhold mellom bildeoppdateringsfrekvensen i kameraet og frekvensen i strømmen i lysstoffrørene på rommet du befinner deg i.
  3. Beskjær og midstill: denne innstillingen sørger for at alle deltagere i en samtale blir vist med samme bildestørrelse. Eksempelvis, så kan man la være å huke av for beskjæring i tilfeller der man er to deltagere som deler et widescreen-kamera. Begge får plass i bildet, og man vises med et bredere format enn de andre i samtalen.




Skip to main content