FAQ - Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål om webpublisering på uit.no. Finner du ikke svar på ditt spørsmål her eller i brukerstøttesidene ellers, kontakt din enhets superbruker/redaktør for hjelp, eller meld inn saken til orakel@uit.no


Innhold:


#1: Bilder (FAQ)

Her finner du spørsmål og svar knyttet til bruk av bilder på uit.no

Bildestørrelse
Når vi snakker om størrelse på bilder som brukes på nettsidene bruker vi benevnelsen pixler (px) Dette er punkter i bildet. Jo flere pixler, jo større bilde. Dersom man skal laste opp og publisere et bilde på uit.no bør bildet i utgangspunktet være like stort eller større enn den størrelsen man skal vise det i. Dersom utgangspunktet er mindre enn det man ønsker å vise kan bildet bli grumsete og uklart.

Bildeformater
Det finnes flere typer bildeformater som kan lastes opp på uit.no. De mest vanlige er formatene .jpg og .png . Begge disse gir bilder i grei kvalitet og filene er også tilpasset for å vise på nettsider. For å vise et bilde på nett er det nok med 72 dpi (dots per inch). Dette kan tilpasses i programvare for bildebehandling.

Bilde - det jeg laster opp til bildearkivet blir borte
Forsvinner bildene som du laster opp til bildedatabasen? I så fall har du mest sannsynlig glemt å endre plassering. Default står dette feltet til 'Bildearkiv' - men her skal du altså i steden velge din egen enhet/mappe. Se mer informasjon her. Har et bilde forsvunnet for deg, sjekk om det ikke ligger under 'Bildearkiv'.


Bilde - det jeg legger inn i dokumentet mitt blir grumsete og uklart
Når du skal sette inn et bilde fra bildearkivet må du huske alltid å velge en versjon som er større (bredde i pixler) enn den du skal bruke. Velg plusstegnet foran bildet - og se hvilke versjoner som er lagret. Skal du legge inn et bilde som skal være 300 pixler stort må du velge 560-versjonen eller originalen. Velger du en versjon som er mindre enn den du skal bruke blir resultatet grumsete og uklart, i verste fall ser du hver pixel.

 
Bilde - det jeg legger inn i dokumentet forsvinner / vises bare som en tom ramme med rødt kryss i
Når du henter et bilde fra bildearkivet må du huske å trykke 'Bruk' før du begynner å formattere det i editoren. Altså: Hent den versjonen du ønsker å bruke / skalere ned i bildearkivet og lagre ('Bruk' lagrer - men lukker ikke skjemaet. Mens 'Lagre' lagrer dokumentet - og lukker skjemaet.) den før du endrer størrelse, plassering osv.
Hvis du glemmer dette, kan det godt hende at dokumentet ser bra ut - med bilde - når du ser på det. Mens andre bare ser et dokument uten bilde (bl.a. Firefox) eller dokumentet med en ramme med et lite rødt kryss i hjørnet. (Internet Explorer)

Den enkleste måten å løse problemet er å slette bildet i dokumentet - og hente det inn fra bildearkivet på nytt.

Imidlertid kan du også prøve en ting til: Høyreklikk på bildet, og se hvilke url/nettadresse det har. Av og til skjer det nemlig at deler av adressen forsvinner og blir erstattet med f.eks. ../../Content/ osv. I så fall bytter du bare ut alle prikker og streker slik at adressen begynner slik:  https://uit.no/iKnowBase/Content/ - etterfulgt at resten av adressen slik du finner den i feltet. Velg 'Oppdater' - og det kan hende at bildet dukker opp igjen.

 
Bilde - det jeg legger til i personkortet mitt blir uklart og grumsete
Legger du til et bilde fra enhetens bildearkiv i personkortet og opplever at det blir for stort / grumsete? Grunnen er at bildestørrelsen i personkortene er satt til fast bredde 200px. Det betyr at større bilder 'krympes' - men også at mindre blåses opp. Så når du opplever at bildet blir uklart og grumsete skyldes det at iKB strekker det ut til å passe den faste bredden.

Eneste måte å løse dette på, er å laste opp en ny versjon av bildet ('Erstatt med ny fil' i bildearkivet når du henter opp den gamle bildefilen) som er minst 200px bred.


Her finner du brukerstøttedokumentet på hvordan legge inn bilde på uit.no

Her finner du brukerstøttedokument på hvordan legge inn bilde på personkortet ditt




#2: Nettside er forsvunnet/vises ikke riktig (FAQ)

Dokumentet har forsvunnet/vises ikke
Finner du ikke igjen dokumentet du opprettet/oppdaterte? Da er mulighetene mange:

  1. Du har ikke satt status 'Ferdig'. Dokumenter med status 'Kladd' finner du bare igjen i enhetens Dokumentliste, under For ansatte - Min side - Mine dokumenter.
  2. Du er i gal språkkontekst. Sjekk at dokumentet du savner har rett språk, og at du ser på det i rett kontekst. Kontroll: Hvis dokumentspråk = engelsk må språkparameteret i nettadressen stå til en.uit.no. (Du ser på det under engelsk organisasjonskort/engelsk meny) Norsk: uit.no


Dokumentet vises ikke under riktig enhet/menypunkt
Hvis du har dokumenter med feil enhet, løser du dette enkelt sjøl: Editer det aktuelle dokumentet, slett den gamle enheten, og finn fram til den nye via 'boka'. Lagre dokumentet, og det vil for ettertida dukke opp i rett kontekst. Det samme gjelder menypunkter.




#3: Tabeller

Dersom du skal presentere data på uit.no kan du benytte tabeller. Her kan du lese mer om hva DIFI sier om å gjøre tabeller tilgjengelig for blinde og svaksynte på nett

Det er to måter å legge inn tabellen på, avhengig av hvor på UiT sine nettsider du ønsker å legge det inn. 

Metode for arrangementer, nyhetssaker og kunngjøringer

1. Trykk på knappen "Tabell" i overskriften og legg inn korrekte mengder rader og kolonner.

2. Legg inn innhold i cellene

3. Velg eventuelt om du ønsker stripete rader, eventuelt annen funksjonalitet.

Metode for undersider - se bilde under 

Knapper for tabelleditering i tinyMCE




#4: Tekst, fil eller lenke?

Hvilket innhold har du tenkt til å legge inn? Har du tekst og bilder du ønsker å legge inn, et dokument eller skal du lenke til en annen side?

Informasjonen under gjelder for undersider / forenklet arrangement / kunngjøringer. Forskjellen mellom de tre valgene er som følger:

Brødtekst: Her kan du legge inn tekst, bilder, video, og legge til lenker til andre sider. De som går inn på siden får opp en ordinær nettside på uit.no.

Fil:  Du kan laste opp en fil fra din datamaskin, men vi vil fraråde denne metoden. Dette fordi det er vanskelig for de som bruker mobiltelefon å se innholdet på en god måte, og omtrent en tredjedel av alle som var innom uit.no i fjor brukte mobiltelefon. Dersom du absolutt må opprette en fil ber vi om at du benytter pdf-format på vedlegget.

Når man legger inn innhold som fil blir brukeren videresendt til den opplastede fila istedenfor en nettside på uit.no. Fila åpnes i tilhørende program eller direkte i nettleseren. PDF blir ofte åpnet i nettleseren mens et Word-dokument åpnes i Word hvis du har dette installert på maskinen din.

Lenke: Her kan du legge inn en nettadresse. Når man legger inn innhold som lenke blir brukeren videresendt til angitt lenke, istedenfor at dokumentet åpnes på uit.no. Dette er mest vanlig dersom man skal direkte til et annet nettsted. Husk å legge til en komplett adresse dvs. med https:// først i lenkeadressen.




#5: PDF eller annet filformat på nett

PDF eller andre filformat kan vises på uit.no. Du kan vise en fil som en egen nettside, som et vedlegg til en nettside eller åpne denne fra en lenke på en nettside. Her finner du mer info om hvordan du gjør dette:

https://uit.no/om/orakelet/frag?p_document_id=330183




#6: Motta nyheter eller informasjon fra tavla via e-post eller RSS

Ansatte, studenter og andre interesserte kan abonnere på nyheter fra uit.no. Dette er nyhetsbrev via e-post som går fra UiT sentralt og fra enheter ved UiT. Tidspunkt og antall utsendelser vil være spesifikt for det enkelte nyhetsbrev. Her ser du oversikten over nyhetsbrev og informasjon hvordan du abonnerer eller melder deg av et abonnement:

https://uit.no/nyheter/rss

 




#7: Film / Video inn på nettsidene

1. Klikk på filmrull-ikonet helt til høyre i nederste symbolrad:

 

2. Velg hvilken type mediafil det er snakk om:

 

3. Velg webadressen til filmen. Det kan være en ekstern adresse, f.eks en youtube-lenke e.l., eller adressen til en fil som ligger i iKnowBase-arkivet (relaterte media, f.eks).

 

4. En forhåndsvisning har dukket opp under 'Forhåndsvis'. Evt. endre på størrelse under 'Dimensjoner', og klikk deretter på 'Sett inn':




#8: Hvordan slette leserloggen (cachen) i din nettleser (FAQ)

Slik tømmer du hurtigbufferen (cachen) til de mest brukte nettleserne ved UiT. 

Slette leserlogg i din nettleser

Mozilla Firefox 

Hurtigmetode:  CTRL + SHIFT + DEL (CMD + SHIFT + DEL (OSX).
Deretter velg hva du vil slette.

Alternativ metode.

  1. Klikk på menyen Verktøy  (Tools) i Firefox
  2. Velg Slett nylig historikk.
  3. Under Tidsperiode for sletting velger du Alt.
  4. Merk av for Detaljer.
  5. Merk av for Hurtiglager for nettsider.
  6. Klikk på Slett nå.

Internet Explorer 9

  1. Klikk på Verktøy (Tools).
  2. Velg Slett leserlogg (delete browsing history).
  3. Marker rutene Midlertidige Internettfiler (Temporary internet files).
  4. Klikk på Ta bort.
  5. Klikk på Lukk.

Internet Explorer 8

  1. Klikk på Verktøy (Tools) 
  2. Velg Slett leserlogg (Delete browsing history).
  3. Merk Midlertidige internettfiler. (Temporary internet files)
  4. Klikk på Slett (Delete) og deretter OK. Dette kan ta flere minutter .
  5. Klikk på Lukk.

Internet Explorer 7

  1. I Internet Explorer klikker du på Verktøy (Tools)
  2. Velg Slett leserlogg. (Delete browsing history)
  3. Klikk på Slett filer (Delete files). Dette kan ta flere minutter .
  4. Klikk på Ja i bekreftelsesvinduet.
  5. Klikk på Lukk.

Andre nettlesere

Hvilken nettleserversjon har jeg?

Internet Explorer

Slik finner du hvilken versjon av Internet Explorer du kjører

  1. Klikk på menyen Hjelp (Hvis du ikke ser menyen, trykk på tasten Alt).
  2. Velg deretter Om Internet Explorer

Mozilla Firefox

Slik finner du hvilken versjon av Firefox du kjører

  • I Windows - klikk på Hjelp og deretter Om Mozilla Firefox.
  • I Mac OS X  - klikk på Firefox og deretter Om Mozilla Firefox.

Hvorfor tømme hurtigbufferen?

Hurtigbufferen lagrer filinformasjonen til nettsidene du besøker for å gjøre siden raskere å laste opp neste gang du er innom.

Hurtigbufferen kan også skape problemer. Gamle versjoner av innholdet på siden kan forbli uoppdaterte og føre til feil på siden. Ved at du tømmer hurtigbufferen vil nettleseren oppdateres og laste inn alt på nytt.





Til iKB brukerstøtte toppside

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

    Mandag - fredag: 08:00-15:45

Skranke

    Mandag - fredag: 09:00-15:45

Lunchpause (alle dager)

    11:30 - 12:00 (stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.