Jobbe hjemmefra
Du kan benytte de aller fleste tjenestene som IT-avdelingen leverer hjemmefra. Her finner du informasjon om hvordan du får tilgang til disse.
Innhold:
Informasjon i forbindelse med Korona utbruddet i Mars 2020 og bruk av VPN VPN er en tjeneste man benytter for å nå spesifikke systemer ved UiT som Ikke er åpen for verden. På grunn av kapasitet og belastning av VPN tjenesten bør man ikke benytte VPN om man ikke har bruk for det. De aller fleste tjenestene ved UiT når man uten VPN som for eksempel Office 365, Epost ol. De vanligste systemene man benytter VPN for er:
|
Datamaskiner eid av UiT
På universitetseide bærbare datamaskiner er "Cisco AnyConnect Mobility Client" installert.
Hvis du ikke har programmet installert kan du gjøre installasjon gjennom Software center (Windows) eller Managed Software Center (Macintosh). Dette forutsetter at man er tilkoblet nettet på campus, via eduroam eller nettverkskabel. Hvis dette ikke er mulig kan du følge veiledningen under (Det krever admintilgang på maskinen).
Installasjon av "Cisco AnyConnect Mobility Client" på private maskiner
1. Klikk her for veiledninger om installasjon og bruk av VPN
2a. Last ned programmet for windows
Last ned og start installasjonsfilen herfra.
2b. Last ned programmet for Macintosh
Last ned og start installasjonsfilen herfra.
2c. Last ned programmet for Linux
Gå hit, logg på, velg Anyconnect og last ned.
Krever VPN hvis du skal koble til nettverksdiskene utenfor UiTs nettverk
1. Koble til ditt hjemmeområde
Du kan koble til din nettverksdisk H: (Hjemmeområde) på din private maskin. Fordelen med dette er at du kan åpne og lagre filer direkte mot ditt filområde
- Klikk på Filutforsker (dersom ikonet for filutforsker ikke vises i oppgavelinja di, kan du klikke på startknappen helt nede til venstre og velger Filutforsker derfra)
- Klikk på "Denne PC/This PC"
- Velg "Koble til nettverksstasjon"/"Map network drive"
- Sett Stasjon/Drive: til stasjonsbokstav H: (du kan benytte en vilkårlig stasjonsbokstav hvis du ikke har H: tilgjengelig)
- Sett Mappe/Folder til: \\homer.uit.no\abc123 (Erstatt abc123 med ditt eget brukernavn)
- Trykk Fullfør/Finish når du er ferdig

OBS Hvis du benytter en datamaskin som ikke er satt opp av Universitetet i Tromsø
Hvis du benytter en privat datamaskin må du også velge "Koble til med hjelp av annen legitimasjon"/"Connect using different credentials". Du vil da bli bedt om brukernavn og passord når du logger deg på. Domenet AD må legges til som prefiks til brukernavnet ved pålogging. brukernavn skriver du da slik: ad\ditt brukernavn (eksempel: ad\abc123)
2. Koble til en annen nettverksstasjon
Du kan koble til en hvilken som helst nettverksstasjon ved UiT så lenge du kjennet nettverksbanen til stasjonen (Se brukerstøttedokument: Filtjenester - Nettverksdisk og fellesområder). Følg stegene over. i punkt 4 velger en ønsket stasjonsbokstav (du bestemmer selv) og i punkt 5 skriver du inn nettverksbanen til den nettverksstasjonen du ønsker å koble til.
Krever VPN hvis du skal koble til nettverksdiskene utenfor UiTs nettverk
Du kan koble til din nettverksdisk H: (Hjemmeområde) eller et fellesområde på din private maskin. Denne veiledningen viser deg hvordan du kobler opp hjemmeområdet ditt, men du kan også koble til fellesområder på samme måte. For å koble til fellesområder må du kjenne til filbanen til denne (slik som vist i punkt 3 i denne veiledningen).
- Start programmet "Finder"
- I menylinjen øverst velger du Gå-->Koble til tjener
- Filbanen til hjemmeområdet ditt er //homer.uit.no/DittBrukernavn. For å koble til må du først skrive cifs eller smb: og deretter filbanen. Eksempel: cifs://homer.uit.no/abc123 (abc123 erstatter du med ditt brukernavn).
- Velg deretter ditt brukernavn (abc123) og logg på.
Eksternt skrivebord er en egen applikasjon som er tilgjengelig i Citrix Receiver. Følg instruksjonene på nettsiden "Citrix Receiver" for å få tilgang til skrivebordet.
- Start nettleseren Internet Explorer (PC) eller Safari (Macintosh)
- Gå til nettsiden: https://uit.bluegarden.net
- Logg inn med ditt brukernavn/passord
- Dersom du får dialogboks "Warning - security Java has discovered application components that could indicate a security concern. Name: superform.13Applet" her må du svare "No" Se bilde av aktuell sikkerhetsadvarsel fra Java
Porgramvareportalen LiReg:
https://profil.uit.no/lireg/
Informasjon om programvare for ansatte og studenter ved UiT:
https://uit.no/om/orakelet/frag?p_document_id=377800
Innhold:
ÅPNINGSTIDER(*)
Besvarelse av telefon og e-post
Mandag - fredag: 08:00-15:30
Skranke
Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)
KONTAKTINFORMASJON
- Selvbetjeningsportal: https://uit.topdesk.net / Kontaktskjema
- E-post orakelet@hjelp.uit.no
- Telefon: +47 776 44544
"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.