Digitale møter, undervisninger, arrangementer - hvilket verktøy bør jeg velge?

Felles for digitale møter, undervisningsøkter og arrangementer er et behov for å snakke med en eller flere som ikke kan møte fysisk. Her bruker vi lyd fra mikrofon, video fra webkamera, skjermdeling, med mer.

UiT har flere verktøy som kan brukes til nettmøter, osv. Under finner du en oversikt over verktøyene og hva de egner seg best til.

Oppsummert oversikt

Alle verktøyene under støtter lyd (mikrofon), bilde (webkamera) og skjermdeling (eks. PowerPoint).

  • Zoom egner seg best til interaktiv undervisning/arrangement. Dette fordi man ser flere deltakere om gangen og den har "breakout rooms" for gruppearbeid, undersøkelser, med mer. Generelt anbefalt til bruk i undervisning.
  • Microsoft Teams er en del av Office 365. Nettmøter i Teams kommer til sin rette i kombinasjon med de andre samskrivings- og samhandlingsverktøy som Teams tilbyr. Generelt anbefalt til bruk på møter.
  • Skype For Business er vi ved UiT godt kjent med. Skype for Business er det eneste nettmøteverktøyet UiT tilbyr som kan brukes når du må diskutere fortrolig informasjon.
  • Mediasite brukes til enveis overføring av video. Det brukes eksempelvis til live strømming av forelesning fra auditorium.
  • Adobe Connect tilsvarer på mange måter Zoom. Adobe Connect blir ikke tatt med i den detaljerte oversikten under fordi den kommer til å bli faset ut.

Både Zoom og Teams har separate varianter for møte/undervisning og webinar.

  • Møter i Zoom og Teams egner seg til situasjoner der interaksjon, diskusjon og sosial kontakt står i fokus. Generelt anbefaler vi møter i Zoom og Teams fremfor webinar. UiT ansatte og studenter kan lage møter i Zoom og Teams på egen hånd.
  • Webinar i denne sammenheng er en spesiell variant av Zoom og Teams som egner seg til enveisformidling og svært mange tilseere. Webinar anbefales kun i spesielle tilfeller. Zoom-webinar og Teams Live Event opprettes etter avtale med Avdeling for IT.

Detaljert oversikt

Egenskap

Zoom-møte

Teams-møte

Skype for Business

Mediasite Kommentar
Generelt anbefalt til Undervisning Møter Møter Strømming  

Godkjent for å diskutere fortrolig informasjon

Nei Nei Ja Nei Teams: Dokumenter som er lagret i Teams kan inneholde fortrolig informasjon hvis de er klassifisert. Det er derimot ikke godkjent å diskutere fortrolig informasjon/dokumenter i et Teams-møte.
Antall deltakere 300 250 250 Ubegrenset Zoom: For å opprette et møte med 301-500 deltakere, ta kontakt med Orakelet.
Chat Ja Ja Ja Nei

Zoom: Felles chat i tillegg til private chattemeldinger til host eller andre deltakere (avhengig av dine innstillinger).

Teams: Chatten blir bevart i Teams og kan brukes etter møtet. Kan bruke lenker og emojis.

Skype for Business: Kan bruke lenker og emojis.

Antall webkamerabilder om gangen 25+ 9 4 1-2

Zoom, Teams, Skype for Business: Video av deltakere, altså.

Mediasite: Videoen er vanligvis av foredragsholderen. På enkelte auditorier ved UiT er det montert kamera som kan rettes mot publikum.

Skjermdeling Ja Ja Ja Ja

Zoom: Avhengig av innstillingene dine kan hvem som helst dele, eller kun host. Flere kan dele innhold samtidig.

Deltakere kan bruke mikrofon Ja Ja Ja Nei

Zoom, Teams, Skype for Business: Mute alle deltakere samlet eller individuelt.

Mediasite: Er det noen deltakere i samme rom, kan de bruke f.eks. en håndholdte mikrofon. Men deltakere som ser på video på nett kan ikke bruke mikrofon for å kommunisere med de som holder foredrag.

Opprettes av Deg Deg Deg Rombooking eller Avdeling for IT

Mediasite: Her er det snakk om overføring fra auditorium på campus. Skal ikke forveksles med My Mediasite, som er den nettbaserte varianten du kan bruke for å lage skjermopptak på kontoret.

Lenken kan legges ut offentlig Ja, med forbehold  Ja, med forbehold  Ja, med forbehold  Ja

Zoom, Teams, Skype for Business: Visse innstillinger kreves for å øke sikkerheten.

Mediasite: Strømming og opptak kan begrenses til UiT eller være tilgjengelig til hvem som helst i verden som har lenken.

Eksterne deltakere Ja Ja Ja Ja

Zoom: Eksterne deltakere kan bli med som gjest eller logge på med konto fra egen institusjon eller privat konto.

Teams og Skype for Business: Deltakere utenfor UiT havner på venterommet.

Mediasite: Strømming og opptak kan begrenses til UiT eller være tilgjengelig til hvem som helst i verden som har lenken.

Venterom Ja Ja Ja Nei

Zoom: Kan innstilles slik at alle deltakere havner på venterommet. Kan slippes inn enkeltvis eller alle sammen med en gang.

Teams og Skype for Business: Deltakere utenfor UiT havner på venterommet.

Opptak Ja Ja Ja Ja

Zoom: Kun host som kan starte opptak. Opptaksfilene lagres lokalt på PC (bruk UiT-PC!). Videofil med skjermdeling, lyd og 5 deltakere som har webkamera på. Separat lydfil for kun audio. Separat tekstfil for chat.

Teams: Opptak av lyd, webkamera og skjermdeling. Chat blir ikke tatt opp. Opptaket blir tilgjengelig i chatten og lastes opp automatisk til Microsoft Stream.

Skype for Business: Opptak av lyd, webkamera, skjermdeling og chat. Filen lagres lokalt på PC (bruk UiT-PC!).

Mediasite: Inntil 3 kilder samtidig, og tilseeren bestemmer hvilken kilde vises størst. Kildene kan være eksempelvis skjermdeling, webkamera og dokumentkamera.

Breakout rooms til gruppearbeid Ja Nei Nei Nei

Zoom: Deltakere kan deles inn automatisk eller manuelt. Inntil 50 grupper. Automatisk inndeling kan manuelt justeres (f.eks. når gruppene har en bestemt møteleder). Gruppene kan opprettes i forkant av møtet, men krever at alle logger på med UiT-konto.

Teams og Skype for Business: Det finnes ikke en egen funksjon for dette, men du kan manuelt opprette separate møter til hver gruppe.

Polls Ja Nei Nei Nei

Zoom: Flervalgsspørsmål. Best om de opprettes i forkant av møtet. Kan ha flere runder med spørsmål i løpet av møtet.

Rekk opp hånden Ja Ja Nei Nei

Zoom: Knappen finnes i deltakerlisten.

Nonverbal feedback Ja Nei Nei Nei

Zoom: Nonverbal feedback er ikoner som man kan sette at med navnet sitt i deltakerlisten. Kan brukes til f.eks. Ja/Nei-spørsmål og for å rekke opp hånda.

Teams og Skype for Business: Bruk heller emojis i chatten.

Reactions Ja Nei Nei Nei

Zoom: Et midlertidig ikon (applaus eller tommel opp) settes opp på webkamerabildet.

Teams og Skype for Business: Bruk heller emojis i chatten.

Påmelding Ja Ja Ja Nei

Zoom, Teams, Skype for Business: Påmelding gjøres som en møteinnkalling i Outlook.

Zoom: Hvis møtet opprettes via nettsiden kan man lage en egen påmeldingsskjema.

Kan brukes i nettleser Ja Ja Ja Ja

Zoom, Teams, Skype for Business: Begrenset funksjonalitet i nettleseren.

Kan brukes i installert app på datamaskin Ja Ja Ja Nei

Zoom, Teams, Skype for Business: Full funksjonalitet. Det anbefales å bruke appen på datamaskinen.

Kan brukes i app på mobil Ja Ja Ja Nei

Zoom, Teams, Skype for Business: Begrenset funksjonalitet i app på mobil.

Undertekst Manuelt Automatisk Nei Nei

Zoom: Noen må manuelt skrive inn undertekst (captions) mens møtet foregår.

Teams: Automatisk generert. Norsk fungerer mindre bra enn engelsk.

Møtenotater Nei Ja Nei Nei

Teams: Egen funksjon for møtenotater som lager en fane i den tilkoblet Team. Alternativt, bruk OneNote og koble til møteinnkallingen i Outlook.



Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


ÅPNINGSTIDER(*)

Besvarelse av telefon og e-post

Mandag - fredag: 08:00-15:30

Skranke

Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)


 KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.