Møtevett ved UiT

Friskt møtevett for godt medarbeiderskap ved UiT Norges arktiske universitet.

  • Start 15 minutter over hel time
  • Avslutt senest ved hel time
  • Sett en tydelig agenda, og holde deg til den
  • Møt til avtalt tid
  • Møt forberedt
  • Ha saksdokumenter tilgjengelig
  • Lydløst møte (slå helt av lyd og vibrering på mobil og pc)
  • Gi tegn for å få ordet
  • Det er lov å være uenig, det beriker saken
  • Lytt, andre kan ha et poeng
  • Et smil og sunt folkevett hjelper!

 

Møtevett for Skype

Få bedre Skypemøter! Hva gjør du før møtet, underveis og etter for å få til et best mulig videomøte? Møtevettreglene kan være til god hjelp for navigering i for noen ganske ukjent terreng. Digitale møter er klimavennlige og støtter godt opp om flercampusuniversitetet, men krever at du er oppmerksom på det som står her.

Friskt møtevett i digital samhandling

Før møtet: 

  • Avklar møteform
    • Møter med mange enkeltdeltakere (mer enn 10) egner seg best til informasjonsmøter, eventuell dialog krever egen organisering med dedikert moderatorrolle og avklarte kjøreregler. 
    • Skal du ha flere møterom koblet sammen krever det godt utstyr og streng regi for å fungere godt. Velg egnet møterom og vær kjent med teknisk løsning. 
  • Husk møtelenke
    • Legg lenke i møteinnkallingen du sender fra Outlook.
  • Møtearrangør møter i god tid og sjekker teknisk utstyr
    • Møtearrangør kobler seg opp i god tid. Møtedeltagere møter presis og Skypedeltagere kobler opp i god tid, slå på bilde og mute lyd etter at du har meldt ankomst. Sjekk eget bilde, at utsnitt er riktig og at bakgrunn er nøytral og ryddig. Sett mobil på lydløs uten vibrering og finn frem presentasjoner du skal bruke i møtet.
  • Avklar med deltagerne hvis det er ulik behandling av møtedeltagene geografisk.
    • F. eks. at  lunsj bare  serveres  på en lokasjon. 
    • Spising i selve Skypemøtet anbefales ikke!

 

Gjennomføring av møtet: 

  • Minimer støy 
    • Mute mikrofon når du ikke har ordet.  
    • Slå av lyd på mobil og datamaskin (f.eks Outlook) 
    • Minimer lyd fra kaffekopp (bruk drikkebrikke), papirer, mat. Ikke send rundt kaffekanner og mat, men forsyn deg før du setter deg.  
  • Slå på kamera og snakk til det
    • Bevisst deltakelse 
    • Vis tilstedeværelse 
  • Digitalt møteinnhold
    • Presenter skrivebord 
    • Alle ser møtereferat/brainstorming mens det skrives. Alle blir enige om hva som ble diskutert. 
  • Vær inkluderende 
    • Avtal hvordan folk ber om ordet. 
      • Skriv i chatten når man ønsker å ta ordet? 
      • Bryt inn med spørsmål? 
      • Trengs det en hjelper til å følge med chatten? 
      • Møteleder har et særskilt ansvar for å passe på å inkludere alle. 
      • "Start ytterst". Start introduksjonsrunde med de som bruker Skype. 

 

Etter møtet: 

  • Avslutt møte og lukk Skypevinduet
    • Selv om du har lagt på vil en eventuell skjermdeling fortsette, lukk derfor selve møtevinduet.  
  • Avslutt møteromsløsningen
    • På styrepanelet velg avslutt møte og rydd møterommet.

 

UiT anbefaler:

Er du på reise og samtidig skal delta på skypemøte så er det noe utstyr som gjør at opplevelsen blir mye bedre både for deg og dem som sitter i den andre enden. 

Utstyr for å delta på Skype-møter når du er på reise:

Jabra Evolve 65 er et godt headset uten støydemping, kan brukes på bluetooth og USB dongle som følger med.

Hvis du ønsker et headset som har støydemping så anbefaler vi at du velger Plantronics B825 dette har en god mikrofon som fjerner det meste av støy hvis du  feks sitter på en kafe.

Skulle du ha det beste headsettet for støydemping og samtidig være perfekt til skypesamtaler så vil vi foreslå at du kjøper Sennheiser MB660.

Hvis det er noen som ønsker å ha ørepropper istede for headset så vil vi anbefale Plantronics Voyager 6200 UC.

Jabra 65 mono Kr: 1.200,-
Jabra 65 stereo Kr: 1.300,-
Plantroncis B825 Kr: 1.800,-
Sennheiser MB660 Kr: 4.600,-
Plantronics 6200UC Kr: 2.400,-

 

----------

Utstyr du trenger når møterommet du skal bruke ikke har fastmontert skype utstyr - beregnet for opptil 6 personer:

Du har behov for å ta med deg et webkamera med god vidvinkel her anbefaler vi Logitech Brio.

Du har også behov for en god bordmikrofon/høyttaler her er Sennheiser SP20ML den som gir best lyd begge veier.

Anbefaler også en ekstra skjerm til den bærbare pcen, du kan da ha video på ekstraskjermen og så kan du presentere på pcen, skjermen kobles til din bærbare pc med USB C kabel, sjekk at du har en sånn utgang på din pc.

 

Logitech Brio Kr: 2.100,-
Sennheiser SP20ML  Kr: 2.100,-
HP S14 skjerm Kr: 2.500,-

 

 

Bestill utstyr til skypemøter her

 

 

 

 



Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


ÅPNINGSTIDER(*)

Besvarelse av telefon og e-post

Mandag - fredag: 08:00-15:30

Skranke

Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)


 KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.