Møtevett ved UiT

Friskt møtevett for godt medarbeiderskap ved UiT Norges arktiske universitet.

For alle møter:

  1. Vær klar over hensikten med møtet. Er et møte den beste måten å oppnå denne hensikten på?
  2. Ha en klar agenda
  3. Er de riktige personene til stede? Er det noen som ikke bidrar eller har nytte av møtet? Er det noen som ikke er her som burde vært her?
  4. Er det noen som har meldt forfall og som dermed gjør at den opprinnelige hensikten ikke er oppnåelig? (For eksempel dersom hensikten er å ta en beslutning, og de som har beslutningsmyndighet melder forfall). Det er bedre å avlyse eller forkorte møtet enn å kaste bort alle de andres tid.
  5. Reflekter over hvorfor akkurat du er med i dette møtet, og hva ditt bidrag til å nå målet med møtet skal være.
  6. Sett av tid til pauser. Minimum fem minutter pr time er en god regel for korte møter, for lengre møter er det behov for lengre pauser.
  7. Sett av tid til å bli enige om oppfølgingen av møtet. Dersom det ikke er noen punkter til oppfølging kan man vurdere om møtet hadde rett form.
  8. Start møter 15 minutter over hel eller halv time, og slutt på hel eller halv time. Da blir det tid til å omstille seg mellom møtene.

    For digitale møter der alle er på hver sin skjerm kommer i tillegg

  9. Bruk tid til introduksjon dersom ikke alle har møtt hverandre før, såfremt man ikke er for mange personer
  10. Bruk kamera og demp mikrofonen når du ikke har ordet. Slå gjerne av kamera i pausen og slå det på når du er tilbake slik at folk ser at du er tilbake.
  11. Vær til stede i møtet, bidra og si dine meninger mens møtet pågår, slik unngår vi omkamper. Ikke gjør andre ting i parallell.
  12. Velg rett verktøy til rett bruk. Veiledning for dette finnes her. Vær oppmerksom på personvern.
  13. Lær deg å bruke de verktøyene vi har på en god måte. Det finnes en rekke videoer og hjelpetekster til dette her.
  14. Avklar i starten av møtet hvordan ordet skal fordeles. Her er det flere måter avhengig av verktøy:
    1. Rekk opp hånden i Teams eller Zoom
    2. Skriv navnet i chatten
    3. Ta ordet når du har noe å si hvis det er få til stede
    4. Bruk chatten til å kommunisere heller enn å snakke i veldig store møter
  15. Vurder om omgivelsene er egnet til digitale møter:
    1. Kan noen utenforstående følge med i møter der det ikke bør skje?
    2. Er det mye bakgrunnsstøy som forstyrrer de andre deltagerne?
  16. Ta ekstra hyppige pauser. Det er mer slitsomt å sitte foran skjerm enn ved et møtebord.

    Og dersom noen møtes fysisk og andre er med digitalt kommer i tillegg til dette igjen:

  17. Passer på at de som deltar fra skjerm inkluderes i diskusjoner. Be gjerne om deres innspill før øvrige deltakere, slik at alle husker på at de er til stede
  18. Avklar hvordan de som deltar utenfor det fysiske møtet skal be om ordet.
  19. Sikre at den som deltar eksternt kan se alle deltagerne i møtet. Én løsning er å la de som er med i det fysiske møtet også delta fra egen PC på det digitale med bilde, slik at de som sitter på avstand ser alle ansiktene.
  20. Vær oppmerksom på at rasling med papir og klirring med kaffekopper gir veldig gjenlyd for den som ikke er i rommet. Minn gjerne hverandre på det, og plasser kopper og kaffekanner på et annet bord enn møtebordet.
  21. Vurder om eventuell servering av mat skal forbeholdes kaffepauser, eller om den som «henger på veggen» også skal få servering dersom det er en del av møtet. Den som bestiller mat til møterommet, kan også bestille til den enkelte selv om de er på en annen campus.
  22. Vær sikker på at lyd og bilde fungerer for alle i møtet. Dette kan løses ved at de som er ekstern presenterer seg først. Da vil eventuelle problemer avdekkes med én gang. Dersom den eksterne skal delta kun på en liten del av møtet, bør man sette av tid til en liten teknisk sjekk i forkant av møtet dersom man ikke har møttes på avstand før.

  

UiT anbefaler:

Er du på reise og samtidig skal delta på digitale møter så er det noe utstyr som gjør at opplevelsen blir mye bedre både for deg og dem som sitter i den andre enden. 

Utstyr for å delta på digitale møter når du er på reise:

Jabra Evolve 65 er et godt headset uten støydemping, kan brukes på bluetooth og USB dongle som følger med.

Hvis du ønsker et headset som har støydemping så anbefaler vi at du velger Plantronics B825 dette har en god mikrofon som fjerner det meste av støy hvis du  feks sitter på en kafe.

Skulle du ha det beste headsettet for støydemping og samtidig være perfekt til digitale samtaler så vil vi foreslå at du kjøper Sennheiser MB660.

Hvis det er noen som ønsker å ha ørepropper istede for headset så vil vi anbefale Plantronics Voyager 6200 UC.

Jabra 65 mono Kr: 1.200,-
Jabra 65 stereo Kr: 1.300,-
Plantroncis B825 Kr: 1.800,-
Sennheiser MB660 Kr: 4.600,-
Plantronics 6200UC Kr: 2.400,-

 

----------

Utstyr du trenger når møterommet du skal bruke ikke har fastmontert digitalt utstyr - beregnet for opptil 6 personer:

Du har behov for å ta med deg et webkamera med god vidvinkel her anbefaler vi Logitech Brio.

Du har også behov for en god bordmikrofon/høyttaler her er Sennheiser SP20ML den som gir best lyd begge veier.

Anbefaler også en ekstra skjerm til den bærbare pcen, du kan da ha video på ekstraskjermen og så kan du presentere på pcen, skjermen kobles til din bærbare pc med USB C kabel, sjekk at du har en sånn utgang på din pc.

 

Logitech Brio Kr: 2.100,-
Sennheiser SP20ML  Kr: 2.100,-
HP S14 skjerm Kr: 2.500,-

 

 

Bestill utstyr til digitale møter her

 

 

 

 



Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


ÅPNINGSTIDER(*)

Besvarelse av telefon og e-post

Mandag - fredag: 08:00-15:00

Skranke

Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00) 


 KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.