Komme i gang med tofaktor-autentisering via Outlook (SMS)

Denne brukerveiledningen tar utgangspunkt i bruk av SMS som leveringsmetode. SMSen er gratis i norge, men hvis du befinner deg i et land hvor telefonoperatøren tar ekstra betalt for at du skal motta SMS, så vil du måtte betale for SMSleveransen. Hvis du heller ønsker å sette opp tofaktor-autentisering med Microsoft Authenticator kan du følge veiledningen: Komme i gang med tofaktor-autentisering via Outlook Web App (Microsoft Authenticator)

  1. Når du starter Outlook vil du bli bedt om å logge deg inn. Klikk på valget som har ditt brukernavn eller skriv det inn manuellt. OBS!: brukernavnet skal etterfølges av @uit.no (eksempel: abc123@uit.no)
  2. Skriv inn ditt passord og velg logg på
  3. Du vil nå få beskjed om at admin trenger ytterligere sikkerhetsinnformasjon. Velg Konfigurer den nå/Set it up now

  4. La "Godkjenningstelefon" stå som valg, Velg Land (Norge for de fleste) og skriv deretter inn ditt mobiltelefonnummer. Du kan nå enten velge å få en SMS eller at du skal bli oppringt for å få en kode. Velg SMS. Hvis du ikke har mobiltelefonen din med deg må du endre telefonnummeret til ditt jobbtelefonnummer og velge "Ring meg". Velg Neste

    NB1: Du kan allerede her velge en annen metode enn SMS for å få kode. Du kan velge "Vis verifikasjonskode fra app" som benytter Microsoft Autheticator istedenfor godkjenningstelefon (Se veiledningen om Microsoft Authenticator) ,  eller skrive inn ditt jobbtelefonnummer og velge "Ring meg" hvis du ikke ønsker å bruke din egen telefon. Du kan uansett endre disse senere som beskrevet i veiledningen "Office 365 - Tofaktor-autentisering"

    Hvis du ønsker å bli oppringt til Jobbtelefon må du ikke velge jobbtelefon fra nedtrekksmenyen. La "godkjenningstelefon" stå og skriv inn jobbtelefonnummeret ditt manuelt


  5. Du vil nå få tilsendt en kode på SMS. Skriv inn koden du har fått oppgitt og trykk kontroller
    SMSen skal komme etter kort tid, men hvis det tar mer enn 1 minutt: Trykk på knappen "Tilbake" og trykk på knappen "Neste" på nytt for å få ny kode

Outlook på din maskin er nå godkjent og vil ikke be om tofaktor autentisering igjen (Den vil altså huske denne tilknyttningen for framtiden). 


Driftsmeldinger fra ITA:
Opprettet 17.10.2019:
Problemer med siste versjon av MacOS

Alle driftsmeldinger

Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

    Mandag - fredag: 08:00-15:45

Skranke

    Mandag - fredag: 09:00-15:45

Lunchpause (alle dager)

    11:30 - 12:00 (stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Klikk her for eldre versjon av Fjernhjelp mac.