Direct Access

1. Hva er Direct Access?

Direct Access er en løsning for kryptert fjerntilgang og administrasjon av UiTs Windows-datamaskiner. Sammenliknet med tradisjonell VPN, er denne løsningen sømløs og transparent for brukeren som ikke behøver å gjøre annet enn å logge på maskinen og ha internett-tilkobling for å få tilgang til UiT. Kommunikasjon med klienten er toveis, noe som gjør at avdeling for IT også kan fjernadministrere datamaskinene.

1.a Hvilke fordeler gir Direct Access for deg som bruker?

  • Datamaskinen kan nå alle nettverksdikene dine som hjemmeområdet (H:) og fellesdisker uten at du trenger å starte VPN når du er utenfor universitetets nettverk (som hjemme eller på reise).
  • Du kan installere programvare fra Software Center utenfor universitetets nettverk
  • Nettsider som tidligere krevde VPN (som Pagaweb, Ephorte, Agresso, Parkering.uit.no, Timeplan, pullprint etc.) får du nå tilgang til utenfor universitetets nettverk

1.b Hvilke begrensninger finnes?

Løsningen virker kun for datamaskiner som administreres av ITA, begrenset til bærbare maskiner med Windows 10 med i UiT’s domene. Man må være pålogget domenet for at løsningen skal virke og ikke en lokal pc-konto. Løsningen støtter altså ikke alle maskiner og tjenester, slik at studenter med egne maskiner og ansatte med MAC fortsatt er nødt til å bruke den gamle VPN-løsningen.

Tilgang til bibliotekets fagbaser

Disse tjenestene krever fortsatt at du må bruke VPN for å få tilgang utenfor campus.

2. Hvordan ser man at man er tilkoblet Direct Access?

  1. Etter innlogging - trykk på nettverksikonet nede til høyre på oppgavelinja 
    1.  = du er på trådløs internett, klikk på denne for å se alternativer
    2.  = du er på kablet nettverk, klikk på denne for å se alternativer
  2. Se etter oppkoblingen som heter «DirectAccess UIT»
    1. Denne statusen betyr at du er koblet på Direct Access mot UiT. Dersom det står «connecting», er oppkobingen ikke helt klar. Dette kan ta 15-30 sekunder.
    2. Denne statusen (ingen tekst) betyr at du enten er koblet fra Direct Access eller er koblet på UiT sine interne nett (fysisk eller trådløse)

3. Hvordan koble fra Direct Access?

Dersom man ønsker at maskinen ikke skal ha tilgang til jobbressurser, kan man klikke på Direct Access UiT status på oppgavelinja og vil da få muligheten til å trykke Disconnect


Driftsmeldinger fra ITA:
Det er ingen aktive driftsmeldinger for øyeblikket

Alle driftsmeldinger (arkiv)
Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

  • Mandag - Torsdag: 08:00-18:00
  • Fredag: 08:00 - 15:45

Skranke

  • Mandag - Torsdag: 09:00-15:45
  • Fredag: 09:00 - 15:00

Lunchpause (alle dager)

  • 11:30 - 12:00 (Stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.