Passord.uit.no

På nettsiden https://passord.uit.no kan du aktivere brukerkontoen din, få tilsendt nytt passord hvis du har glemt det eller finne brukernavnet ditt.

Forutsetning for å bruke tjenesten

  • Du må være registrert som aktiv student, ansatt eller tilknyttet fagperson (hjelpelærer, sensor, veileder) ved UiT Norges arktiske universitet
  • Du må ha norsk personnummer
  • Tjenesten benytter SMS for å sende passord til deg. Dette forutsetter at ditt private telefonnummer er registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret på nettsidene til Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi)
OBS! Personer uten norsk personnummer eller norsk telefonnummer kan ikke benytte tjenesten og må kontakte Orakelet på telefon 776 44544 eller sende e-post til orakel@uit.no for å få aktivert IT-brukerkontoen eller få tilsendt nytt passord.

Hvordan registrere ditt telefonnummer i Kontakt- og reservasjonsregisteret?

  1. Logg deg inn på nettsiden til "Kontakt- og reservasjonsregisteret" og legg inn ditt telefonnummer (sjekk også at din private e-postadresse er satt korrekt. Dette skal ikke være en uit.no adresse).


    Tjenesten benytter MinID, BankID mm. for innlogging

Hva gjør jeg hvis jeg får meldingen: "Vi kunne ikke identifisere deg..." fra nettsiden https://passord.uit.no

Det er hovedsakelig 3 mulige grunner til dette.

  1. Brukernavnet du har skrevet inn er feil eller ikke tilhører en aktiv konto
  2. Fødselsnummeret/studentnummeret er feil
  3. Ditt mobiltelefonnummer er ikke registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret

Hvordan finner jeg ut av hva som er feil?

OBS!: Sjekk alltid om brukernavn eller fødselsnummer/studentnummer er feil før du sjekker feil med registrering av telefonnummer

Hvis det er feil brukernavn eller fødselsnummer/studentnummer, finner du det ut ved å gå til nettsiden "Finn mitt brukernavn". Følg instruksjonene på siden.

  1. Hvis du får opp ditt brukernavn klikker på lenken "Bytt passord / aktiver IT-brukerkonto". Du kommer tilbake til skjemaet med brukernavn og personnummer/studentnummer ferdigutfyllt og du kan skrive inn ditt telefonnummer for å gå videre.
  2. Hvis du får feilmeldingen: "Vi kunne ikke finne deg" så betyr det at IT-systemene ikke motar informasjon om din rolle ved UiT. Det du da må gjøre er:


    Rolle Hva gjør du Hva må gjøres
    Student Kontakt studieadministrasjonen ved det fakultetet/instituttet du skal tilhøre Registrering i FS/Studweb
    Ansatt Ta kontakt med din sjef Registrering i Paga eller SystemX
    Emeritus/Emerita Ta kontakt med personalkonsulent ved det fakultetet/instituttet du er tilknyttet Registrering i SystemX
    Gjesteforsker Ta kontakt med leder for enheten du er tilknyttet Registrering i Paga eller SystemX
    Sensor/veileder Kontakt studieadministrasjonen ved det fakultetet/instituttet du er tilknyttet (for å få tilgang til Canvas eller Wiseflow) Registrering i FS/Studweb
    Gjest

    Kontakt din kontaktperson ved UiT

    NB: Det er ikke sikkert du skal ha IT-brukerkonto, men kun benytte deg av det trådløse gjestenettet ved UiT

    Registrering i SystemX

     

Hvis brukernavn og fødselsnummer er korrekt, men du fortsatt får feilen betyr det at ditt telefonnummer ikke er registrert i Kontakt- og reservasjonsregisteret. Se informasjon over for hvordan du registerer telefonnummeret ditt der.

 


Driftsmeldinger fra ITA:

Alle driftsmeldinger

Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

    Mandag - fredag: 08:00-15:45

Skranke

    Mandag - fredag: 09:00-15:45

Lunchpause (alle dager)

    11:30 - 12:00 (stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Klikk her for eldre versjon av Fjernhjelp mac.