Feilsøking

Hvis du opplever at Skype for Business ikke fungerer slik du forventet, så er det flere ting du kan prøve selv for å løse problemer med lyd og video.

Les om feilsøking i Skype Web App.

Ingen lyd, intet bilde?

  1. Er headset, høyttalere og webkamera koblet til PC? Hvis ikke, så lukker du samtalevinduet ditt, kobler til alt utstyret, og deretter kan du ringe opp samtalen/møtet igjen. Er utstyret ditt HELT NYTT, så kan det hende at PC bruker noen sekunder på å installere drivere før utstyret kan brukes.
  2. Utstyret ditt er koblet til, men du får ikke videobilder fra kameraet: i de fleste tilfeller kan et kamera sende videobilder til kun ett program (som Skype) om gangen. Noen ganger er det andre små og store programmer som kan legge beslag på kameraet, eksempelvis programvare som fulgte med kameraet, som starter i bakgrunnen uten å melde i fra til deg først. Lukk programmer som bruker kameraet.

Feilsøking - kontroller innstillinger i Skype

Hvis alt utstyret er koblet til, og alle programmer som kan mistenkes for å beslaglegge utstyret ditt er stengt, men så opplever du likevel at lyd og video ikke produseres, eller at lyd kommer fra feil enhet eller lignende - da må først vi se på hvilke innstillinger Skype benytter.

Lydenheter

Stå i Skypes startskjerm. Det finnes to veier til samme mål:

  1. Klikk på "Tannhjulet" > velg "Lydenhet" fra listen i menyvinduet "Skype for Business - Alternativer".
  2. Klikk på den lille trekanten ved siden av tannhjulet > gå via "Verktøy" > velg "Innstillinger for lydenhet".

I menyen "Skype for Business - Alternativer" > "Lydenhet", kan du gjøre følgende:

  1. Velg Lydenhet fra nedtrekksmenyen. Her skal alle tilkoblede (og aktiverte) lydenheter vises. En huskeregel kan være at interne høyttalere og mikrofoner kalles ofte for "Standardoppsett" eller lignende, mens headset ofte kan kjennes igjen på manufaktørnavn, som "Logitech" e.l. Enkelte kameraer har intern mikrofon som vises i listen. Illustrasjonen under vil fravike fra det du ser hos deg; nedtrekksmenyen vil dukke opp under der du trykker, her er den vist til høyre slik at du kan se alle menypunktene.

  2. Bruk punktene under "Tilpass enheten" for å stille inn nivåene på lydutstyret ditt med de blå glidebryterne. Test nivået med den grønne "Play"-knappen til høyre for punktene. Hvis man snakker lavt, kan det være lurt å dra opp nivået på mikrofonen for å kompensere. Bekreft innstillingene med > "OK".

Videoenheter

På samme måte som med lydenheter (vist lenger opp i avsnittet), så kan stille inn videoenheter i Skype.

Fra tannhjulet: > velg "Videoenhet" fra listen. Fra den lille trekanten: "Verktøy" > velg "Innstillinger for videoenhet". 

I menyen "Skype for Business - Alternativer" kan du gjøre følgende:

  1. Velg riktig kamera fra nedtrekksmenyen (hvis du har flere kameraer installert og tilkoblet). I noen tilfeller er kameraet utstyrt med et lokk som må åpnes. Andre ganger er det en bryter som må dras til side slik at kameralinsen eksponeres. Hvis du er en erfaren nettunderviser/deltager, så bruker du kanskje Post-it lapper for å dekke til kameraet - ikke glem å fjerne lappen når du skal bruke kameraet. Og, som nevnt; kameraet kan være i bruk av et annet program. Lukk programmet og gå til denne menyen på nytt igjen.
  2. I "Kamerainnstillinger" kan du fininnstille kameraet. Som regel er det ikke nødvendig å gjøre endringer her, men legg merke til innstillingen kalt "Anti Flicker". Hvis bildet ditt flimrer, prøv en annen frekvens (Hz). Flimring skapes av et misforhold mellom bildeoppdateringsfrekvensen i kameraet og frekvensen i strømmen i lysstoffrørene på rommet du befinner deg i.
  3. Beskjær og midstill: denne innstillingen sørger for at alle deltagere i en samtale blir vist med samme bildestørrelse. Eksempelvis, så kan man la være å huke av for beskjæring i tilfeller der man er to deltagere som deler et widescreen-kamera. Begge får plass i bildet, og man vises med et bredere format enn de andre i samtalen.

Skip to main content