UTSKRIFT

UiT norges arktiske universitet tilbyr utskrift for alle ansatte og studenter ved institusjonen. På denne siden har vi samlet informasjon om hvordan du benytter deg av de forskjellige utskriftstjenestene


Komme i gang med utskrift ved UiT

Under finner du veiledninger for hvordan du kommer i gang og bruker utskriftstjenesten ved UiT

Ved UiT benytter du ditt studentkort (ID-kort) for å hente utskrift på våre skrivere. Dette forutsetter at du har en IT-brukerkonto ved UiT. Denne knytter du opp mot ditt studentkort slik at du kan logge inn på skriverne med å vise dette til skriverens kortleser.

For studenter koster utskrift 20 øre per sort/hvit side og 80 øre per fargeside. Ved semesterstart får du tildelt 200 utskriftscredit (Tilsvarende 1000 s/w sider ). Når du har brukt disse opp kan du kjøpe flere utskrifter (Beskrevet i eget punkt).

Studenter som trenger Akkreditert utskriftscredit i forbindelse med verv eller arbeidsoppgaver relatert til institutt/fakultet kan få tildelt ytterligere credits eller satt utskriftskontoen til gratis utskrift avhengig av behov. (Beskrevet i eget punkt)

Dersom du aldri har brukt tjenesten tidligere, eller har fått et nytt studentkort, må du knytte kortet ditt mot denne skrivertjenesten

  1. Logg inn på siden https://safecomweb.uit.no (Må gjøres fra universitetets nettverk).
  2. Velg Setup [a] og deretter Generate new PUK [b]. Notér ned PUK-koden.
    (Hvis du har en ID-kode fra før må du først slette denne før du kan lage en ny PUK kode)
    • Slette ID kode tilknyttet tidligere studentkort for å generere ny PUK kode. Dette må gjøres hvis du har hatt et tidligere kort som har vært knyttet mot denne utskriftstjenesten. [!] Du kan ikke bruke PUK koden som står oppført siden denne er knyttet til ditt gamle kort.
  3. Lukk nettleseren.
  4. Gå til en skriver som har kortleser
  5. Vis studentkortet ditt til kortleseren. Oppgi PUK koden, trykk "Angi" / "OK"
  6. Skriveren ber deg nå om en PIN kode. Skriv 1234, trykk "Angi" / "OK"
  7. Avhengig av hvilken skrivermodell du står ved vil du nå enten bli logget inn direkte eller du må vise kortet ditt på nytt for å bli logget inn

studentkortet ditt er nå koblet opp mot utskriftstjenesten - For å hente utskriften din viser du kortet til kortleseren og velger "Pullprint" for å velge utskriftsjobber

  1. Etter at du har skrevet ut et dokument fra mobilprint eller en universitetseid PC gjør du følgende
  2. Gå til skriveren og "vis" kortet (Du blir nå logget inn)
  3. Trykk på "PULLPRINT" -  ikonet i displayet på multifunksjonmaskinen (Ikonet kan se forskjellig ut på forskjellige skrivermodeller)
  4. Velg jobben du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"
  5. Du blir automatisk logget av løsningen etter 30 sekunder - om du er ferdig og ikke er logget ut "viser" du på nytt kortet for å logge ut.

Mobilprint er en nettside hvor du kan laste opp det du ønsker å skrive ut, sende det til utskriftstjenesten for så å hente utskriften på våre skrivere

  1. Start en nettleser og gå til https://mobilprint.uit.no
  2. Logg deg på med ditt brukernavn og passord
  3. Velg filen du ønsker å skrive ut → Velg Next (Utskriften lastes opp)
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    • Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Mobilprint via E-post

Du kan også skrive ut til Mobilprint ved å sende e-post til mobilprint@uit.no. Tjenesten kan skrive ut både selve e-posten og vedleggene som følger med så lenge det er i et støttet filformat (Se lengre nede på siden).

Fremgangsmåte

  1. Logg inn på https://mail.uit.no → Opprett en e-postmelding og legg ved filen du ønsker å skrive ut
  2. send e-posten til mobilprint@uit.no
  3. Logg på https://mobilprint.uit.no
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    1. Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Utskrift fra smartphones og tablets

Utskrift via IPad og smartphone fungerer delvis, avhengig av hvilken nettleser og telefon du har. Her må hver enkelt bare prøve ut ved behov.

Følgende filformater er støttet

Alle filformater fra Microsoft Office og Open Office. I tillegg støttes formatene PDF (Adobe) og bildeformatene JPEG, GIF, PNG, TIFF, og BMP.

Alle universitetseide datamaskiner skal ha skriveren "Pullprint" lagt inn. Den er som regel lagt inn som standard og velges automatisk. Når du har skrevet ut dokumentet ditt kan du gå brt til nermeste skriver, logge på med studentkortet ditt og hente utskriften din.

Du kan logge deg inn manuelt på skriverne med ditt brukernavn og passord. Vær oppmerksom på at hvordan dette gjøres i praksis kan variere mellom skrivermodeller

  1. Skriv ut dokumentet ditt
  2. Gå til en skriver og klikk på “Pullprint”-ikonet
    • Hvis skriveren har et valg som heter "Tilpassede tjenester" eller "Alternate login" må du trykke på dette først"
  3. Klikk på “Tastatur”-ikonet (Hvis tatstaturet ikke vises direkte)
  4. Skriv inn: brukernavn, domene: AD (Dette er som regel ferdigutfyllt), og passord
  5. Velg Pulprint og deretter dokumentet du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"

Dette gjøres på samme måte som når du får nytt kort. Du må bare huske på å slette den gamle ID-koden i Safecom. Dette er beskrevet i Punkt 2

Studenter som har verv ved UiT eller et arbeidsforhold til institutt/fakultet som medfører at man må skrive ut dokumenter på vegne av organisasjon eller institusjonen kan få utvidede utskriftsrettigheter

  1. Studenter som har verv og skriver ut moderate mengder dokumenter på vegne av organisasjonen: Styreleder for organisasjonen må sende en begrunnelse og bekreftelse til orakel@uit.no på at vedkommende trenger å få akreditert 200 credits for utskrift på vegne av organisasjonen
  2. Studenter som har verv og skriver ut store mengder dokumenter på vegne av organisasjonen (ie. styreleder eller sekretær): Styreleder for organisasjonen må sende en begrunnelse og bekreftelse til orakel@uit.no på at han/hun selv, eller en annen trenger fri utskrift utskrift på vegne av organisasjonen. Denne tilgangen vil også gi studenten tilgang til skrivere reservert for ansatte ved UiT.
  3. Studenter som har et arbeidsforhold til institutt/fakultet/veileder og trenhger å skrive ut dokumenter i forbindelse med dette: Veileder eller den som er kontaktansvarlig for arbeidsoppgaven (Ansatt ved UiT) må sende en begrunnelse og bekreftelse til orakel@uit.no på at studenten trenger fri utskrift på vegne av institutt, fakultet eller veileder. Denne tilgangen vil også gi studenten tilgang til skrivere reservert for ansatte ved UiT.

papir til skriverne etterfylles daglig av X-partner. Hvis det mangler papir til en skriver kontakter du nermeste infoskranke, så vil de underrette X-partner om dette.

Kontakt Orakelet på e-postadresse orakel@uit.no og beskriv hva som er problemet. Vær oppmerksom på at opplevd feil ved utskrift kan være så mangt. Derfor trenger vi noe informasjon fra deg før vi kan feilsøke problemet

  1. Opplever du feilen på datamaskinen du sitter ved?, Nettsidene til Mobilprint.uit.no eller ved selve skriveren?: Hvor feilen oppleves kan ofte si oss noe om hvor problemet ligger
  2. Feilmeldinger: ITA trenger å vite hvilken feilmelding du får og hvor feilmeldingen vises (Datamaskin, mobilprint eller display på skriver). Hvis du ikke får noen feilmeldinger er det fint hvis du opplyser om det
  3. Hvor står skriveren du opplever problemer med? Campus/Bygg/Rom (På rom x, i nærheten av rom x, på gangen i fløy x)
  4. Har du forsøkt andre skrivere? Dette vil fortelle oss om problemet bare gjeldeer denne skriveren eller om det kan være en større systemfeil
  5. Gjelder problemet for et spesifikt dokument eller uansett hva du forsøker å skrive ut?
  6. Vi trenger da å vite hvilket type dokument du forsøker å skrive ut

Kjente problemstillinger med løsninger

Under ser du noen feilsituasjoner som du kan forsøke å løse selv

  1. Det kommer opp en feilmelding på datamaskinskjermen
    ! Mulig løsning: Restart datamaskinen
  2. Det står en feilmelding i skriverdisplayet
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  3. Opplever du problemer i forbindelse med innlogging eller bruk av Mobilprint? Får du opp noen feilmeldinger i forbindelse med det du forsøker å gjøre?
    ! Mulige løsninger: Hvis problemet er relatert til feil brukernavn/passord så må du sjekke om brukernavnet og/eller passordet ditt er korrekt. Det kan du gjøre med passordtesten på nettsiden IT-brukerkonto. Forsøk også en annen nettleser for å se om du får samme feil. Hvis feilen vedvarer kontakter du Orakelet
  4. Er problemet relatert til at du skal logge deg inn på en skriver (Med kort eller manuelt)? Kommer det noen feilmelding på displayet på skriveren?
    ! Mulig løsning: Slett ID-koden til kortet og opprett ny PUK kode slik at du kan knytte kortet ditt til utskriftstjenesten på nytt som beskrevet i punkt 2
  5. Er problemet at "Pullprint" knappen ikke er aktiv på skriveren
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  6. Du ser ikke utskriftsjobbene du har sendt i pullprintlisten på skriveren
    ! Mulige løsninger: Logg deg inn på nettsiden https://safecomweb.uit.no, velg "Documents" og se om dokumentet ditt ligger der. Hvis det gjør det, så er det mest sansynligvis skriveren som ikke har tilgang til skriverserver. Restart skriveren. Hvis du ikke ser dokumentet ditt i listen på Safecomweb, så blir ikke dokumentet sendt fra datamaskinen til server. Restart datamaskin. Kontakt Orakelet hvis dette ikke hjelper
  7. Du ser utskriftsjobbene i listen på skriveren, men når du velger å skrive ut kommer det ingenting ut
    ! Mulige løsninger: Den vanligste grunnen til at dette skjer er at dokumentet enten er satt opp med å skrive ut i "Letter" arkformat (Typisk for dokumenter man har fått tilsendt eller funnet på nett). Gå tilbake til datamaskinen og sjekk at A4 format er valgt. Det kan også være at "feil" skuff er valgt i utskriftsinnstillingene (ie. manuell skuff). Sjekk at det ikke er gjort. Hvis dette ikke løser problemet. Kontakt Orakelet

Ved UiT benytter du ditt adgangskort (ID-kort) for å hente utskrift på våre skrivere. Dette forutsetter at du har en IT-brukerkonto ved UiT. Denne knytter du opp mot ditt adgangskort slik at du kan logge inn på skriverne med å vise dette til skriverens kortleser.

Dersom du aldri har brukt tjenesten tidligere, eller har fått et nytt kort, må du knytte kortet ditt mot denne skrivertjenesten

  1. Logg inn på siden https://safecomweb.uit.no (Må gjøres fra universitetets nettverk).
  2. Velg Setup [a] og deretter Generate new PUK [b]. Notér ned PUK-koden.
    (Hvis du har en ID-kode fra før må du først slette denne før du kan lage en ny PUK kode)
    • Slette ID kode tilknyttet tidligere adgangskort for å generere ny PUK kode. Dette må gjøres hvis du har hatt et tidligere kort som har vært knyttet mot denne utskriftstjenesten. [!] Du kan ikke bruke PUK koden som står oppført siden denne er knyttet til ditt gamle kort.
  3. Lukk nettleseren.
  4. Gå til en skriver som har kortleser
  5. Vis adgangskortet ditt til kortleseren. Oppgi PUK koden, trykk "Angi" / "OK"
  6. Skriveren ber deg nå om en PIN kode. Skriv 1234, trykk "Angi" / "OK"
  7. Avhengig av hvilken skrivermodell du står ved vil du nå enten bli logget inn direkte eller du må vise kortet ditt på nytt for å bli logget inn

adgangskortet ditt er nå koblet opp mot utskriftstjenesten - For å hente utskriften din viser du kortet til kortleseren og velger "Pullprint" for å velge utskriftsjobber

  1. Etter at du har skrevet ut et dokument fra mobilprint eller en universitetseid PC gjør du følgende
  2. Gå til skriveren og "vis" adgangskortet (Du blir nå logget inn)
  3. Trykk på "PULLPRINT" -  ikonet i displayet på multifunksjonmaskinen (Ikonet kan se forskjellig ut på forskjellige skrivermodeller)
  4. Velg jobben du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"
  5. Du blir automatisk logget av løsningen etter 30 sekunder - om du er ferdig og ikke er logget ut "viser" du på nytt kortet for å logge ut.

Alle universitetseide datamaskiner skal ha skriveren "Pullprint" lagt inn. Den er som regel lagt inn som standard og velges automatisk. Når du har skrevet ut dokumentet ditt kan du gå bort til nermeste skriver, logge på med adgangskortet ditt og hente utskriften din.

Mobilprint er en nettside hvor du kan laste opp det du ønsker å skrive ut, sende det til utskriftstjenesten for så å hente utskriften på våre skrivere

  1. Start en nettleser og gå til https://mobilprint.uit.no
  2. Logg deg på med ditt brukernavn og passord
  3. Velg filen du ønsker å skrive ut → Velg Next (Utskriften lastes opp)
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    • Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Mobilprint via E-post

Du kan også skrive ut til Mobilprint ved å sende e-post til mobilprint@uit.no. Tjenesten kan skrive ut både selve e-posten og vedleggene som følger med så lenge det er i et støttet filformat (Se lengre nede på siden).

Fremgangsmåte

  1. Logg inn på https://mail.uit.no → Opprett en e-postmelding og legg ved filen du ønsker å skrive ut
  2. send e-posten til mobilprint@uit.no
  3. Logg på https://mobilprint.uit.no
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    1. Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Utskrift fra smartphones og tablets

Utskrift via IPad og smartphone fungerer delvis, avhengig av hvilken nettleser og telefon du har. Her må hver enkelt bare prøve ut ved behov.

Følgende filformater er støttet

Alle filformater fra Microsoft Office og Open Office. I tillegg støttes formatene PDF (Adobe) og bildeformatene JPEG, GIF, PNG, TIFF, og BMP.

Du kan logge deg inn manuelt på skriverne med ditt brukernavn og passord. Vær oppmerksom på at hvordan dette gjøres i praksis kan variere mellom skrivermodeller

  1. Skriv ut dokumentet ditt
  2. Gå til en skriver og klikk på “Pullprint”-ikonet
    • Hvis skriveren har et valg som heter "Tilpassede tjenester" eller "Alternate login" må du trykke på dette først"
  3. Klikk på “Tastatur”-ikonet (Hvis tatstaturet ikke vises direkte)
  4. Skriv inn: brukernavn, domene: AD (Dette er som regel ferdigutfyllt), og passord
  5. Velg Pulprint og deretter dokumentet du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"

Dette gjøres på samme måte som når du får nytt kort. Du må bare huske på å slette den gamle ID-koden i Safecom. Dette er beskrevet i Punkt 2

Den vanligste årsaken til dette er at du er oppført som "student" i utskriftssystemet og må endres til "Ansatt". Skriverne som i hovedsak benyttes av ansatte ved UiT er ikke tilgjengelig for studenter. Send e-post til orakel@uit.no og be om å få endrett utskriftsstatus til "Ansatt"

papir til skriverne etterfylles daglig av X-partner. Kontakt X-partner på telefonnummer 776 64 180 så vil de levere papir til skriveren.

Kontakt Orakelet på e-postadresse orakel@uit.no og beskriv hva som er problemet. Vær oppmerksom på at opplevd feil ved utskrift kan være så mangt. Derfor trenger vi noe informasjon fra deg før vi kan feilsøke problemet

  1. Opplever du feilen på datamaskinen du sitter ved?, Nettsidene til Mobilprint.uit.no eller ved selve skriveren?: Hvor feilen oppleves kan ofte si oss noe om hvor problemet ligger
  2. Feilmeldinger: ITA trenger å vite hvilken feilmelding du får og hvor feilmeldingen vises (Datamaskin, mobilprint eller display på skriver). Hvis du ikke får noen feilmeldinger er det fint hvis du opplyser om det
  3. Hvor står skriveren du opplever problemer med? Campus/Bygg/Rom (På rom x, i nærheten av rom x, på gangen i fløy x)
  4. Har du forsøkt andre skrivere? Dette vil fortelle oss om problemet bare gjeldeer denne skriveren eller om det kan være en større systemfeil
  5. Gjelder problemet for et spesifikt dokument eller uansett hva du forsøker å skrive ut?
  6. Vi trenger da å vite hvilket type dokument du forsøker å skrive ut

Kjente problemstillinger med løsninger

Under ser du noen feilsituasjoner som du kan forsøke å løse selv

  1. Det kommer opp en feilmelding på datamaskinskjermen
    ! Mulig løsning: Restart datamaskinen
  2. Det står en feilmelding i skriverdisplayet
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  3. Opplever du problemer i forbindelse med innlogging eller bruk av Mobilprint? Får du opp noen feilmeldinger i forbindelse med det du forsøker å gjøre?
    ! Mulige løsninger: Hvis problemet er relatert til feil brukernavn/passord så må du sjekke om brukernavnet og/eller passordet ditt er korrekt. Det kan du gjøre med passordtesten på nettsiden IT-brukerkonto. Forsøk også en annen nettleser for å se om du får samme feil. Hvis feilen vedvarer kontakter du Orakelet
  4. Er problemet relatert til at du skal logge deg inn på en skriver (Med kort eller manuelt)? Kommer det noen feilmelding på displayet på skriveren?
    ! Mulig løsning: Slett ID-koden til kortet og opprett ny PUK kode slik at du kan knytte kortet ditt til utskriftstjenesten på nytt som beskrevet i punkt 2
  5. Er problemet at "Pullprint" knappen ikke er aktiv på skriveren
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  6. Du ser ikke utskriftsjobbene du har sendt i pullprintlisten på skriveren
    ! Mulige løsninger: Logg deg inn på nettsiden https://safecomweb.uit.no, velg "Documents" og se om dokumentet ditt ligger der. Hvis det gjør det, så er det mest sansynligvis skriveren som ikke har tilgang til skriverserver. Restart skriveren. Hvis du ikke ser dokumentet ditt i listen på Safecomweb, så blir ikke dokumentet sendt fra datamaskinen til server. Restart datamaskin. Kontakt Orakelet hvis dette ikke hjelper
  7. Du ser utskriftsjobbene i listen på skriveren, men når du velger å skrive ut kommer det ingenting ut
    ! Mulige løsninger: Den vanligste grunnen til at dette skjer er at dokumentet enten er satt opp med å skrive ut i "Letter" arkformat (Typisk for dokumenter man har fått tilsendt eller funnet på nett). Gå tilbake til datamaskinen og sjekk at A4 format er valgt. Det kan også være at "feil" skuff er valgt i utskriftsinnstillingene (ie. manuell skuff). Sjekk at det ikke er gjort. Hvis dette ikke løser problemet. Kontakt Orakelet

Utskrift ved UiT forutsetter at du har fått opprettet en IT-brukerkonto ved UiT. Denne knyttes opp mot utskriftstjenesten som igjen gør at du kan skrive ut dokumenter på våre skrivere.. Som gjest er det ikke sikkert dette er en tjeneste som vil være tilgjengelig for deg

Gjesteroller

  • Korttidsbesøkende: Hvis du kun skal være her i en kortere periode (Under 1 månede) vil det mest sansynligvis ikke bli opprettet noen IT-brukerkonto for deg. Hvis du ønsker utskrift må du kontakte den ansatte ved UiT som er din kontaktperson i forbindelse med ditt opphold og be vedkommende skrive ut dokumenter for deg.

    Det kan være at instituttet/enheten du er besøkende hos mener du skal ha tilgang til basistjenester ved UiT. I så tilfelle er du å regne som en Eksternt tilknyttet ansatt eller Eksternt tilknyttet student. og en IT-brukerkonto må da opprettes av instituttet/enheten du er tilknyttet.

  • Langtidsbesøkende: Hvis du skal være her i en lengere periode (Over 1 månede) er du å anse som Eksternt tilknyttet ansatt eller Eksternt tilknyttet student og en IT-brukerkonto må da opprettes av instituttet/enheten du er tilknyttet.

Mobilprint er en nettside hvor du kan laste opp det du ønsker å skrive ut, sende det til utskriftstjenesten for så å hente utskriften på våre skrivere

  1. Start en nettleser og gå til https://mobilprint.uit.no
  2. Logg deg på med ditt brukernavn og passord
  3. Velg filen du ønsker å skrive ut → Velg Next (Utskriften lastes opp)
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    • Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Mobilprint via E-post

Du kan også skrive ut til Mobilprint ved å sende e-post til mobilprint@uit.no. Tjenesten kan skrive ut både selve e-posten og vedleggene som følger med så lenge det er i et støttet filformat (Se lengre nede på siden).

Fremgangsmåte

  1. Logg inn på https://mail.uit.no → Opprett en e-postmelding og legg ved filen du ønsker å skrive ut
  2. send e-posten til mobilprint@uit.no
  3. Logg på https://mobilprint.uit.no
  4. Utskriftene vil dukke opp i en liste på siden. Velg "Send to PULLPRINT"
    1. Hvis du haker av for "Advanced" får du opp flere alternativer for utskriften). 
  5. Hent Utskriften på skriveren

Utskrift fra smartphones og tablets

Utskrift via IPad og smartphone fungerer delvis, avhengig av hvilken nettleser og telefon du har. Her må hver enkelt bare prøve ut ved behov.

Følgende filformater er støttet

Alle filformater fra Microsoft Office og Open Office. I tillegg støttes formatene PDF (Adobe) og bildeformatene JPEG, GIF, PNG, TIFF, og BMP.

Alle universitetseide datamaskiner skal ha skriveren "Pullprint" lagt inn. Den er som regel lagt inn som standard og velges automatisk. Når du har skrevet ut dokumentet ditt kan du gå bort til nermeste skriver, logge på med adgangskortet ditt og hente utskriften din.

Etter at du har skrevet ut et dokument fra mobilprint eller en universitetseid PC gjør du følgende:

  1. Gå til skriveren, logg deg inn med brukernavn og passord (Se eget punkt for veiledning) eller vis utskriftskortet/adgangskortet (hvis du har fått et tildelt og har knyttet det til utskriftstjenesten. se egne punkter for dette)
  2. Trykk på "PULLPRINT" -  ikonet i displayet på multifunksjonmaskinen (Ikonet kan se forskjellig ut på forskjellige skrivermodeller)
  3. Velg jobben du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"
  4. Du blir automatisk logget av løsningen etter 30 sekunder - om du er ferdig og ikke er logget ut "viser" du på nytt kortet for å logge ut.

Ansatte og studenter benytter sine adgangskort til å logge på skriverne. Hvis du ikke har et slikt kort eller utskriftskort kan du logge deg på skriverne manuellt

  1. Skriv ut dokumentet ditt fra mobilprint eller en UiT PC
  2. Gå til en skriver og klikk på “Pullprint”-ikonet
    • Hvis skriveren har et valg som heter "Tilpassede tjenester" eller "Alternate login" må du trykke på dette først"
  3. Klikk på “Tastatur”-ikonet (Hvis tatstaturet ikke vises direkte)
  4. Skriv inn: brukernavn, domene: AD (Dette er som regel ferdigutfyllt), og passord
  5. Velg Pulprint og deretter dokumentet du skal skrive ut eller velg "Alle" og trykk "PRINT"

Utskriftskort

Et utskriftskort er kort du kan få i de fleste informasjonsskrankene ved UiT eller på Orakelet. Dette kortet kan du knytte opp mot utskriftstjenesten slik at du kan logge deg på skriverne med dette kortet.

Instituttene og enhetene har også besøkskort som fungerer som adgangskort for gjenster. Disse kan ikke brukes som utskriftskort fordi de gjenbrukes. Hvis du har fått et slikt adgangskort kan du altså ikke knytte dette opp mot utskriftstjenesten. Du må få et eget utskriftskort i tillegg.

Adgangskort

Hvis instituttet/enheten du er besøkende hos har bestillt et adgangskort til deg, kan du benytte dette som utskriftskort også.

Dersom du aldri har brukt tjenesten tidligere, eller har fått et nytt utskriftskort/adgangskort, må du knytte kortet ditt mot denne skrivertjenesten

  1. Logg inn på siden https://safecomweb.uit.no (Må gjøres fra universitetets nettverk).
  2. Velg Setup [a] og deretter Generate new PUK [b]. Notér ned PUK-koden.
    (Hvis du har en ID-kode fra før må du først slette denne før du kan lage en ny PUK kode)
    • Slette ID kode tilknyttet tidligere utskriftskort/adgangskort for å generere ny PUK kode. Dette må gjøres hvis du har hatt et tidligere kort som har vært knyttet mot denne utskriftstjenesten. [!] Du kan ikke bruke PUK koden som står oppført siden denne er knyttet til ditt gamle kort.
  3. Lukk nettleseren.
  4. Gå til en skriver som har kortleser
  5. Vis kortet ditt til kortleseren. Oppgi PUK koden, trykk "Angi" / "OK"
  6. Skriveren ber deg nå om en PIN kode. Skriv 1234, trykk "Angi" / "OK"
  7. Avhengig av hvilken skrivermodell du står ved vil du nå enten bli logget inn direkte eller du må vise kortet ditt på nytt for å bli logget inn

Utskriftskort/adgangskort ditt er nå koblet opp mot utskriftstjenesten - For å hente utskriften din viser du kortet til kortleseren og velger "Pullprint" for å velge utskriftsjobber

Kontakt Orakelet på e-postadresse orakel@uit.no og beskriv hva som er problemet. Vær oppmerksom på at opplevd feil ved utskrift kan være så mangt. Derfor trenger vi noe informasjon fra deg før vi kan feilsøke problemet

  1. Opplever du feilen på datamaskinen du sitter ved?, Nettsidene til Mobilprint.uit.no eller ved selve skriveren?: Hvor feilen oppleves kan ofte si oss noe om hvor problemet ligger
  2. Feilmeldinger: ITA trenger å vite hvilken feilmelding du får og hvor feilmeldingen vises (Datamaskin, mobilprint eller display på skriver). Hvis du ikke får noen feilmeldinger er det fint hvis du opplyser om det
  3. Hvor står skriveren du opplever problemer med? Campus/Bygg/Rom (På rom x, i nærheten av rom x, på gangen i fløy x)
  4. Har du forsøkt andre skrivere? Dette vil fortelle oss om problemet bare gjeldeer denne skriveren eller om det kan være en større systemfeil
  5. Gjelder problemet for et spesifikt dokument eller uansett hva du forsøker å skrive ut?
  6. Vi trenger da å vite hvilket type dokument du forsøker å skrive ut

Kjente problemstillinger med løsninger

Under ser du noen feilsituasjoner som du kan forsøke å løse selv

  1. Det kommer opp en feilmelding på datamaskinskjermen
    ! Mulig løsning: Restart datamaskinen
  2. Det står en feilmelding i skriverdisplayet
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  3. Opplever du problemer i forbindelse med innlogging eller bruk av Mobilprint? Får du opp noen feilmeldinger i forbindelse med det du forsøker å gjøre?
    ! Mulige løsninger: Hvis problemet er relatert til feil brukernavn/passord så må du sjekke om brukernavnet og/eller passordet ditt er korrekt. Det kan du gjøre med passordtesten på nettsiden IT-brukerkonto. Forsøk også en annen nettleser for å se om du får samme feil. Hvis feilen vedvarer kontakter du Orakelet
  4. Er problemet relatert til at du skal logge deg inn på en skriver (Med kort eller manuelt)? Kommer det noen feilmelding på displayet på skriveren?
    ! Mulig løsning: Slett ID-koden til kortet og opprett ny PUK kode slik at du kan knytte kortet ditt til utskriftstjenesten på nytt som beskrevet i punkt 2
  5. Er problemet at "Pullprint" knappen ikke er aktiv på skriveren
    ! Mulig løsning: Restart skriver
  6. Du ser ikke utskriftsjobbene du har sendt i pullprintlisten på skriveren
    ! Mulige løsninger: Logg deg inn på nettsiden https://safecomweb.uit.no, velg "Documents" og se om dokumentet ditt ligger der. Hvis det gjør det, så er det mest sansynligvis skriveren som ikke har tilgang til skriverserver. Restart skriveren. Hvis du ikke ser dokumentet ditt i listen på Safecomweb, så blir ikke dokumentet sendt fra datamaskinen til server. Restart datamaskin. Kontakt Orakelet hvis dette ikke hjelper
  7. Du ser utskriftsjobbene i listen på skriveren, men når du velger å skrive ut kommer det ingenting ut
    ! Mulige løsninger: Den vanligste grunnen til at dette skjer er at dokumentet enten er satt opp med å skrive ut i "Letter" arkformat (Typisk for dokumenter man har fått tilsendt eller funnet på nett). Gå tilbake til datamaskinen og sjekk at A4 format er valgt. Det kan også være at "feil" skuff er valgt i utskriftsinnstillingene (ie. manuell skuff). Sjekk at det ikke er gjort. Hvis dette ikke løser problemet. Kontakt Orakelet

Fargeutskrift

Utskrift er standard satt til sort/hvit. Hvis du ønsker utskrift i farger gjelder følgende framgangsmåter

Fargeutskrift er i utgangspunktet slått av. Du må selv gå inn i avansertmenyen for å slå på fargeutskrift for utskriftsjobben.

OBS! Studenter som betaler per utskrift må være oppmerksom på at fargeutskrift koster 0,8 øre per side istedenfor 0,2 (sort/hvit)

Log inn på https://mobilprint.uit.no, last opp filen du vils sende til utskrift og velg "Next". Nettsiden jobbe litt, og så vil dokumentet ditt komme opp i utskriftslista på siden

  1. Hak av for at du vil se avanserte alternativer
  2. Fjern haken ved Print in black/white...
  3. Velg "Send to Pullprint" for å sende dokumentet til skriverserver

Fargeutskrift er i utgangspunktet slått av. Du må selv gå inn i skriverinstillingene for å slå på fargeutskrift for hver utskriftsjobb.

OBS! Studenter som betaler per utskrift må være oppmerksom på at fargeutskrift koster 0,8 øre per side istedenfor 0,2 (sort/hvit)

  1. Velg "Fil" -> "Skriv ut"
  2. Velg "Utskriftsaltenativer" eller "Printer Properties"
  3. Velg fanen "Image Options" 
  4. Fjern haken ved "Xerox Black and White Conversion" og klikk OK

Fargeutskrift er i utgangspunktet slått av. Du må selv gå inn i skriverinstillingene for å slå på fargeutskrift for hver utskriftsjobb.

OBS! Studenter som betaler per utskrift må være oppmerksom på at fargeutskrift koster 0,8 øre per side istedenfor 0,2 (sort/hvit)

  1. Velg "Fil" -> "Skriv ut"

  2. I nedtrekksmenyen "Eksemplarer og sider" [1] velger du Xerox-funksjoner [2]

  3. Endre menyvalget "Xerox Black and White" [1] til "Off (Use Document Color)" [2]


Oppsett og konfigurasjon av skrivere på universitetseide datamaskiner

Privateide datamaskiner skal benytte mobilprint. Har du en universitetseid datamaskin gjelder følgende:

  1. Datamaskinen må være eid av UiT og driftet av Avdeling for IT
  2. Software Center må være installert på maskinen

Skriveren "Pullprint on Print-anywhere" legges inn på alle universitetets datamaskiner og er valgt som standardskriver

Hvis skriveren mangler kan orakelet legge den inn på din maskin. Send en e-post til orakel.uit.no og opplys om "Host name/Datamaskinnavn" til datamaskinen som trenger skriverdriveren installert

  1. Datamaskinen må være eid av UiT og driftet av Avdeling for IT
  2. Managed Software Center må være installert på maskinen

Skriveren "Pullprint Xerox" blir automatisk installert på alle universitetets macintosh maskiner via Managed Software Center. Siden dette er en automatisk installasjonspakke vil du ikke se den i lista over tilgjengelig programvare

  1. Hvis du mot formodning ikke har Managed Software Center på din universitetsmaskin: Gi beskjed til ITA ved å sende en e-post til orakel@uit.no
  2. Start Managed Software Center og gå til fanen "Uppdates". Hvis du ser en oppdatering her som heter "Pullprint Xerox" må du kjøre denne
  3. Hvis du har Managed Software Center, men ikke ser noen oppdateringer under "Uppdates" fanen: Gi beskjed til ITA ved å sende en e-post til orakel@uit.no


Driftsmeldinger fra ITA:
Opprettet 18.10.2018:
Pornotrusler i epost

Alle driftsmeldinger (arkiv)
Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding