UiT Student app

Student app for studenter ved UiT Norges arktiske universitet. Inneholder funksjonalitet som timeplan, informasjon om deg og dine studier, opptak av forelesninger (kun i de studieprogrammene som lager opptak), siste Fronternyheter og student e-post. For å kunne bruke appen benytter du ditt brukernavn og passord fra UiT Norges arktiske universitet.

Besøk også SDU's nettsider for å se mer om appen som utdanningstjeneste.

Problemer med appen? Aktuell info og brukerstøtte finner du her.

Nedlasting til din mobile enhet:

Android
QR koden tar deg til Google Play store
Link til app i google play store
Apple iOS
QR koden tar deg til Apple App store

Du kan også søke selv i butikkene med søketermen "uit student"

Need English language?

Go to Meny (Menu) > Innstillinger (Seetings) and use the button next to "Språk" to switch between Norwegian and English languages. Wait a couple of seconds, and the language is switched throughout the app. Repeat procedure to switch back.

Pålogging

Du må logge deg inn første gang du bruker appen:


Bruk ditt UiT brukernavn og passord. Appen vil huske denne informasjonen i en lengre periode, før den vil be om en ny innlogging.

Appens Forside samler og viser de siste hendelsene for deg og dine fag/emner. Du kan klikke på steds-ikonet for å bruke MazeMap innendørs karttjeneste for å finne undervisningsrommet.

Legg merke til at det finnes en sidemeny hvor alle sidene og funksjonene finnes samlet. Denne finner du med knappen Meny nede til høyre:

Din studentinfo finner du hvis du klikker på bildet ditt eller navnet ditt i Meny (se "Meny" over).


Informasjonen her er samlet inn fra Felles Studentsystem (FS). Appen speiler infoen du finner på Min Side og i din Studentweb. Legg merke til at:

  • Bildet er fra FS, og er det samme som du eventuelt bruker i Studentbevis-appen.
  • Knappen Studentbevis er kun en hurtiglenke ut til egen app (som du må installere for å bruke).
  • Sjekk at kontaktinfo, mail, telefon, adresse og studentnummer er korrekt. Hvis ikke, så sjekker du dette i Studentweb før du melder inn feil.
  • Mine eksamensmeldinger viser hvilke eksamener du har meldt deg opp i i inneværende semester. Står det ingenting der, så må du sjekke Studentweb og eventuelt melde deg opp til eksamener.
  • Mine studier og punktene om semesterregistrering/betaling er også avhengige av at du faktisk har betalt semesteravgiften og meldt deg opp til undervisning. Husk, det kan være noe forsinkelse i disse systemene, slik at det som registreres en dag ikke vises før neste morgen i systemene og dermed også i appen.

Hvis du har tvil om noe av dette, så anbefaler vi at du går gjennom sjekklisten for nye studenter.

Timeplanen viser de nærmeste undervisningshendelsene som er lagt ut i Timplansystemet fra ditt fakultet/studieprogram eller faglærere:

Klikk på en timeplanhendelse for å vise detaljene. MazeMap-knappen finner du under teksten og sender deg til MazeMap appen hvis du har denne installert, eller i nettleser på mobiltlf. MazeMap viser deg vei til rommet der forelesningen skal foregå ved hjelp av GPS på din telefon (må være skrudd på for å virke).

Dersom Mazemap ikke finner rommet, vil du istedet få opp en melding om at vi ikke finner rommet. Hvis du har behov for å finne kontoret til en fagansatt, så anbefaler vi at du søker opp vedkommende via uit.no > Søk (søkefeltet på forsiden av våre nettsider). Husk å bruke korrekt stavemåte.


Under menyvalget Fronter ser du en liste over de siste 20 Fronternyheter.

Frontermeldinger brukes ikke lenger ved UiT, og vil heller ikke dukke opp her. Hvis du er i tvil på om du har fått med deg all informasjon fra dine Fronterrom, så anbefaler vi alltid at du jevnlig sjekker innom Fronter på din datamaskin.

Fronternyheter kan leses i appen i detaljvisning ved å klikke på en nyhet fra listen.


Hvis du klikker på knappen nederst merket med "Gå til Fronter for å se alle nyheter", så vil du bli sendt videre til websiden til Fronter (og blir bedt om påloggingsnavn og passord hvis det første gang du besøker siden via telefonen din). Merk at lenken åpnes i browseren på mobilen din, d.v.s. at du er nå inne i nettleseren din og ikke i UiT Student appen. For å gå tilbake til UiT Student appen må du trykke på hjemknappen på mobilen din og deretter trykke på ikonet for UiT Student for å komme inn i appen på nytt.

Under Meny, så kan du klikke på Mail for se de siste 20 e-postene som er sendt til din UiT student e-postkonto. Du kan dessverre ikke lese de direkte i appen (av sikkerhetsgrunner). Når du klikker på en e-post eller knappen "Se alle e-post", så tas du over til OWA (Outlook Web Application knyttet til UiT, adresse mail.uit.no) og du kan lese og svare på epost i nettleseren din på vanlig måte etter at du har logget deg inn. La telefonen huske din innlogging for lettere tilgang ved en senere anledning.

Mail i appen er ment som en tjeneste som lar deg se at du faktisk har fått mail. For mange vil det være en bedre løsning å synkronisere UiT e-post til telefonens egen epostklient, som vist her.

Merk at e-posten i OWA åpnes i browseren på mobilen din, dvs at du er nå inne i browseren din og ikke i UiT Student appen. For å gå tilbake til UiT Student appen må du trykke på hjemknappen på mobilen din og deretter trykke på ikonet for UiT Student.

Problemer med appen?

Aktuell info og brukerstøtte finner du her.

Har du en feil du vil melde til oss? Skriv inn til Orakelet her.

Skip to main content