Utstyr

Så snart Skype for Business er installert på datamaskinen du benytter, kan du ta det i bruk.

Hvis du har brukt Skype for Business tidligere, men skal nå prøve det på en annen UiT datamaskin, så må du tillate noen minutter til sykronisering av kontaktene dine til den nye maskinen.

Ekstern maskinvare for kommunikasjon

Siden alle datamaskinene er utstyrt med tastatur kan du sende tekstbeskjeder (IM) så snart Skype for Business er installert. Hvis du skal delta i samtaler med lyd og bilde vil du også trenge kamera og hotetelefoner med mikrofon.

Tastatur

(Tekst)

Kamera

(Bilde og Lyd)

Hodetelefoner med mikrofon

(Lyd)

Stasjonære Datamaskiner Du trenger eksternt tastatur  Du trenger eksternt kamera Du trenger eksterne hodetelefoner med mikrofon
Bærbare datamaskiner Følger med internt Følger med internt Følger med internt, men eksterne hodetelefoner anbefales for bedre lyd.
Mobiltelefoner og nettbrett Følger med internt Følger med internt Følger med internt, men eksterne hodetelefoner anbefales for bedre lyd.

Forsiden

Når du starter Skype for Business vil du se bildet under. Dette er startsiden din.

  1. Kontakter: Her finner du alle kontaktene eller gruppene du har lagt til. Første gang du starter Skype for Business vil denne fanen være tom (Hvis du ikke har benyttet Lync tidligere). Du legger selv til de kontaktene du ønsker i denne listen.
  2. Samtalerom: Skype for Business har støtte for permanente og midlertidige samtalerom. Hvis du er med i en gruppe som ofte snakker sammen, for eksempel i et prosjekt, kan dere opprette et samtalerom som alle er med i. Samtalerommet vil være tilstede selv om alle er avlogget, og når dere logger dere på igjen vil alle automatisk bli koblet til samtalerommet igjen.
  3. Samtaler (Logg): Her finner du historikk over alle samtaler du har hatt. Her vil du også finne  en oversikt over samtalehenvendelser du ikke har svart på.
  4. Møter: Oversikt over møter fra Outlook kalender. Du kan også reservere møter.
  5. Søk etter personer: Her kan du søke opp personer du leter etter. Hvis du søker på fornavn og/eller etternavn, gjøres søket i universitetets adressebok. Hvis du ønsker å kontakte en Skype bruker må du søke etter e-postadressen denne personen er registrert med i Skype.
  6. Generelle instillinger: Her finner du menyene for generelle instillinger du kan gjøre i Skype for Business
  7. Legg til kontakt: Her kan du legge til kontakter slik at de blir lett tilgjengelig for deg på forsiden.
  8. Innstillinger for mikrofon og kamera: Her kan du bestemme hvilken mikrofon eller kamera Skype for Business skal benytte. Hvis du mangler lyd eller bilde må du sjekke instillingene her.

Driftsmeldinger fra ITA:

Alle driftsmeldinger (arkiv)
Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

    Mandag - torsdag: 08:00-18:00

    Fredag: 08:00 - 15:45

Skranke

    Mandag - torsdag: 09:00-15:45

    Fredag: 09:00 - 15:00

Lunchpause (alle dager)

    11:30 - 12:00 (Stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.