SKYPE FOR BUSINESS (SFB)

 

Skype for business (SFB) har erstattet tradisjonelle bordtelefoner ved UiT. Alle ansatte benytter SFB til telefonitjenesteme. Studenter kan også bruke SFB for å kontakte medelever og ansatte.

Tjenesten støtter å sende meldinger, lyd og bildesamtaler med andre som benytter Skype eller Skype for business, ringe til telefonnummer (kun for ansatte), videomøter med flere deltagere, skjermdeling mm.

Bestille telefonnummer (For ansatte)

Ansatte ved UiT kan bestille telefonnummer til Skype for Business ved å sende en e-post til sfb@support.uit.no fra sin UiT e-postkonto. Alle andre henvendelser sendes til orakel@uit.no


Kom i gang med Skype for business

Laste ned, installasjon og konfigurasjon

På universitetseide datamaskiner med Windows 10 er Skype for business allerede installert. Når du starter det for første gang er det bare å trykke OK og Neste til alle spørsmål, og du blir logget inn

Mulige feil

  • Du blir bedt om å identifisere deg ved pålogging
    Løsning: Du må logge deg inn manuellt som beskrevet under
    1. Skriv inn din e-postadresse ved UiT som påloggingsadresse
      • Ansatte: fornavn.etternavn@uit.no
      • Studenter: brukernavn@post.uit.no
      • Du kan finne ut hva din primære e-postadresse ved UiT er ved å logge deg inn på nettsiden brukerinfo.uit.no og velge fanen "E-mail"
    2. Skriv inn ditt passord ved UiT og velg logg på
      OBS! Du vil få opp en feilmelding fordi e-postadressen din ikke er et gyldig brukernavn, bare trykk OK på denne meldingen
    3. Skriv inn ditt brukernavn etterfulgt av @uit.no. (Eksempel: abc123@uit.no), passordet ditt og velg Logg på.

På universitetseide datamaskiner med macintosh er Skype for business allerede installert, men må du logge deg inn manuellt for å ta tjenesten i bruk

  1. Start Skype for business
  2. Skriv inn din e-postadresse ved UiT som påloggingsadresse
    • Ansatte: fornavn.etternavn@uit.no
    • Studenter: brukernavn@post.uit.no
    • Du kan finne ut hva din primære e-postadresse ved UiT er ved å logge deg inn på nettsiden brukerinfo.uit.no og velge fanen "E-mail"
  3. Skriv inn ditt passord ved UiT og velg logg på
  4. Skriv inn ditt brukernavn etterfulgt av @uit.no. (Eksempel: abc123@uit.no) og velg Logg på.

Skype for business er en del av Office 365 pakken som du kan laste ned og installere. Den kan ikke installeres som separat applikasjon

  1. Skriv inn din e-postadresse ved UiT som påloggingsadresse
    • Ansatte: fornavn.etternavn@uit.no
    • Studenter: brukernavn@post.uit.no
    • Du kan finne ut hva din primære e-postadresse ved UiT er ved å logge deg inn på nettsiden brukerinfo.uit.no og velge fanen "E-mail"
  2. Skriv inn ditt passord ved UiT og velg logg på
    OBS! Du vil få opp en feilmelding fordi e-postadressen din ikke er et gyldig brukernavn, bare trykk OK på denne meldingen
  3. Skriv inn ditt brukernavn etterfulgt av @uit.no. (Eksempel: abc123@uit.no), passordet ditt og velg Logg på.

Skype for business er en del av Office 365 pakken som du kan laste ned og installere. Den kan ikke installeres som separat applikasjon

  1. Start Skype for business
  2. Skriv inn din e-postadresse ved UiT som påloggingsadresse
    • Ansatte: fornavn.etternavn@uit.no
    • Studenter: brukernavn@post.uit.no
    • Du kan finne ut hva din primære e-postadresse ved UiT er ved å logge deg inn på nettsiden brukerinfo.uit.no og velge fanen "E-mail"
  3. Skriv inn ditt passord ved UiT og velg logg på
  4. Skriv inn ditt brukernavn etterfulgt av @uit.no. (Eksempel: abc123@uit.no) og velg Logg på.

Denne veiledningen er laget med skjermbilder fra iPhone, men framgangsmåten er så og si identisk for Android telefoner

  1. Last ned Skype for Business fra appstore (iPhone) ellr Google Play (Android)
  2. Start Skype for Business (SFB vil nå be om tilatelse til å sende deg varsler, tilgang til kontaktene dine og mikrofonen din. Svar ja til dette )
  3. Trykk på "Avanserte valg"
  4. Skriv inn ditt brukernavn i formatet abc123@uit.no. og gå tilbake til forrige meny når du har gjort dette
  5. Skriv inn din e-postadresse ved UiT og trykk på piltasten
    • Ansatte har e-postadresse på format: fornavn.etternavn@uit.no (eksempel: ola.normann@uit.no)
    • Studenter har e-postadresse på format brukernavn@post.uit.no (eksempel: abc123@post.uit.no)
    • Du kan finne ut hva din primære e-postadresse ved UiT er ved å logge deg inn på nettsiden brukerinfo.uit.no og velge fanen "E-mail"
  6. Skriv inn ditt passord og velg logg på

Hjelpeveiledninger (Under arbeid)

Veiledninger for hvordan du bruker Skype for business

Siden alle datamaskiner er utstyrt med tastatur kan du sende tekstbeskjeder (IM) så snart Skype for Business er installert. Hvis du skal delta i samtaler med lyd og bilde vil du også trenge kamera og hotetelefoner med mikrofon.

Tastatur Kamera Hodetelefoner
Stasjonære Datamaskiner Du trenger eksternt tastatur* Du trenger eksternt kamera* Du trenger eksterne hodetelefoner med mikrofon*
Bærbare datamaskiner Følger med internt, men eksternt tastatur* anbefales Følger med internt, men eksternt kamera* anbefales Følger med internt, men eksterne hodetelefoner* anbefales for bedre lydkvalitet
Mobiltelefoner og nettbrett Følger med internt Følger med internt Følger med internt, men eksterne hodetelefoner anbefales for bedre lydkvalitet

Utstyr merket med * er en del av fellesordningen for IT-utstyr. Utstyret følger med nye datamaskiner til ansatte samt bestilling/utskifting gjøres av Avdeling for IT. Henvendelser vedrørende dette sendes til orakel@uit.no

  1. Kontakter: Her finner du alle kontaktene eller gruppene du har lagt til. Første gang du starter Skype for Business vil denne fanen være tom (Hvis du ikke har benyttet SFB tidligere). Du legger selv til de kontaktene du ønsker i denne listen.
  2. Samtalerom: Skype for Business har støtte for permanente og midlertidige samtalerom. Hvis du er med i en gruppe som ofte snakker sammen, for eksempel i et prosjekt, kan dere opprette et samtalerom som alle er med i. Samtalerommet vil være tilstede selv om alle er avlogget, og når dere logger dere på igjen vil alle automatisk bli koblet til samtalerommet igjen.
  3. Samtalelogg: Her finner du historikk over alle samtaler du har hatt. Her vil du også finne en oversikt over samtalehenvendelser du ikke har svart på.
  4. Telefoni: Ansatte ved UiT kan få aktivert telefonifunksjonen til SFB. Hvis du ikke har denne fanen, så er ikke telefoni aktivert for deg. Send en henvendelse til sfb@support.uit.no og be om å få tildelt et telefonnummer
  5. Møter: Oversikt over møter fra Outlook kalender. Du kan også reservere møter.
  6. Søk etter personer: Her kan du søke opp personer du leter etter. Hvis du søker på fornavn og/eller etternavn, gjøres søket i universitetets adressebok. Hvis du ønsker å kontakte en Skype bruker må du søke etter e-postadressen denne personen er registrert med i Skype.
  7. Generelle instillinger: Her finner du menyene for generelle instillinger du kan gjøre i Skype for Business
  8. Legg til kontakt: Her kan du legge til kontakter slik at de blir lett tilgjengelig for deg på forsiden.
  9. Innstillinger for mikrofon og kamera: Her kan du bestemme hvilken mikrofon eller kamera Skype for Business skal benytte. Hvis du mangler lyd eller bilde må du sjekke instillingene her.

Text

Text

Text

Driftsmeldinger fra ITA:
Det er ingen aktive driftsmeldinger for øyeblikket

Alle driftsmeldinger (arkiv)
Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding
Skip to main content