Video- og opptakstjenester


UiT tilbyr en tjeneste for automatisert opptak av forelesning på auditorium/undervisningsrom. Det er også mulig å ha en "live sending", det vil si at man kan følge med forelesningen fra andre plasser i (nesten) sanntid. Tjenesten er rettet mot undervisning, men vil kunne benyttes i andre sammenheng også. 

Kort oppsummert fungerer automatisert opptak slik:

  1. Foreleser (eller annen UiT ansatt) bestiller opptak hos lokal studieplanlegger. 
  2. Studieplanlegger legger bestillingen inn i timeplanleggingssystemet. Studieplanleggeren sørger for at undervisning blir lagt til på rom med opptaksutstyr.
  3. Foreleser gjennomførerer undervisning. Hvis det er live sending kan studenter se på forelesningen samtidig som den gjennomføres.
  4. Studenter får tilgang til opptaket i Canvas, i UiT student app og på Min side for studenter.

Les mer om prosessen for automatisert opptak og nyttige tips til gjennomføring.

Her finner du informasjon til studenter om forelesningsopptak.

powerpoint og video fra kamera på undervisningsrom
Eksempel på opptak av forelesning på auditorium

Det er fort gjort å lage videoer på kontoret som kan brukes til undervisning, forskning, formidling eller lignende. Dette formattet egner seg for korte videoer til, for eksempel, tilbakemelding til studenter og opplæring. 

Når du lager et opptak på kontoret kan du velge om du vil ta opp en eller flere av følgende: dataskjerm, webkamera, mikrofon.

opptak av skjerm og video fra webkamera
Eksempel på opptak på kontoret

UiT tilbyr følgende tjenster for å lage opptak på kontoret:

  • My Mediasite
  • Skype for Business
  • Adobe Connect
  • Canvas
  • TechSmith Relay (kun ansatte)
  • Camtasia Studio (kun ansatte)

My Mediasite

My Mediasite er en helhetlig løsning for å produsere, redigere og publisere skjermopptak og andre typer video. Skaff deg en konto og følg stegene i denne brukerveiledning om My Mediasite for å komme i gang.

Skype for Business

Går du glipp av et møte? Be møteleder ta opp møtet på video til deg. Dette er mulig med Skype for Business. Her er en brukerveiledning om opptak i Skype for Business.

Opptaket blir lagret i en videofil på datamaskinen din.  Du kan sende opptaket direkte til noen med Filesender eller laste det opp til My Mediasite for å få en lenke.

Adobe Connect

Adobe Connect er et verktøy for nettmøter eller nettforelesninger, og den inkluderer mulighet for opptak. Opptaket blir lagret i og deles fra Adobe Connect.

Canvas

Canvas har flere verktøy for video, selv om den ikke i seg selv er en videotjeneste. Du kan lage korte videoer som du publiserer på en side - for eksempel for å ønske studenter velkommen i emnet. I Speedgrader kan du ta opp videoer for å gi tilbakemelding til studentene om oppgavene sine. Adobe Connect er integrert med Canvas, og Canvas har et eget, tilsvarende verktøy som heter Konferanser.

TechSmith Relay

TechSmith Relay er et enkelt opptakssystem for datamaskin og mobil. Den har begrenset funksjon for redigering. Etter du laster opp en video til TechSmith Relay serveren får du tilbake en lenke til videoen som kan deles videre.

Leverandøren har varslet at TechSmith Relay kan legges ned i løpet av 2019-2020.

Camtasia Studio

Camtasia Studio er et opptaksprogram som kjører på datamaskinen din. Opptak blir også lagret direkte på maskinen så du må bruke for eksempel My Mediasite til publisering. Ta kontakt med Orakelet for å få lisens på Camtasia Studio.

RESULT ved UiT i Tromsø har et profesjonelt videostudio, og de kan hjelpe deg til å lage videoer til bruk i undervisning, med mer.

Enkelte fagmiljø har gjør-det-selv studioer. Disse rommene er godt tilrettelagt for gjennomføring av opptak.

dame står foran skjerm på videostudio
Eksempel på studioopptak

Omvendt undervisning ("flipped classroom") er en undervisningsform som legger vekt på studentaktiv læring. I bunn og grunn betyr omvendt undervisning at forelesning foregår hjemme og hjemmelekser foregår på skolen. Tanken er at studenter fint kan lese pensum eller se på forelesningsvideoer på egen hånd. Det de trenger hjelp og veiledning til er hvordan å jobbe aktivt med fagstoffet - derfor foregår disse aktivitetene i undervisningsrom på universitetet.

Til "flippet" fagemner er det ofte laget korte undervisningsvideoer som presenterer ett tema hver. Videoene publiseres for eksempel i Canvas.

Metodene "opptak på kontoret" og "studioopptak" egner seg til videoer på omvendte undervisningsemner.

Felles for nettmøter og nettforelesninger er det et behov for å snakke med en eller flere som ikke kan møte fysisk. Her bruker vi lyd fra mikrofon, video fra webkamera, skjermdeling, med mer.

Skype for Business er i utgangspunkt et verktøy for nettmøter, men kan også fint brukes i undervisningssammenheng. For eksempel i desentraliserte studieprogrammer der forelesning foregår på en av campusene.

Adobe Connect har mange av de samme funksjonene som Skype for Business. Den retter seg mot nettforelesninger og oppleves mer som et klasserom.

Både Skype for Business og Adobe Connect har mulighet for opptak.

Konferanser, disputas og arrangementer skiller seg ut fra forelesningsopptak (se ovenfor) på grunn av en av følgende 1) man ønsker profesjonell opptak (f.eks. flere kameravinkler) eller 2) arrangmentet foregår på en lokale der UiT ikke har opptaksutstyr. Dessuten opptaket settes opp manuelt, i motsetning til forelesningsopptak som ordnes via timeplanleggingssystemet.

Ønsker du å bestille opptak til konferanse, disputas eller annet arrangement? Ta kontakt med orakel@uit.no i god tid før arrangementet. Ta med følgende informasjon:

  1. Tittel på arrangement
  2. Dato(er)
  3. Klokkeslett for start, stopp og pauser
  4. Eier av opptaket - Et UiT-brukernavn må oppgis. Eieren kan administrere opptaket i etterkant.
  5. Dato for automatisk sletting av opptaket

Les mer om Videoopptak av undervisning på nettsidene til Seksjon for digitale utdanningstjenester.

Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

  • Påsken: Mandag 08:00-15:45, tirsdag, 08:00-15:45, onsdag 08:00-12:00
  • Mandag - Torsdag: 08:00-18:00
  • Fredag: 08:00 - 15:45

Skranke

  • Påsken: Mandag 08:00-15:00, tirsdag, 08:00-15:00, onsdag 08:00-12:00
  • Mandag - Torsdag: 09:00-15:45
  • Fredag: 09:00 - 15:00

Lunchpause (alle dager)

  • 11:30 - 12:00 (Stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.