Colourbox

UiT har tilgang til den digitale bildedatabasen Colourbox som er til fri bruk for hele universitetet.

Alle ansatte og studenter kan bruke bildene i databasen i alle UiT-sammenhenger.  Bildene kan brukes i markedsføring, publikasjoner, på nettsider, i undervisningssammenheng etc.

Begrensninger i nedlasting av bilder:

UiT har i utgangspunktet mulighet til å laste ned 250 bilder i måneden. Utover dette vil det bli fakturert UiT. Vis derfor måtehold når deg gjelder nedlasting av bilder. Hvis vi ser at enkeltpersoner laster ned uforholdsmessig mange bilder vil disse bli kontaktet for å avklare behovet.

Bruken av bildene:

  • Fri bruk av bilder til universitetets markedsføring, nettside og publikasjoner.
  • Fri bruk av bilder til undervisningsbruk.
  • Fri bruk av bilder til alle studenters skolebruk.
  • Alle bilder ligger i høy oppløsning klar til trykk, og det er lov å være kreativ med bildene.
  • NB! I utgangspunktet er det en begrensning på 30 bilder i måneden. For ansatt er det muligheter til å få en utvidet konto. De som ønsker det må ta kontakt med Avdeling for Kommunikasjon og samfunnskontakt.

 

Inaktiv bruker - Fornye lisens?

Gå inn på https://colourbox.com/education, her skriver du inn din nye "nøkkel": 93185631556Se: https://uit.no/tavla/artikkel/481313/colourbox_ny_nokkel_for_a_laste_ned_bilder

Din tilgang skal nå ha blitt fornyet.

Hvordan opprette brukere:

  1. Gå inn på https://www.colourbox.com/request/e549b95b
  2. Fyll inn skjemaet. Skal inneholde fullt navn og epostadresse. NB! Kun eposter med @uit.no eller @post.uit.no godtas!
  3. Trykk på "Request access".
  4. Hvis du bruker en epostadresse som ender med @uit.no (ansatte) eller @post.uit.no (studenter) vil du automatisk få tilgang til colourbox.
  5. Hvis du bruker en privat epostadresse vil det bli sendt en forespørsel til administrator som vil godkjenne din forespørsel.
  6. Hvis du sender inn en forespørsel innenfor normal arbeidstid vil forespørselen bli godkjent fortløpende. Sender du en forespørsel utenom arbeidstid vil forespørselen bli godkjent ved første normale arbeidsdag.

Problem med innlogging/bruker tilgang?

November 2016 gjennomførte vi en opprydding i brukerlisten og slettet alle som ikke hadde benyttet sin konto siden 01.01.2016 og vi har fjernet alle kontoer som ikke var registrert med en uit e-post (hotmail, gmail osv).

Nå vil kun kontoer laget gjennom en uit-epost få tilgang. Ansatte e-post som slutter med @uit.no eller student e-post som slutter med @post.uit.no vil få automatisk tilgang, hotmail, gmail osv. eposter vil dessverre ikke få tilgang til Colourbox.

Ved spørsmål omkring dette, kontakt Tommy Hansen, e-post: tommy.hansen@uit.no

Hvordan skal bildene akkrediteres?

Informasjon om Colourbox_akkreditering

Om databasen Colourbox

Colourbox har spesialisert seg i europeiske- og skandinaviske illustrasjonsbilder. Det er en dynamisk database som oppdateres med over 10.000 nye profesjonelle bilder hver måned.

Opplegget er slik at ansatte og studenter selv oppretter seg som brukere, med en studiekode som er spesifikk for Universitetet i Tromsø.

Denne kode er kun gyldig i et år slik at avgangsstudenter ikke lenger kan bruke bilder på universitetets konto etter endt skoleforløp. Eksisterende studenter får en ny kode til neste år.

Formattering og tilpasning

I de fleste sammenhenger fungerer Colourbox-bildene bra. De er lagt inn i databasen med mer enn nok 'luft' - slik at resultatet ser grafisk fint ut.

Men ønsker du å legge til bildetekst (som følger bredden på bildet) eller få til en tettere integrering mellom tekst og bilde - så bør du beskjære bildet før du laster det opp.

Dette gjør du ved hjelp av bildebehandlingsprogram som for eksempel Adobe Photoshop eller Corel Paint Shop Pro. Hent inn det aktuelle bildet, merk  sjølve motivet slik at det er minimalt med luft rundt det - og velg Image - Crop (to Selection) eller Bilde - beskjær.

Deretter lagrer du resultatet på maskinen din - før du laster det opp til bildedatabasen/legger det til i dokumentet ditt.


Driftsmeldinger fra ITA:
Det er ingen aktive driftsmeldinger for øyeblikket

Alle driftsmeldinger (arkiv)
Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


 

ÅPNINGSTIDER

Besvarelse av telefon og e-post

  • Mandag - Torsdag: 08:00-18:00
  • Fredag: 08:00 - 15:45

Skranke

  • Mandag - Torsdag: 09:00-15:45
  • Fredag: 09:00 - 15:00

Lunchpause (alle dager)

  • 11:30 - 12:00 (Stengt)

KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon.