E-post - Spam og Phishing

E-postmottaket ved Universitetet i Tromsø (UiT) benytter programmet Spamassassin for å filtrere spam.

Hva er Spam?

Spam er en uhøytidelig betegnelse på uønsket e-post. Innholdet i ei Spam melding kan være støtende (for eksempel pornografisk), eller det kan stride mot lover og reguleringer (for eksempel kjedebrev, oppfordring til å utføre ulovlige handlinger). Spam stjeler båndbredde i nettet og lagringsplass i postkontortjenere og postklienter.

Hva er Phishing?

Phishing er en form for spam hvor den som sender meldingen forsøker å lure mottakeren til å oppgi brukernavn, passord og/eller personopplysninger. Disse meldingene vil enten be deg om å svare på e-posten med de opplysningene de ber om eller be deg logge på en nettside (lenkephishing).

Hva gjør UiT for å hindre spam?

I kampen mot Spam benytter UiT en metode som kalles "grålisting". Metoden baserer seg på at spammernes mål er å få sendt ut flest mulig meldinger til å mange så mulig uten å forsikre seg om at ei enkelt melding faktisk kommer fram. For normale e-postsystemer er det derimot viktig å forsikre seg om at de har gjort mest mulig for at meldinga skal komme fram til mottaker. Når ei melding nå kommer inn til UiTs hovedpostkontor undersøkes tre ting: Adressen til maskinen som meldinga kommer fra, avsenders e-postadresse og mottakers e-postadresse. Dersom denne kombinasjonen har vært sett før de siste dagene vil meldinga bli tatt imot som normalt. Hvis ikke, vil e-postsystemet si til maskinen som forsøker å sende: "Er du helt sikker? Vi kan ikke ta imot denne meldinga nå. Forsøk på nytt om 2 minutter." Dersom meldinga kom fra et normalt system vil avsendermaskinen legge meldinga i kø og forsøke på nytt seinere. Dersom den i stedet kom fra et spamme-system vil maskinen ikke bry seg om feilmeldinga i det hele tatt og vi slipper å se noe mer til spammen.

Hva kan du som e-postmottaker ved UiT gjøre selv?

Vær skeptisk til e-postmeldinger som ber deg om å oppgi personlig informasjon, å logge på tjenester, har dårlig språk eller på annen måte virker underlig. Husk at Universitetet aldri vil be om brukernavn og passord i en e-post. Er du i tvil om en epost er spam/phishing eller ekte, kontakt orakelet

 


Driftsmeldinger fra ITA:
Det er ingen aktive driftsmeldinger for øyeblikket

Alle driftsmeldinger

Nyhetsbrev:
Abonner på IT driftsmeldinger fra UiT. Påmelding / Avmelding

 


ÅPNINGSTIDER(*)

Besvarelse av telefon og e-post

Mandag - fredag: 08:00-15:30

Skranke

Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)


 KONTAKTINFORMASJON


Fjernhjelp (Windows)Fjernhjelp (Mac)

"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.