VPN AnyConnect
Informasjon i forbindelse med Korona utbruddet i Mars 2020 og bruk av VPN VPN er en tjeneste man benytter for å nå spesifikke systemer ved UiT som Ikke er åpen for verden. På grunn av kapasitet og belastning av VPN tjenesten bør man ikke benytte VPN om man ikke har bruk for det. De aller fleste tjenestene ved UiT når man uten VPN som for eksempel Office 365, Epost ol. De vanligste systemene man benytter VPN for er:
|
Datamaskiner eid av UiT
På universitetseide bærbare datamaskiner er "Cisco AnyConnect Mobility Client" installert.
Hvis du ikke har programmet installert kan du gjøre installasjon gjennom Software center (Windows) eller Managed Software Center (Macintosh). Dette forutsetter at man er tilkoblet nettet på campus, via eduroam eller nettverkskabel. Hvis dette ikke er mulig kan du følge veiledningen under (Det krever admintilgang på maskinen).
Installasjon av "Cisco AnyConnect Mobility Client" på private maskiner
1. Klikk her for veiledninger om installasjon og bruk av VPN
2a. Last ned programmet for windows
Last ned og start installasjonsfilen herfra.
2b. Last ned programmet for Macintosh
Last ned og start installasjonsfilen herfra.
2c. Last ned programmet for Linux
Gå hit, logg på, velg Anyconnect og last ned.
Driftsmeldinger fra ITA:
Pålogging til Wordpress sitene er nede.
LiReg (Programvareportalen) utilgjengelig
VPN-profilen vpn.uit.no/bibliotek deaktivert
Alle driftsmeldinger
Nyhetsbrev:
ÅPNINGSTIDER(*)
Besvarelse av telefon og e-post
Mandag - fredag: 08:00-15:30
Skranke
Mandag - fredag: 09:00-15:00 (stengt for lunsj 11:30-12:00)
KONTAKTINFORMASJON
- Selvbetjeningsportal: https://uit.topdesk.net / Kontaktskjema
- E-post orakelet@hjelp.uit.no
- Telefon: +47 776 44544
"Fjernhjelp" er et verktøy du kan laste ned og starte når du vil gi Orakelet tilgang til å se og fjernstyre skjermbildet ditt. Krever ikke installasjon. Eldre versjon windows. Eldre versjon mac.