Velkommen til Institutt for lærerutdanning og pedagogikk




Forskningsinteresser

- Studier av interaksjon, spesielt veiledningssamtaler
- Studier av kvalitet og oppfatninger av kvalitet i veiledning
- Veilederes kompetanse og utvikling
- Bruk av video i profesjonelt utviklingsarbeid

Forskningsprosjekter

- Veiledningsinteraksjon og veilederens utvikling av kompetanse (til 2029)

- Nettbrett i praksisveiledning. Digitalisert observasjons- og veiledningsplattform i fremtidens lærerutdanning. Prosjekt i samarbeid med UiA.

- Symmetri og asymmetri i veiledningssamtaler (Sluttført Dr. prosjekt)

- UNESCO MOST Programme Circumpolar Coping Process Project, Internasjonalt forskningssamarbeid. Ansvar for utarbeidelse av en UNESO-rapport om barns opplevde oppvekstmiljø (tidsavgrenset engasjement, sluttført)

CV

Kort oversikt:

Cato R. P. Bjørndal er i dag tilsatt som Dosent ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Universitetet i Tromsø. Han er leder for forskningsruppe i veiledning. Hans primære forskningsfokus er veiledning og veilederes utvikling i ulike kontekster.

Bjørndal har han siden 1999 vært faglig ansvarlig for og har arbeidet med videreutdanningstilbud i veiledningspedagogikk. I dag er han også ansvarlig for masteremner i veiledning. Han veileder også studenter skriver om veiledning eller relaterte temaer, på master- og doktorgradsnivå.

Gjennom nærmere 15 år har Bjørndal arbeidet svært intensivt med veilederes utviklingsarbeid, blant annet gjennom observasjoner av veiledningssamtaler, interaksjonsanalyser og herunder aktiv bruk av videoopptak. I løpet av perioden har han observert, analysert og drøftet flere hundre veiledningssamtaler. Bjørndal har arbeidet nært med veiledere innenfor svært ulike kontekster som skole, helse, offentlig administrasjon, næringsliv og andre organisasjoner. Han har også samlet inn et omfattende forskningsmateriale om veiledningssamtaler og veilederes arbeid med å utvikle kvalitet i egne samtaler (pr. i dag er dette antakeligvis nordens største i sitt slag). I tillegg arbeider han med andre forskningsprosjekter rettet mot veilending. Bjørndal har selv erfaring som veileder fra flere ulike kontekster.

Publikasjoner:
Bjørndal har publisert en rekke bøker og artikler i Norden, med hovedvekt på veiledning. For detaljer, se lenken under "Publikasjoner i Frida".

Invitert gjesteforeleser ved konferanser og universiteter/høyskoler:

Den 3. nordiske handledningskonferensen Jönköping, Keynote, 2010.
Nasjonal svensk konferanse. Gøteborg, Lotzen, 2010.
Den 7. nasjonale konferansen i veiledning, Oslo, april. Høyskolen i Oslo/Høyskolen i Akershus 2010.
Nordisk handledningskonferens. Kvalitet, kompetens och kunskapsutveckling. Jönköping
Nasjonal konferanse studieveilending. Kristiansand. Universitetet i Agder, 2009.
Nasjonal rådgivningskonferanse. Tromsø, oktober. Rådgiverforum – Norge, 2009.
Den 2. nordiske handledningskonferensen Jönköping, 2008
Svensk nasjonal konferens i spesialpedagogik, Göteborg, Lotzen. 2008
Den 6. nasjonale konferansen i veiledning Tromsø 2007

Dans- och cirkushögskolan i Stockholm.
Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning.
Gymnastik och Idrottshögskolan i Stocholm.
Høgskolen i Bergen.
Høgskolen i Telemark
Høgskulen i Sogn og Fjordane, Høyskolen i Agder.
Høyskolen i Akershus.
Høyskolen i Buskerud.
Høyskolen i Finnmark.
Høyskolen i Jönköping.
Høyskolen i Oslo.
Høyskolen i Tromsø, Avdeling for lærerutdanning.
Høyskolen i Tromsø, Avdeling for kunstfag.
Høyskolen i Vestfold.
Høyskolen i Østfold.
Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Tromsø.
Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø.
Karlstads Universitet.
Konstfack University College of Arts Crafts and Design in Stockholm.
Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Norsk lærerakademi, Bergen.
Politihøgskolen i Oslo.
Samisk høgskole i Kautokeino.
Universitetet i Agder
Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås.
Universitetet i Oslo.

Andre inviterte gjesteforelesninger:

Det norske forsvaret
Finnmark Fylkeskommune
Grunnskoler
Videregående skoler
Landsdelssamlingen for PP-tjenesten i Nord-Norge og Statped Nord, Bodø
Larvikprosjektet
Medisinsk Genetisk avdeling, Universitetssykehuset Nord Norge
Pedagogisk-Psykologisk tjeneste, i Bodø, Hammerfest, Karmøy og Stavanger
Regionsenteret for døvblinde, Tromsø
Rettleiingskonferansen 2008, Rettleiarnettverket i Sogn og Fjordane
Rådgiverforum – Norge. Landskurs
Statped Nord
Tromsø kommune, Fag- og utviklingsenheten
Troms Fylkeskommune
Utdanningsforbundet
mv.      

Veiledningserfaring

Veiledning som del av trenerfunksjonen innen idrett
Sosial og økonomisk veiledning av vernepliktige i forsvaret
Lærer og veileder i grunnskolen
Kollegaveiledning i grunnskole
Kollegaveiledning i høyere utdanning
IKT-veiledning ved universitet
Gruppeveiledning og individuell veiledning i Arbeidsmarkedsetaten
Veiledning i skoleutviklingsprosjekter
Veiledning i IKT-prosjekter i skoleverket
Prosjektveileder innen høyere utdanning
Oppgave- og mappeveileder innen høyere utdanning: Bachelor i pedagogikk, Allmennlærerutdanningen, Førskolelærerutdanningen, Læring, prosjekt og kvalitetsarbeid, Musikkfaglærerutdanningen, Pedagogikk grunnfag, Praktisk Pedagogisk Utdanning, Skoleledelse og skoleutvikling, Universitetspedagogisk seminar, Veiledningspedagogikk.
Masterveiledning i pedagogikk
Mentorfunksjon i høyere utdanning
Dr. veiledning i pedagogikk

Biografiske data

Født: 16.07.69

 

Andre publikasjoner

Publikasjoner

Forskerprofil i Cristin

Klikk her

Arbeider i CRIStin


  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Tablet as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training. (fulltekst) Nordic Journal of Digital Literacy 2016; Volum 11 (4). ISSN 1891-943X.s 227 - 247.s doi: 10.18261/issn.1891-943x-2016-04-02.

  • Bjørndal, Cato R. P.. En samtale på randen av sammenbrudd - og andre bilder av empatiens betydning i veiledningssamtaler. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-450-1392-4.s 219 - 237.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Videoobservation af lærerstuderendes praksis. Værdien af at se sin praksis udenfra og med mikroskopisk hukommelse. Unge Pædagoger 2014 (2). ISSN 0106-5386.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Videoobservasjon som forsknings- og utviklingsredskap i skolen. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02113-3.s 157 - 172.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Working alliance and contract in supervision. Murmansk State Humanities University 2013 ISBN 978-5-4222-0170-9.s 25 - 32.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veilederes møte med seg selv. Betydningen av videoopptak og transkripsjon som utviklingsredskap. Gyldendal Akademisk 2012 ISBN 978-82-0542389-3.s 335 - 354.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Rådgiver eller veileder? Forståelsen av direkte eller indirekte hjelp. Fagbokforlaget 2011 ISBN 978-82-450-1196-8.s 189 - 212.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hvordan kan veilederen utvikle sin kompetanse? Erfaringsbaserte barrierer mot og muligheter for aksjonslæring. Gyldendal Akademisk 2011 ISBN 978-82-05-41535-5.s 208 - 231.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hva slags kompetanse trenger veilederen? Tre alternative forståelser. Gyldendal Akademisk 2011 ISBN 978-82-05-41535-5.s 140 - 156.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hva er kvalitet i veiledning? Hvor entydige svar kan veilederen finne?. Gyldendal Akademisk 2011 ISBN 978-82-05-41535-5.s 33 - 49.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hvordan forbedre veiledningssamtalen? Ni empirisk funderte anbefalinger. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01374-9.s 174 - 196.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Coachen markedsført som Sokrates. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse 2009 (6). ISSN 1500-0788.s 32 - 40.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Klasseledelse: Iscenesættelse på klasseværelsets scene. Akademisk Forlag 2009 ISBN 978-87-500-4071-2.s 132 - 151.

  • Bjørndal, Cato R. P.. The Action Researcher and Sherlock Holmes. Similarities in logical Strategies. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2007 ISBN 978-82-7634-718-0.s 111 - 132.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter. Forord. Fagbokforlaget 2007 ISBN 978-82-450-0612-4.s 5 - 13.

  • BjØrndal, cato r.p. Refleksivitet omkring aksjonsforskerens påvirkning - fra salmer til jazz i kjøkkenet. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2004.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter. Læreren som veileder i prosjektarbeid. Fra skipper til los?. Norsk pedagogisk tidsskrift 2003 (1-2). ISSN 0029-2052.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Høigaard, Rune; Mathisen, Petter. Lærer og veileder. L97-lærerens vandring i veiledningens villnis. Bedre Skole 2002 (1). ISSN 0802-183X.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter. Fra skipper til los � læreren som veileder i prosjektarbeid. Gyldendal Akademisk 2001.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Konstruktive hjelpesamtaler. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 9788205494336.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Det värderande ögat. Liber 2005.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Det vurderende oje. Klim 2003 ISBN 8779552250.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Regi på klasserommets scene � om lederskap i klasserommet og konsekvenser for læringsmiljøet. 2003 ISBN 82-7477-148-6.

  • BjØrndal, cato r.p. Det vurderende oje. Observation, vurdering og udvikling i undervisning og vejledning. 2003 ISBN 8779552250.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling av undervisning og veiledning. Gyldendal Akademisk 2003 ISBN 8205304084.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Det vurderende øyet. Vurdering og utvikling av undervisning og veiledning. Gyldendal Akademisk 2002 ISBN 8205304084.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Veiledningsteknologi – et bidrag til kvalitetsheving i praksisveiledningen.. Lærerutdanningskonferansen 2017 2017-04-20 - 2017-04-20 2017.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Tablets as a Digital Tool for Supervision of Student teacher’s Practical Training.. WMIER Mini-Symposium, NZ 2016-01-29 - 2016-01-29 2016.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Sosial posisjonering i veiledning. Gjesteforelesning Master i karriereveiledning 2016-04-06 - 2016-04-06 2016.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av veiledningssamtalers kvalitet. Utdanningsforbundets spesialistutdanning i pedagogisk-psykologisk rådgivning 2016-05-23 - 2016-05-25 2016.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledning. Gjesteforelesning Master i karriereveiledning 2016-04-06 - 2016-04-06 2016.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Videoobservasjon. Gjesteforelesniong for DPU 2016-09-06 - 2016-09-06 2016.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. iPad som redskap for observasjon og veiledning av lærerstudenter. Forelesning for praksisveiledere og lærerutdannere 2016-04-26 - 2016-04-26 2016.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Tablet as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training. Seminar i forskergruppen innom Övingsskolor, Høgskolan Halmstad, Sverige 2016-04-26 - 2016-04-26 2016.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Informal Mentoring in Police Education. NERA 2015 2015-03-04 - 2015-03-06 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter. Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen. Modell og mentor 2015-02-13 - 2015-02-13 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Posisjonering i handledningssamtal. Gjesteforelesning tre høyskoler i Stockholm 2015-10-07 - 2015-10-07 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Bruk av videoobservasjon i veiledning. Modell og mentor konferanse 2015-02-13 - 2015-02-13 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledningskvalitet. Modell og mentor konferanse 2015-02-13 - 2015-02-13 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvalitet i handledning. Gjesteforelesning for tre høyskoler i Stockholm 2015-10-07 - 2015-10-07 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i handledningssamtal. Gjesteforelesning master i handledning 2015-09-28 - 2015-09-28 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Videoobservasjon av veiledning. Gjesteforelesning 2015-09-10 - 2015-09-10 2015.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett i praksisveiledning. Norgesuniversitets høstkonferanse, Tromsø 2015-09-15 - 2015-09-16 2015.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i handledning. Forelesning master i handledning HJK 2014-10-07 - 2014-10-07 2014.

  • Worum, Kirsten Sivertsen; Bjørndal, Cato R. P.. Studenter og veilederes perspektiver på praksisveiledningens kvalitet i grunnskolelærerutdanning og barnehagelærerutdanning. Veilederkonferansen 2014 2014-10-16 - 2014-10-17 2014.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett som observasjons- og veiledningsredskap. Et eksempel på utprøving av digitale verktøy i praksisveiledning av lærerstudenter. Veilederkonferansen 2014 2014-10-17 - 2014-10-18 2014.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett i praksisveiledning. Digitalisert observasjons- og veiledningsplattform i lærerutdanningen. NU 2014 2014-10-08 - 2014-10-10 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledningsforskning. Åpent møte mellom ILP og Kunnskapsdepartementet 2014-02-25 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett som observasjons- og veiledningsplattform. Et eksempel på utprøving av digitale verktøy i praksisveiledning av lærerstudenter. Nasjonal konferanse i veiledningspedagogikk 2014-10-16 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Videoobservasjon som redskap for utvikling av profesjonell kompetanse. Gjesteforelesning Danmarks Pædagogiske Universitet 2014-09-09 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av veiledningssamtalers kvalitet. Obl. kurs i Utdanningsforbundets spesialiseringsutdanning i pedagogisk- psykologisk rådgivning. 2014-06-02 - 2014-06-03 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter. Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen. UiO, Mentorforum 2014-02-13 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Bruk av videoobservasjon og transkripsjon som redskap for utvikling av profesjonell kompetanse. Mentorforum 2014-02-13 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledningskvalitet. Noen konkrete anbefalinger om forbedringsmuligheter. Mentorforum 2014-02-13 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningens praksisveiledning. Prosjektseminar 2014-02-06 - 2014-02-07 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet og kvalitetsutvikling i veiledning. Gjesteforelesning 2014-04-03 - 2014-04-03 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. The use of tablets in mentoring. NERA 42 congress. Nordic educational research association 2014-03-05 - 2014-03-05 2014.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. The use of tablets in mentoring of student teachers. NERA 42nd Congress in Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Exploring the possibilities of tablets as a tool in mentoring. A study from Norwegian teacher education. NU2014 2014-10-08 - 2014.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledningsarbeid. Gjesteforelesning master i handledning 2014-09-23 - 2014.

  • Mathisen, Petter; Bjørndal, Cato R. P.. Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen. Fleksibilitet og kvalitet - nettverkskonferanse om undervisning i høyere utdanning 2013-05-13 - 2013-05-14 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Temaer med vesentlig betydning for veiledningens kvalitet. Seminar i læringsmiljøteamet Utdanningsetaten i Oslo kommune 2013-12-16 - 2013-12-16 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Posisjonsering i handlendingssamtal. Seminar Högskolan i Jönköping prosjektet "Handledning för lärande" 2013-10-08 - 2013-10-08 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledningssamtalen. Forskerforum ved UMB 2013-05-31 - 2013-05-31 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Student teachers’ care for their challenged selves: a study of mentoring dialogues. NERA 41st Congress 2013 2013-03-07 - 2013-03-07 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledning og veilederens utvikling. Masterundervisning Jönköping 2013-02-20 - 2013-02-20 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Rådgiver eller veileder? Forståelsen av å hjelpe direkte eller indirekte. Konferanse for karrieresentrene i Norge 2013-11-06 - 2013-11-06 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitetsutveckling i handledning. Forelesning tre høyskoler i Stockholm 2013-10-10 - 2013-10-10 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledning - empati og forskningsbaserte anbefalinger. Internforelesning BI 2013-05-05 - 2013-05-05 2013.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledning. Gjesteforelesning Dr Mauds Høgskole 2012-03-27 - 2012-03-27 2012.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hvordan forbedre veiledningssamtalen?. Gjesteforelesning for ansatte ved Institutt for sykepleiefag Høgskolen i Bergen 2012-04-25 - 2012-04-25 2012.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utveckling av handledarens kompetens. Gjesteforelesning veiledere og ansatte ved fire Högskolar i Stockholm 2012-09-12 - 2012-09-12 2012.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Att utveckla kvalitet i handledning. Gjesteforelesning master i handledning, Högskolan i Jönköping 2012-09-24 - 2012-09-24 2012.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Aksjonslæring og video som verktøy til å utvikle lærerens praksis. Gjesteforelesning magisterkurs Högskolan i Jönköping, modellskolan i Gränna 2012-09-25 - 2012-09-25 2012.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Introduksjon til veiledning. Gjesteforelesning KARRI Nettverket for opplæringskontor i Troms 2011-04-12 - 2011-04-12 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Symmetri og Asymmetri i veiledning. Forelesning Mentor, Universitetet i Oslo 2011-11-12 - 2011-11-12 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Makt og asymmetri i veiledningssamtalen. Forelesning Mentor, Universitetet i Oslo 2011-01-04 - 2011-01-04 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hvor direkte eller indirekte skal rådgiveren hjelpe?. Gjesteforelesning for spesialpedagogisk senter Nordland 2011-01-04 - 2011-01-04 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. En samtale på randen av sammenbrudd. Et eksempel på betydningen av empati i karriereveiledningssamtaler. VejlederForum 2011; Volum 10 (4).

  • Bjørndal, Cato R. P.. Forbedre veiledning av lærere. Gjesteforelesning veilendingsteam Osloskolen 2011-03-18 - 2011-03-18 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Empati og posisjonering i veiledning. Forelesning for Konstfack, Kungliga Musik Högskolan og Gymnastik och Idrotts Högskolan 2011-09-12 - 2011-09-12 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av veilederkompetanse - noen sentrale emner. Forelesning og seminar Bodø PPT 2011-09-01 - 2011-09-01 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvalitet i veiledningssamtalen. Forelesning praksisveiledere i Tannlegeutdanningen 2011-05-04 - 2011-05-04 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veilederkompetanse. Internseminar og forelesning Høgskolen i Finnmark 2011-03-10 - 2011-03-10 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av veilederens kompetanse. Forelesning praksisveiledere Dr Mauds Minne Høgskole 2011-01-26 - 2011-01-26 2011.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Perspektiver på interaksjon som redskap for refleksjon og utvikling. Gjesteforelesning Universitetet i Agder 2010-02-18 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet, kompetanse og kunnskapsutvikling, Keynote. 3. Nordiske handlendingskonferens, 2010, i Jönköping: Kvalitet. Kompetanse og kunnskapsutvikling 2010-10-14 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Studieveilederen: Rådgiver eller nøytral veileder?. Samling for studieveiledere ved HSL-fakultetet 2010-10-22 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Noen viktige fokus i utvikling av veilendingskvalitet. Konstruktive spørremåter i veiledning. Samling for veiledere ved Tannlegeutdanningen 2010-04-15 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Veiledning som begrep og virksomhet. Veilederen som lytter. Samling for veiledere ved Tannlegeutdanningen 2010-02-17 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Hvordan kan veilederen/rådgiveren utvikle sin kompetanse til å drive veiledningssamtaler? Noen konstruktive fokusområder. Konferansen PPT og Statped i møte med nye utfordringer 2010-09-29 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvaliet i veiledningssamtaler. Gjesteforelesning for tre svenske høyskoler, Stockholm 2010-09-14 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Redskaper for refleksiv praksisveiledning. Observasjon, videoopptak, lydopptak/transkripsjon i grupper. 7. Nasjonale konferanse i veiledning, 2010, Oslo: Studentveiledning i et dannelsesperspektiv 2010-04-22 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Video som redskap til å utvikle veilederkompetanse. Forelesning og workshop for styringsgruppen i Nettverket for veiledning av nyutdannede lærere 2010-04-20 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvalitet i veiledning. Sentrale erfaringer fra ti års veilederutdanning og forskning. Perspektiver på (a)symmetri som redskap til bevissthet. Gjesteforelesning for Politihøyskolen i Oslo 2010-03-09 - 2010.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Studieveilederen: Rådgiver eller nøytral veileder?. Konferanse: Nasjonalt studieveilederseminar oktober 2009 2009-10-08 - 2009-10-08 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Pedagogisk veiledning II. Samling for kliniske veiledere odontologi 2009-04-20 - 2009-04-20 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Posisjonering i veilednigssmtalen. Forskningsseminar Högskolan i Jönköping 2009-03-20 - 2009-03-20 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Pedagogisk veiledning I. Veiledersamling for veiledere i Klinsk odontolgi 2009-02-05 - 2009-02-05 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Rådgivnings- og veiledningssamtaler – utvikling av kvalitet og metodiske redskaper. Rådgiverkonferanse 2009-11-19 - 2009-11-19 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Konstruktivistisk karriereveiledning. Videreutdanning i karriereveiledning 2009-10-26 - 2009-10-26 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Empatisk tilnærming - veilederens mest grunnleggende redskap. Landskurs for rådgivere 2009-10-23 - 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Forskning på veiledningssamtalen. Pedagogisk Forum 2009-09-03 - 2009-09-03 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Symmetri och assymetri i handledningssamtalet. Masterstudiet i handledning 2009-03-23 - 2009-03-23 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Posisjonering som perspektiv på veiledning. Seminar for avd for medisinsk genetikk, UiT 2009-05-07 - 2009-05-07 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veledning. Videreutdannig i veiledning 2009-04-24 - 2009-04-24 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Intraksjonsanalyse og utvikling av veiledingssamtalen. Videreutdanning i veiledning 2009-01-29 - 2009-01-29 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvalitet i veiledning. Videreutdaning i veiledning 2009-01-21 - 2009-01-22 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Utvikling av kvalitet i veilednings- (handlednings) samtal. Collegium Didacticum, Regionalt åpen forelesning Jönköping 2009-03-23 - 2009-03-23 2009.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Aspekter av kvalitet i samtalen. Regional fagsamling for spesialpedagoger i Karlstad 2008-09-25 - 2008-09-25 2008.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Bak veiledningens dør. Symmetri og asymmetri i veiledningssamtaler. 2008 ISBN 978-82-91636-81-8.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledningssamtalen. Nasjonal konferens i spesialpedagogik. Specialpedagogens funktion som handledare och samtalspartner 2008-05-14 - 2008-05-16 2008.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Symmetri og asymmetri i veiledningssamtaler. Nordisk handledningskonferens. Mångsidiga möten - handledning på 2000-talet på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping 9-10 oktober 2008. 2008-10-09 - 2008-10-10 2008.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Kvalitet i veiledning. Den 6. nasjonale veilendingskonferansen 2008-08-29 - 2008-08-31 2008.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Symmetri og asymmetri i veiledningssamtalen. Posisjonering i veiledningssamtalen. Vitenskapelig forelesning og seminar med ansatte ved Høyskolen i Oslo 2008-11-05 - 2008-11-05 2008.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Aarsæther, Nils. Northern futures - young voices. A comparison of young people�s presentations of their communities in Canada, Iceland, the Faeroe Islands, Norway, Sweden, Finland and Russia. 2000; Volum 2000 (20).

  • Bjørndal, Cato R. P.. IKT som ny videregående skolevei i Kvænangen - Om mulighetene for et desentralisert videregående skoletilbud basert på informasjons- og kommunikasjonsteknologi. 1999.

  • Bjørndal, Cato R. P.. Nærhet og distanse til elevroller - om elevatferd i vanlig undervisning og prosjektarbeid. 1997.

  • Bjørndal, Cato R. P.; Hårvik, Jan. Vurdering av det tilrettelagte tilbudet i Storfjord kommune - ansattes vurdering. 1996.

  • Medlem i forskergruppe
    Skip to main content