Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

Avhengig av næringsliv også etter krisen

Det lokale næringslivet har stor betydning. Det er lærdom dosent Kristen Albert Ellingsen ved UiT i Alta mener vi kan få etter koronakrisen. Han advarer næringslivet mot å glemme markedsarbeidet som gjør kundene oppmerksomme på hvilke tilbud som finnes.


Magne Kveseth 03.04.2020 11:38   (Sist oppdatert: 03.04.2020 14:27)

Ellingsen, som kanskje er best kjent som markedsføringsguru fra Handelshøgskolen ved UiT, slår fast at krisen rammer oss alle ved at vi blir preget og pålagt restriksjoner og begrensninger vi ikke hadde sett for oss for bare for noen uker siden. 

LYS I TUNNELEN: Dosent ved Institutt for reiseliv og nordlige studier ved UiT i Alta håper lokalt næringsliv ser viktigheten av å markedsføre sine tjenester også i en vanskelig koronatid. Foto: UiT/Magne Kveseth    

Viktig å kunne starte opp

– Dette preger også næringslivet. Trøsten er at krisen vil gå over og det forhåpentligvis raskt. Vi er da avhengig av et velfungerende næringsliv som kan levere det vi etterspør og som kan tilby de arbeidsplassene vi hadde før krisen kom, sier Ellingsen.

Han mener det derfor er viktig ikke å glemme at det fortsatt om noen uker, eller måneder, vil være kunder som vil etterspørre det lokale bedrifter tilbyr.

– De fleste bedriftene vil nok akkurat nå være mest opptatt av å forsøke å kontrollere påløpende kostnader – kostnader som er tilpasset et helt annet aktivitetsnivå enn det de nå har. For mange er det viktigste å lose bedriften gjennom en vanskelig tid, men samtidig er det viktig at bedriftslederne sørger for at det er mulig å starte opp virksomheten så raskt som mulig etter at krisen er over, sier Ellingsen.

Bankene er viktige

Ellingsen slår fast at det for de fleste i en vanskelig situasjon innebærer en tett dialog med bedriftens viktigste leverandører og samarbeidspartnere, kanskje først og fremst med banker og regnskapsførere, men også med andre leverandører.

– Det vil være i leverandørenes og samarbeidspartnernes interesser at bedriftene kommer seg best mulig gjennom denne krisen. Bankene og Innovasjon Norge blir ekstra viktige i denne situasjonen siden de er gitt en viktig rolle i gjennomføringen av nasjonale redningstiltak, sier dosenten.

Ikke glem markedsføringen

Kristen Albert Ellingsen er også tydelig på at man ikke må nedprioritere markedsarbeidet, selv om omsetningen er borte. 

– Det er minst like viktig i denne situasjonen å minne kundene på hva bedriftene tilbyr, hva som er unikt med produktet og bedriften, og dermed hvorfor kundene fortsatt skal velge dem når situasjonen er normalisert. Selv om det er lett å nedprioritere mener jeg det er ekstra viktig å være tilstede på Facebook og andre sosiale medier. Mange benytter mer tid på disse plattformene nå enn tidligere, sier Ellingsen.   

Prøv å tenke positivt

Ellingsen er hele tiden nøye med å påpeke viktigheten av lokalt næringsliv.

– Det er viktig at vi holder motet oppe. I den grad det er mulig å se noe positivt ved denne situasjonen så er det en synlig økende bevissthet omring lokalt næringsliv og hvor viktig det er for trivsel og positiv utvikling her vi bor. Det er viktig at vi også når krisen er over tar vare på denne lærdommen. Det vil da i det minste komme noe positivt ut av den fortvilede situasjonen folk flest og næringslivet er oppe i, avslutter dosent Kristen Albert Ellingsen som nå arbeider ved Institutt for reiseliv og nordlige studier ved UiT i Alta.