Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

Nytt dataspill kan endre vårt minne av krigen

Motstandskjemperen Solveig i krigsspillet Battlefield V kan bli mer kjent enn både Max Manus og Jan Baalsrud, mener UiT-forskere.


Stig Brøndbo 20.11.2018 09:36   (Sist oppdatert: 22.11.2018 09:27)

Spillhelten Solveig kan bli den mest kjente motstandshelten i Norge, til tross for at hun er en fiktiv spillkarakter. Foto: DICE/Skjermdump fra spillet
Emil Lundedal Hammar og Holger Pötzsch forsker på hvordan krigsspill påvirker spillerne, og har presentert sin forskning også under Forskningsdagene ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Stig Brøndbo

I en kronikk på forskning.no, skriver førsteamanuensis Holger Pötzsch og stipendiat Emil Lundedal Hammar om krigsspillet Battelfield V, som lanseres i dag.

– Her blir verden presentert for det som ser ut til å være en ny norsk heltefortelling, sier Holger Pötzsch, som er leder i forskningsgruppen WARGAMES og til daglig jobber med medie- og dokumentasjonsvitenskap.

I kronikken forteller de om et spill som ved hjelp av historiske fakta, dokumentariske bilder, fantastisk dataanimasjon, spektakulær norsk natur og en stor dose kunstnerisk frihet, drar spilleren inn i en virtuell verden som mikser faktiske hendelser og fiksjon. I filmverdenen har de brukt å omtale denne miksen som «en historie basert på faktiske hendelser». I dette spillet kaller de det «the untold stories of World War 2».

Kvinnelig Rambo
I spillet heter den norske helten Solveig. Hun må redde moren sin Astrid og sammen tar de kampen om tungtvannet for å unngå en mulig tysk atombombe. Solveig er en 1-mannshær på linje med Rambo og i spillet er det volden som er den primære interaksjonsmekanismen med andre spillkarakterer og omgivelsene.

– Så hva betyr det da egentlig at et veldig stort krigsspill har en ytre ramme som viser krigshendelser på norsk jord? Har det noe å si om settingen er Norge eller en fantasistat? spør stipendiat Emil Lundedal Hammar. For to år siden mottok han Fritt Ords pris for en tekst om dataspill.

Om og om igjen
I kronikken skriver de to UiT-forskerne at Solveig, en fiktiv spillkarakter fra Battlefield V, kan bli Norges største krigshelt for millioner av mennesker verden over.

– Kritiske analyser av populærkulturelle fortellinger som film og dataspill er et sentralt element i det som kalles kulturelle minnestudier, som undersøker hvordan fortiden blir fremstilt for oss. Fokuset er da ikke bare på om fortellingen er historisk korrekt, men også på hvilke generelle følelser og forståelser som blir formidlet, hvordan begivenheter eller personligheter blir presentert og hvordan også fortellinger om hendelser som aldri har funnet sted kan prege vår historiske selvforståelse, skriver UiT-forskerne. De tror ikke på noen direkte sammenheng mellom for eksempel voldelige spill og skolemassakre, men mener likevel at dataspill fortjener mer kritisk oppmerksomhet også fra forskere. For mens historiefaget benytter seg av møysommelige kildestudier for å få en forståelse for hva som faktisk skjedde og hvorfor, har kulturelle minnestudier fokus på hvordan historier blir delt og formidlet.

– I denne sammenhengen blir spørsmålet om hva som faktisk skjedde ikke det aller viktigste. Hovedfokuset blir flyttet til mulige effekter av at både fiktive og faktiske fortellinger blir gjentatt om og om igjen i blant annet actionpregede format, mener UiT-forskerne.

Les hele kronikken her