Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

Barn og ungdom fikk utforske BFE

Fra barnehageunger til videregående elever... BFEs forskning når ut til mange på Forskningsdagene.


Ellen Kathrine Bludd 26.09.2018 13:15   (Sist oppdatert: 28.09.2018 11:26)

Forskningsdagene når ut til mange nysgjerrige barn og unge. Kanskje er noen av dem fremtidens forskere? Foto: Ellen Kathrine Bludd

Da vi igår besøkte Senja videregående skole i Finnfjordbotn, var det dag 3 av Forskningsdagene her ved BFE. 150 elever fra Senja VGS fikk høre om smeltende is i Arktis, om smoltifisering av laks, og om viktigheten av å prøve å feile når du jobber med innovasjon. 

Hundrevis av skoleungdom på besøk

Torsdag 20.september hadde vi besøk av ungdomsskoleklasser fra hele Tromsø på Norges fiskerihøgskole. Her kunne elevene prøve seg i en fiskequiz med ferskfanget fisk, lære om raudåte, og få en omvisning på Fiskerihøgskolen. Lena Seuthe fra Arven etter Nansen holdt en lab-øvelse for enkelte klasser, der de kunne lære om økosystemet i Polhavet. Hege Devold fra fiskerihøgskolen hadde sin populære DNA-lab, der elevene fikk lage et smykke som inneholder sin egen DNA fra innsiden av kinnet.

Ungdommene fikk også være med på et lakselus-løp, der lusene skulle bli festet på refleksvester med borrelås. Det var om å gjøre å komme seg gjennom elva med færrest mulig lus på seg. 

Det er morsommere å lære på mer kreative måter, enn å sitte på skolen og lese om det i en bok, sa Aya Elmalmi, ungdomsskoleelev fra NTG-U Tromsø. 

Anja Striberny og Elina Halttunen fra prosjektet ClimeFish arrangerte lakselus-løp for ungdommene. Foto: Lise Lotte Henriksen

Lakselusløpet ble ledet av Anja Striberny, postdoktor i arktisk og marin biologi, og førsteamanuensis ved Norges fiiskerihøgskole, Elina Halttunen.

– Ungdommene er jo alle forskjellige, så man må jo tilpasse seg for å engasjere. Det er artig med lek, og elevene er veldig flinke, engasjerte og stilte spørsmål. Jeg tror de lærte litt av å drikke sjøvann og om lakselus. Har de fått med seg det er jeg fornøyd, sier Striberny og legger til:

– Det er også veldig gøy for meg å formidle på en annen måte enn jeg vanligvis gjør.

Les også: – Kanskje du kan bli lakselus-politi?

Forskeglade unger

Søndag den 23. september ble «Utforsk UiT» nok en gang arrangert. Dette er en gratis kunnskapsjakt på campus Breivika. Denne søndagen åpnet universitetet igjen dørene og inviterte til familievennlige forsknings-aktiviteter. I år var arrangementet mer populær enn noensinne, med tusenvis av besøkende. Bare på Fiskerihøgskolen telte vi hele 1300 mennesker! 

På NFH-bygget kunne du være med i fiskekonkurranse ute på kaia, gjøre fiske-og sjødyrs-quiz med levende og døde fisk og dyr, lage lykter med polartorsk på, lære om raudåte og se hva som fins inni en torsk!

Nyhetssaken fortsetter under bildet.

Fiskebiolog Arve Lynghammar åpnet om en torsk hver halvtime for å vise barna hva som er inni torsken. Foto: Ellen Kathrine Bludd

Hedvig Elisabeth Hamborgstrøm fikk lage en lyslykt med polartorskens livshistorie. Foto: Ellen Kathrine Bludd

Jeg liker å komme på Forskningsdagene fordi jeg liker å forske, fortalte Hedvig Elisabeth Hamborgstrøm.

Hun var en av ungene som var med å lagde lyslykt av Polartorskens livshistorie, en aktivitet som Arven etter Nansen hadde laget i stand. Hedvig fortalte at hun en gang hadde laget et eksperiment hjemme med stressballkuler som hun hadde puttet i vann. 

- Det er mye å lære her, jeg var her ifjor også, sa Nora Dalheim-Grythe som går i syvende klasse. Klassevenninnen Andrea Karoline Malmedal syns det er artig å komme til UiT og se hva man kan studere i Tromsø. De to venninnene stod me ansiktene tett inntil akvariet for å se hvilke spennende sjødyr som fantes der inne. 

Les også: Tusenvis av barn og foreldre på "Utforsk UiT"

Nyhetssaken fortsetter under bildet. 

Andrea Karoline Malmedal og Nora Dalheim-Grythe studerte akvariet med levende sjødyr svært nøye. Foto: Ellen Kathrine Bludd

Egen forskningsdag i Finnfjordbotn

Den tredje og siste forskningsdagen til BFE ble altså avholdt på Senja videregående i Finnfjordbotn. 150 elever, hovedsaklig 1.trinn på videregående, fikk en smakebit av BFEs forskning med 3 foredrag og 2 forskningsrelaterte aktiviteter. Arven etter Nansen var på plass igjen, denne gangen med et slags motsatt "escape room" der elevene skulle jobbe for å åpne en boks med kodelås. Etterhvert som de løste oppgaver om arktis og klimaendring, så fikk de et tall til kodelåsen. 

Ungdommene ble svært engasjert da de skulle bygge et fartøy som kunne frakte et brennende stearinlys nedover elva uten at det skulle slukke. Simon Biedu og hans team fikk testet ut en rekke prototyper før de endelig fant en god design. Foto: Ellen Kathrine Bludd

Innovatørene Håvar Brattli og Alexander Utne fra Design Thinking laboratoriet på Handels-høgskolen ved UiT arrangerte også en innovasjonsaktivitet. Formålet var at elevene fikk erfare at det var lurt til å prøve og feile for å forbedre sin design i innovasjonsprosessen.

- Jeg syns det var gøy å prøve ut de forskjellige ideene. Prøve og feile, også få det til til slutt, det var gøy!

Kommentaren kom fra Gard Wintervoll, en av elevene i vinnergruppa fra Design Thinking labben, som jobbet hardt og intenst med å teste ut sine prototyper for å få et godt design på sitt fartøy. 

Lærerne fra Senja VGS var veldig takknemlige for at vi hadde tatt den lange turen for å gi elevene en egen forskningsdag. 

Tusen takk

I tillegg til disse tre forskningsdagene, så har vi hatt opplegget "Bestill en forsker". Her kan skoleklasser få besøk av en forsker som kommer og holder en skoletime på for klassen om den forskningen de driver med. Dette er veldig populært og vi opplever veldig god respons fra lærere og elever.

Forsknings-og formidlingsseksjonen ved BFE takker forskere, studenter og administrativt ansatte som har bidratt til årets Forskningsdager. Dere bidrar til å rekruttere nye studenter og forskere til BFEs institutter. Vi setter stor pris på at dere vil formidle forskning sammen med oss!  

Lena Seuthe fra Arven etter Nansen er en av forskerne som bidro i stor grad til årets Forskningsdager, her med elever på laboratoriet på Fiskerihøgskolen. Foto: Ellen Kathrine Bludd