Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

På besøk i hjertet av den europeiske romindustrien

Satellitteknologi-studentene fra UiT i Narvik ble tatt godt tatt vare på av de to gigantene Airbus og ESTEC under studiereisen til Nederland i april.


Arne Bjørk 16.05.2018 12:39   (Sist oppdatert: 14.06.2018 12:56)

Satellitteknologi-studenter fra UiT i Narvik samlet utenfor Airbus i Leiden i Nederland. Foto: Arne Bjørk
- Opplevelsene var sterke. Dette å stå hos Airbus ved siden av de enorme utfoldede solcelle-panelene til en av de store ESA-satellittene, får en nesten til å miste pusten, forteller førstelektor Arne Bjørk ved Institutt for elektroteknologi ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi.
Visstnok ser solcelle-panelene store ut på bilder, men ikke så store som de oppleves i virkeligheten. Og fra innsiden av en del av motoren til den europeiske Ariane bæreraketten, aner man at her er det krefter så det monner.
- Den ville ha klart å løfte en tung lastebil rett opp fra stillestående på bakken til en bane rundt jorden, sier Bjørk.
Studie av solceller og rakettmotor hos Airbus. Foto: Arne Bjørk

Gruppen med satellitteknologi-studenter fikk følge utviklingen av instrumentet Sciamachy, som ble skutt opp med Envisat-satellitten. Instrumentet måler spor-gasser i atmosfæren, og studentene fulgte utviklingen gjennom prosessen fra ide til design og videre til produksjon, testing, oppskyting og til slutt analyse av måleresultater. Alt presentert av personer som var med langs veien.

Her kan du få vite mer om satellitteknologi-studiet ved UiT i Narvik

 

Den internasjonale romstasjonen

Hvis Airbus i Leiden er spennende, så er European Space Research and Technology Centre (ESTEC) i samme by ikke noe mindre interessant. Innlevelsen får ta overhånd når man går inn i en fullt utstyrt seksjon av den internasjonale romstasjonen. Studie av ESA sin rover i et stort Mars-landskap får en til å lure på hva denne rover blir å møte på sine ensomme turer. Umiddelbare farer rekker man ikke håndtere fra jorden siden det tar altfor lang tid for signalene å gå frem og tilbake. Kommer mennesker en dag til å stå på planeten?

Her får vite mer om vårt masterstudie Aerospace Control Engineering

Rister satellitter

På ESTEC blir satellitter integrert og testet i en "shaker" før oppskyting. For eksempel ble Sentinel-3B med en vekt på 1250 kg ristet her, og siden skutt opp dagen før besøket med en russisk bærerakett. Dette var en lettvekter i forhold til den gamle kjempen Envisat som veide 8200 kg. Disse ble ristet på en plate som veier 19 tonn som det kan monteres en satellitt på 25 tonn på. Det skulle bli 44 tonn som kan ristes med frekvensen 100 Hz og et utslag på bortimot en desimeter.

Her ser du shakeren i aksjon

På ESTEC brukes også et vakuumkammer som er stort nok for å teste en stor campingvogn eller to og som tar opp flere etasjer i en stor hangar. Hva skjer med utstyr som skal ut i rommets vakuum når det blir noe helt forferdelig kaldt eller grusomt varmt? En satellitt som overlever torturen hos Estec kan vi rolig klassifisere som flyvedyktig.

 Spontane kommentarer overhørt fra studentene: «Dette var kult», «De beste bedriftsbesøkene vi har vært på». Her fra Rover-testing hos Estec. Foto: Arne Bjørk

Etter et besøk hos ESTEC passer man på å gå innom Space Expo ved siden av. Her åpnes perspektivene som romvirksomhet i mange land har åpnet. Størrelsen til månelanderen til Apollo-programmet kan for eksempel oppleves ved å stå ved siden av den.

Slik skapes informasjon og kunnskap som forskere, utviklere og forvaltere kan bruke til å forbedre og forenkle livene for oss alle sammen.