Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

Hvordan koble seg til e-post etter flyttingen til Office365

I forbindelse med flyttingen av e-post til Office 365 der det flere som opplever problemer med at de forskjellige e-postprogrammene ikke klarer å koble seg til den nye e-posttjenesten. I denne artikkelen har vi samlet løsninger på problemstillinger vi har fått på Orakelet


Einar Fagertun 12.04.2018 08:56   (Sist oppdatert: 23.04.2018 17:26)

I forbindelse med flyttingen av e-post til Office365 vil du ha mottatt en e-post som heter: "Til deg som har en UiT epostkonto - To everyone with a UiT email account". Dette er tidligere varslet om i driftsmeldingen "Epost flyttes til Office 365" lagt ut den 22.02.15

Dette medfører blant annet at epostprogrammene på de forskjellige enhetene dine kan be om at du logger deg inn på nytt, eller kan kreve at man setter opp tilkoblingen helt på nytt. 

Løsninger

Under vil du finne løsninger på de situasjonene vi kjenner til. Disse vil bli fortløpende oppdatert etterhvert som vi får tilbakemeldinger fra dere.

Innhold

Klientoppsett

Omhandler hvordan du kobler e-postprogrammene til den nye e-postserveren. Det viktigste for deg å være klar over med tanke på tilkobling er:

  1. Brukernavnet ditt alltid skal etterfølges av @uit.no (eksempel abc123@uit.no)
  2. Den nye e-postserveren er: outlook.office365.com
  3. Det kan være at du må slette den gamle e-postkontoen din på din datamaskin/mobiltelefon og sette opp e-post mot UiT helt på nytt. Dette gjør hvis du fortsatt har prblemer med å koble til etter at du har satt innstillingene som beskrevet her.

Kontormaskin Windows Outlook 2016

  • Start Outlook. Hvis du blir bedt om å logge deg inn må du gjør det på følgende måte
  1. Skriv inn ditt brukernavn på følgende måte: brukernavn@uit.no (eksempel abc123@uit.no)
  2. Skriv inn ditt passord
  • Slette e-postprofil. Hvis du fortsatt har problemer kan det være lurt å slette e-postprofilen til Outlook slik at den får bygget den opp på nytt (Du mister ikke e-post når du gjør dette). Følg brukerveiledningen: Outlook 2016 - Slette e-postprofil - (Win 10)

Kjente feil som krever sletting av e-postprofil

  • Outlook aksepterer ikke innloggingen din
  • Du får gjentatte meldinger om å logge deg på selv etter at brukernavn og passord er godkjent (Dette kan også være relatert til delte postbokser (fellespostbokser). Se eget avsnitt.
  • Kalenderen viser kun status på andre personers kalendere istedenfor innhold 

Kontormaskin Macintosh Outlook 2016

Denne er litt mer omfattende enn for Windows og krever flere innlogginger (Må bare gjøres første gang)

OBS: På Mac kan disse spørsmålene oppstå i forskjellig rekkefølge, men det eneste du trenger å huske på er at du logger deg inn med brukernavn skrevet som brukernavn@uit.no (eksempel: abc123@uit.no)

  • Start Outlook. Hvis du blir bedt om å logge deg inn må du gjør det på følgende måte
    1. Skriv inn ditt brukernavn på følgende måte: brukernavn@uit.no (eksempel eif000@uit.no)
    2. Skriv inn ditt passord
    3. Du kan nå få opp en beskjed om at Outlook er omdirigert til autodiscover-s.outlook.com... Hak av for "Bruk alltid mitt svar..." og velg tillat.
    4. Du vil få opp et vindu med UiT logoen øverst. Logg deg på med brukernavn@uit.no (eksempel abc123@uit.no) og passord

Outlook Web Access (OWA)

Denne har fått en ny adresse som er:  https://outlook.office.com

  • Logg deg inn med brukernavn@uit.no (eksempel abc123@uit.no) og passord

Dette vil ta deg til innloggingsvinduet for Office 365 ved UiT. Logg deg inn på nytt her

  1. Første gang du starter Outlook kan du bli bedt om å bestemme språk og tidssone. Sett tidsonen til UTC+01:00, Brussels, Copenhagen... og lagre. OWA vil nå starte

Når du er inne på nettsiden https://uit.no/office365 velger du Outlook og de andre webapplikasjonene fra 

E-post på iPhone

Det skal i utgangspunktet være tilstrekkelig å endre instillingene for innlogging på telefonen. Dette gjør du Under: Innstillinger -> kontoer og passord -> velg UiT kontoen -> Trykk på "Konto" der e-posten din står. Sett instillingene til å være

  • E-post: Din e-postadresse ved UiT
  • Tjener: outlook.office365.com
  • Domene: La stå tomt
  • Brukernavn: brukernavn@uit.no
  • Passord: Ditt passord
  • Beskrivelse: Valgfritt

Hvis dette ikke hjelper fjerner du UiT-kontoen fra din iPhone og legger den inn på nytt som beskrevet i denne brukerveiledningen

Epost på Android telefoner (Samsung, HTC, LG, Huawei, Sony etc.)

Det skal i utgangspunktet være tilstrekkelig å endre instillingene for innlogging på telefonen. Åpne innstillingene for UiT epostkontoen på telefonen din og endre dem i henhold til punkt 7 i denne brukerveiledningen

Hvis dette ikke hjelper fjerner du UiT-kontoen fra din android mobiltelefon og legger den inn på nytt som beskrevet i denne brukerveiledningen

Delte e-postbokser (Fellespostbokser)

Outlook 2016

OBS!: En del delte postbokser har feil etter overgangen som gjør at man ikke får koblet dem til. Hvis du ikke får tilgang på den delte postboksen i Outlook etter at du har gjort stegene  under må du sende e-post til orakelet (orakel@uit.no) med emnet: Feil med tilgang til delt postboks

VIKTIG: Du må opplyse om hvilken postboks (Navn på postboks eller e-postadresse til postboksen) som du har problemer med

Hvis du er medlem av en delt postboks, som et postmottak eller lignende kan du bli bedt om å logge deg på.  Dette er en feil siden de delte postboksene ikke skal be om brukernavn og passord (De skal benytte den kontoinformasjonen du er logge på Outlook med). Gjør følgende:

  1. Fjern den delte postboksen fra Outlook som beskrevet her: Outlook 2016 - Fjern delt postboks
  2. Start Outlook på nytt
  3. Legg til den delte postboksen som beskrevet her: Outlook 2016 - Legge til delt postboks

Tips! Vi har sett at det har vært en del problemer med dette. Hvis det haster for deg å få tilgang til den delte e-posten kan du åpne den i Outlook Web App (Se under). 

Outlook Web App (Workaround)

Du kan også få tilgang til delte postbokser via Outlook Web App (OWA). 

  1. Logg deg inn på  https://outlook.office.com/owa
  2. Klikk på navnet ditt oppe i høyre hjørne
  3. Velg "Åpne en annen postboks"
  4. Skriv inn navnet på postboksen du ønsker å åpne
    • Tips: Hvis du bare kjenner deler av navnet på postboksen kan du også skrive det. Hvis du f.eks skriver postm og trykker åpne og deretter velger "søk i katalog" vil den vise deg alle postbokser som starter med postm (som postmottakene)
Skip to main content