Velkommen til Det helsevitenskapelige fakultet
Få utskriftsvennlig versjon ved å trykke på denne

Mindfulness hjelper smertepasienter

”Tenk på noe annet” sier vi gjerne når vi vil avlede smerte, men det viser seg at det motsatte er mer effektivt.


Elisabeth Øvreberg 19.08.2015 13:21   (Sist oppdatert: 20.08.2015 15:50)

Studier viser at smertepasienter får bedre livskvalitet ved bruk av mindfulness. Denne
pasientgruppen sliter ofte med depresjon og søvnmangel, men nå viser det seg at
minimum 5 minutter med mindfulness daglig hemmer de negative tankene.
Foto: www.colourbox.com

– Jeg har jobbet mye med smertepasienter, og mindfulness kan faktisk hjelpe dem, sier stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, Martin Bystad.

Han forteller at behandlingsformen går ut på å ikke kjempe imot smertene, men være til stede og ha et fokus på det som skjer her og nå.

Smertene reduserer livskvaliteten

Bystad har nettopp publisert en artikkel om kroniske smerter og mindfulness.  Han har gått gjennom 14 internasjonale smertestudier som har omhandlet temaet. Alternative metoder for smertepasienter er lite forsket på, selv om pasientgruppen er stor. Kroniske smerter er utbredt, med en forekomst på om lag 30 prosent i Norge.

– Smertene kan føre til tap av nattesøvn, depresjon, tap av funksjon og arbeidsevne. Hos eldre er det anslått at forekomsten av kroniske smerter kan ligge på opptil 65 prosent, opplyser Bystad.

5 minutter om dagen er nok

Man tror gjerne at å tenke på noe annet enn smertene kan være til hjelp, men de med kroniske smerter kan ikke avlede seg selv hele tiden, argumenterer Bystad.

– Smertene er konstante. Da hjelper det heller å følge pustebevegelser og registrere tankene, mener Bystad.

Hvis man derimot stresser og kjemper imot, så øker smertene.

– Mindfulness gjør så man blir mindre anspent, og det hjelper.

Han presiserer at studiene han har sett på viser at smerteintensiteten ikke ble mindre for pasientene ved bruk av mindfulness, men at metoden gjorde at de følte økt livskvalitet. Depresjonen og katastrofetankene, som gjerne kommer når man har det vondt, ble hemmet.

– Når man sliter med nattesøvnen over langt tid, og man ikke finner noen vei ut, river håpløsheten i mange smertepasienter. Men studier viser at minimum fem minutter mindfulness hver dag kan hjelpe over tid.

Hva er Mindfulness?

Ordet Mindfulness oversettes ofte med «Oppmerksomt nærvær»,
og er basert på gammel asiatisk tradisjon og inspirert av
buddhistisk meditasjon. Anvendes også innenfor moderne vestlig
psykologi, og får stadig større plass i arbeidet med stress,
utbrenthet og depresjon.
Mindfulness dreier seg om å være fullt og helt oppmerksom på
det som skjer i kroppen og tankene akkurat nå, for å fjerne negativt
stress og få mentalt overskudd. Mindfulness er nærvær i egen kropp
og sinn, og inspirerer til å ta i bruk alle sansene våre.

 

Kilde: EG Consult

 

Mindfulness hjelper stressa studenter

Ved Det helsevitenskapelige fakultet er det flere som studerer virkningen av mindfulness, og en av dem er stipendiat Ida Solhaug. Hun forteller at mindfulness er en øvelse i å leve i nuet. Ha oppmerksomhet på det som skjer her og nå, med en holdning av nysgjerrighet og åpenhjertighet.

– Det er en teknikk i å tillate det som skjer, ikke skyve bort eller fortrenge ubehag, og heller ikke krampaktig jakte etter behag som sinnet har for vane, sier hun.

– Mindfulness er å møte livet på godt og vondt.

I hennes doktorgrad har hun gitt mindfulnesskurs til en gruppe studenter, mens kontrollgruppa ikke har fått noen kursing. Resultatene viser nedgang i stress og mentale plager hos studenter som har deltatt på kurs. I utdypende intervjuer forteller de at de har blitt snillere med seg selv.

– Studenter kan bli stressa. De har mange krav hengende over seg, og når man er stressa får tankene høy aktivitet. Ved hjelp av enkle mentale teknikker kan man få stressresponsen til å senke seg. Det hjelper studentene til å senke skuldrene, forklarer Solhaug.

Les artikkelen til Martin Bystad her

Les også: Mindfulness: – Studentene blir snillere med seg selv

Skip to main content