Foto: Inger Elin Utsi
Av Inger Elin Utsi

Delte kunnskap og gamle joiker

Riddu-minner: Det ble mange fine stunder i UiTs joikelavvo og masse ny kunnskap delt gjennom seminarene

Om lag 150 stykker besøkte de to seminarene som UiT Norges arktiske universitet arrangerte på Riddu Riđđu festivalen 2016. Her deler vi noen minner fra festivalen med dere.

Tromsø Museum Universitetsmuseet (TMU) åpnet sitt arkiv av gamle joiker. I lavvoen kunne man høre på joiker som var gamle. Her kunne man finne egne slekters joiker og det var flere av joikere på festivalen som lot konservator Ola Graff ta opp joikene sine på bånd til arkivet. I dag har museet trolig verdens største arkiv av joik. Under festivalen fikk publikum høre på joikene.

Her ser du en liten video fra joikelavvoen:

Senter for samiske studier (Sesam) stilte opp med to seminarer på programmet. Det ene handlet om hvordan videreføres tradisjonelle verdier i ulike jaktkulturer. Tidligere studenter ved master i urfolksstudier presenterte sine funn.

Vi kan anbefale å lese bloggen fra Sesam fra festivalsommeren. Sesam hadde også arrangement på Markomeannufestivalen:

Simon Pavall hadde skrevet en oppgave om grenselosenes bestrebelser under 2. verdenskrig. Vanessa Brune hadde undersøkt utstillingers budskap om grønlendere. Les mer om oppgavene i bildekarusellen under.

MASTERSTUDENTER: Flere av masterstudentene holdt korte foredrag om sine funn. Her er Simon Pavall i aksjon. Foto: Inger Elin Utsi
Bilder fra Riđđu festivalen 2016

Totalt besøkte omlag 140 stykker seminarene som UiT arrangerte under festivalen.