Økonomistudenter kobles til næringslivet

Studerer du ved Handelshøgskolen ved UiT i Harstad? Ønsker du å bli kjent med lokalt næringsliv? Da bør du melde deg på «Driv Hålogaland». Du finner lenke til påmelding nederst her!

Mann holder en Macbook med flere studenter rundt seg
Rolland, Tomas
Publisert: 19.11.20 09:17 Oppdatert: 20.11.20 09:51
Økonomi Harstad

Studenter
Målet er at koblingen mellom student og bedrift skal resultere i direkte avtaler om bachelor- eller masteroppgaver, sommer- eller deltidsjobber, trainee-stillinger eller internships. Foto: David Jensen, UiT

– Vi har plass til 15 studenter som ønsker å samarbeide med lokalt næringsliv om for eksempel bachelor- eller masteroppgaver, sier Silje Bergh Lorentzen, seniorrådgiver ved VINN og hentet inn for å lede UiTs pilotprosjekt «Driv Hålogaland».

Undersøkelser viser at 7 av 10 av UiTs studenter får seg jobb i landsdelen etter endt utdannelse. Samtidig går 40 prosent av universitetets studenter gjennom et studieløp uten å være i organisert kontakt med arbeidslivet. UiT ønsker å bedre koblingen mellom disse studentgruppene og arbeidslivet, og iverksetter derfor et pilotprosjekt for studenter fra Handelshøgskolen i Harstad og teknologistudenter i Narvik.

30 studenter og seks bedrifter

Til sammen 30 studenter fra UiT i Harstad og Narvik skal gjennom et halvt år bli kjent med en bedrift i regionen gjennom prosjektet. Seks bedrifter har allerede takket ja til å bidra.

Målet er at koblingen mellom student og bedrift skal resultere i direkte avtaler om bachelor- eller masteroppgaver, sommer- eller deltidsjobber, trainee-stillinger eller internships.

– En kobling til relevant næringsliv i nord kan bidra til å gjøre det mer attraktivt for studentene å etablere seg med arbeid og bosted i landsdelen. Det handler mye om bevisstgjøring rundt mulighetene som finnes i regionen – og kunnskap om kvalifikasjonene som kreves for en fremtid i virksomhetene, sier Lorentzen.

Portrett
Silje Bergh Lorentzen i VINN. Foto: VINN

Fem møter

I tillegg til en kick-off og et avslutningsmøte er det lagt opp til tre møter mellom studentene og den aktuelle bedriften – både i bedriftslokalene og på campusen.

Oppstart for prosjektet er så snart som korona-restriksjonene tillater det.

– Vi ser for oss oppstart tidlig i januar, sier Silje Bergh Lorentzen.

Interessert? Registrer deg her!

Spørsmål

Har du spørsmål? Send e-post eller ring til prosjektansvarlig for Driv Hålogaland: Bård Borch Michalsen (476 09 911 / bard.b.michalsen@uit.no)

Rolland, Tomas
Publisert: 19.11.20 09:17 Oppdatert: 20.11.20 09:51