UiTs neste rektor – flere sterke søkere

Mandag 2. november er det frist for å søke på det som er en av Nord-Norges mest spennende lederstillinger. Flere sterke kandidater har allerede meldt sin interesse for jobben.

Rolland, Tomas
Publisert: 30.10.20 12:18 Oppdatert: 30.10.20 12:29

UiT Norges arktiske universitet har vedtatt å gå over fra valgt til ansatt rektor, og førstkommende mandag går fristen ut for å søke på stillingen.

Den nye rektoren ansettes for en periode på fire år fra og med 1. august 2021, og med mulighet for ansettelse i ytterligere en fireårsperiode.

– Flere sterke kandidater har meldt sin interesse, blant dem nåværende prorektor Kenneth Ruud, og vi ønsker enda flere velkommen til å søke. Denne stillingen er så viktig for utviklingen av UiT og Nord-Norge og jeg kan forsikre alle om at vi gjør det vi kan for å finne den aller beste kandidaten til stillingen, sier Stig Slørdahl.

Portrett
Stig Slørdahl, eksternt styremedlem og leder av innstillingsutvalget. Foto: Helse Midt-Norge

Han er eksternt medlem av universitetsstyret og leder et bredt sammensatt innstillingsutvalg som skal sikre at UiT finner den beste kandidaten til stillingen.

– Vi oppfordrer sterkt alle som mener seg kvalifisert til denne stillingen om å søke, vi ønsker et godt utvalg av kandidater. Vi har et bredt sammensatt innstillingsutvalg som skal sikre en god prosess og at alle kvalifiserte søkere stiller likt, sier Stig Slørdahl.

Slørdahl oppfordrer alle som vurderer å søke på stillingen til å ta kontakt hvis de har spørsmål eller kommentarer til prosessen.

En endring i rektor-rollen

Stillingen som nå er lyst ut er noe annerledes enn den sittende rektor Anne Husebekk har i dag, ettersom universitetsstyret rett før sommeren vedtok å gjøre endringer i organiseringen av UiTs toppledelse. Den rektoren som tar over neste år skal lede UiTs samlede virksomhet, ikke bare den faglige. Den nye rektoren rapporterer til styret.

For å finne den rette er universitetet på jakt etter en utviklingsorientert, tydelig, nyskapende og engasjert rektor som blant annet skal stimulere til faglige resultater, utvikle universitetet som organisasjon og lede samarbeidet med myndigheter og samfunns- og næringsliv.

Noen forutsetninger

Den som ansettes må være bedømt som professor- eller dosentkompetent.

I utlysningsteksten står det videre at det er ønskelig med bred erfaring fra ledelse, gode strategiske evner og ha kjennskap til offentlig forvaltning og politiske beslutningsprosesser.

Du kan lese hele utlysningsteksten her.

Innstillingsutvalget

Innstillingsutvalget er satt sammen slik:

•  Stig Slørdahl, eksternt styremedlem og leder av utvalget
  •  Tore Nesset, professor og styremedlem