Hvordan sikre en kunnskapsbasert utvikling i Arktis?

UiT-rektor Anne Husebekk inviterer 17. juni til et åpent webinar i forkant av en ny nordområdemelding. Det blir smakebiter fra forskningen ved UiT og paneldiskusjon med statssekretær Audun Halvorsen (H) i UD.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.06.20 13:32 Oppdatert: 09.06.20 13:51

Statssekretær Audun Halvorsen (øverst til venstre) deltar på webinaret sammen med rektor Anne Husebekk, Jonas Stein, Sameline Grimsgaard, Martin Rypdal, Marit Reigstad, Ingvild Jakobsen, Stian Bones, Berit Kristoffersen, Alf Håkon Hoel, Else Grete Broderstad og Gunhild Hoogensen Gjørv.

– Koronapandemien har vist hvor sårbare samfunnene våre kan bli, men også hva samarbeid, kapasitet og kunnskap betyr. I forkant av en ny nordområdemelding ønsker vi å stille noen spørsmål om framtidas Arktis, sier Anne Husebekk.

Les mer om webinaret, og meld deg på her!

Noen av spørsmålene hun stiller er om vi blir mer sårbare, om sikkerhetsutfordringene øker og hvordan vi kan sikre en bærekraftig utvikling av natur og samfunn. Husebekk mener det er viktig å tenke tverrfaglig når man skal lage gode strategier for utviklingen av nordområdene.

Tverrfaglig tilnærming

– Forskningsbasert kunnskap står sentralt i utviklingen av et bærekraftig Arktis. Her bidrar UiT med forskning og innovasjon på en rekke områder, som klima og miljø, bærekraftig bruk av ressurser, teknologi- og samfunnsutvikling, samiske forhold og helse, sier Husebekk.

Disse forskerne deltar på webinaret 17. juni:

• Professor Marit Reigstad, Arven etter Nansen
  • Professor Ingvild Jakobsen, Norsk senter for havrett
  • Professor Stian Bones, Institutt for arkeologi, historie, religionsvitenskap og teologi
  • Professor Sameline Grimsgaard, leder av Tromsøundersøkelsen
  • Professor Else Grete Broderstad, Senter for samiske studier
  • Professor Martin Rypdal, Institutt for matematikk og statistikk
  • Professor Gunhild Hoogensen Gjørv, Senter for fredsstudier
  • Professor Alf Håkon Hoel, Norges fiskerihøgskole
  • Førsteamanuensis Jonas Stein, Institutt for samfunnsvitenskap
  • Førsteamanuensis Berit Kristoffersen, Institutt for samfunnsvitenskap
Skjalg Fjellheim er politisk redaktør i Nordlys.
Skjalg Fjellheim er politisk redaktør i Nordlys. Foto: privat

Temaene spenner fra hvordan forskningsprosjekter kan bygge broer, hvordan jussen bidrar til en rettferdig fordeling av ressurser i havet, hvordan vi skal forstå sikkerhetspolitikken i Arktis, folkehelse i Nord, relasjoner mellom staten, urfolk og industri og om vippepunkter kan gi raske og uventede klimaendringer i Arktis.

Utforsker nord gjennom kunst

På programmet står også et innslag av Art VAPO – True North, som er et forskningsprosjekt ved Musikkonservatoriet som utforsker nord og nordlighet gjennom kunst.

Les også: Skal utforske «det sanne nord» som kunst

Moderator for paneldiskusjonen, der også statssekretær Audun Halvorsen i UD deltar, er politisk redaktør i Nordlys, Skjalg Fjellheim.

Regjeringen tar sikte på å legge fram en ny stortingsmelding om nordområdene høsten 2020.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 09.06.20 13:32 Oppdatert: 09.06.20 13:51