Inngår samarbeid om havforskning

UiT Norges arktiske universitet signerte i dag en samarbeidsavtale med REV Ocean og Ocean Data Foundation. Avtalen innebærer blant annet etablering av et masterprogram i Ocean Leadership.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 27.01.20 15:00 Oppdatert: 27.01.20 20:11

Bjørn Tore Markussen (t.v.), Nina Jensen, Anne Husebekk og leder av Polarforskningskomiteen ved UiT, Jørgen Berge.
Administrerende direktør i Ocean Data Foundation, Bjørn Tore Markussen (t.v.), administrerende direktlør i REV Ocean, Nina Jensen, UiT-rektor Anne Husebekk og leder av Polarforskningskomiteen ved UiT, Jørgen Berge under signeringen av avtalen. Foto: Jonatan Ottesen/UiT

– Avtalen gir muligheter for spennende samarbeid i havprosjekter og vil styrke alle de tre institusjonene. Vi ser spent frem til å kunne samarbeide om bord i det nye forskningsskipet som er under bygging og har forventninger til Ocean Data Foundation som kan legge til rette for dypdykk i åpne, globale dataregistre for analyser og ny kunnskap, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Les også: – Nytt forskningsskip vil fylle et tomrom

Gjennom avtalen kan forskere ved UiT delta i koordinerte forskningstokt om bord på REV Ocean som vil gi verdifulle datasett og ny kunnskap om økosystemene i både Arktis og de andre verdenshavene. At avtalen også omfatter Ocean Data Foundation (ODF), som blant annet bruker maskinlæringsalgoritmer, gir forskerne nye og unike muligheter til å undersøke biologiske prosesser og finne nye lokale og globale sammenhenger. Dette kan få stor betydning for den fremtidige forståelsen av klimakrisen.

Nina Jensen (t.v.), Bjørn Tore Markussen, Anne Husebekk og Jørgen Berge utenfor Polarmuseet i Tromsø.
Nina Jensen (t.v.), Jørgen Berge, Anne Husebekk og Bjørn Tore Markussen utenfor Polarmuseet i Tromsø. Foto: Jonatan Ottesen

– Vi er glade for å signere denne viktige avtalen med nøkkelpartnere som vil bidra til å oppnå visjonen om sunne hav. Ved å koble de beste forskerne fra UiT med vårt topp moderne forskningsskip, nye dataplattformer og et globalt nettverk av forskere vil vi få en ny generasjon av ledere innenfor maritim sektor og oppnå gode løsninger i fremtida, sier administrerende direktør i REV Ocean, Nina Jensen.

Tilskudd til ny kunnskap

– REV-familien er et betydelig tilskudd til ny kunnskap om havrommet; kunnskap vi trenger for å forstå klimaendringenes påvirkning av havet og økosystemene, altså kunnskap om klima, matproduksjon og havet som ferdselsåre, sier Husebekk.

Det nye masterprogrammet som planlegges i Ocean Leadership vil innebære å forstå og ta beslutninger basert på helhetlige kunnskapsgrunnlag, gjennom integrering og visualisering av data.

– Det er vedtatt politikk ved UiT at våre data skal være åpne. Å jobbe med big data blir stadig mer sentralt, i både forskning og næringsliv. Desto viktigere er det derfor å utdanne personer som har kompetanse til å forstå hvor dataene kommer fra og hva de betyr, sier dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi ved UiT, Kathrine Tveiterås.

Setter forskningen i system

Forskningsgruppa Genetics ved UiT har allerede god kontakt med REV Ocean og skal ha et møte med dem i februar der de starter opp det konkrete arbeidet.

Kim Præbel er førsteamanuensis ved Norges fiskerihøgskole, UiT Norges arktiske universitet. Foto: privat

Vi begynner med å knytte ODF og vårt eDNA-arbeid sammen, til å prøve å forutse noen sammenhenger. Disse er sammenhengen mellom diversitet og tetthet av hval og miljøparametere, skipstrafikk og størrelse på skip og sammenhengen mellom oppblomstring av «dreperalgen» og havstrømmer og andre miljøparametere, sier leder av forskningsgruppa, Kim Præbel.

Neste steg er å identifisere nasjonale og internasjonale «hotspots» for artsmangfold, slik at forskerne bedre kan forstå masseforflytninger av arter og forandringer i økosystemer i lys av klimakrisen. En del av denne jobben er relatert til toktene planlagt av REV Ocean.

– For vår del setter ODF mulighetene i et helt nytt lys hva angår å undersøke biologiske prosesser. Dette fordi ODF har det fysiske datagrunnlaget og tar i bruk maskinlæringsalgoritmer for å finne mønstre i mange lag av data for å kunne forutsi biologiske mønstre og prosesser i lokale til globale geografiske skala. I en marin biologisk sammenheng er dette helt unikt og godt et verktøy som vi mener vil få stor betydning fremover, sier Præbel.

– Vi ser frem til å samarbeide med havforskninga ved UiT for lettere å tilgjengeliggjøre mer og bedre data som bidrar til bærekraftige havløsninger for forskning og industri, sier Bjørn Tore Markussen, administrerende direktør for Ocean Data Foundation.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 27.01.20 15:00 Oppdatert: 27.01.20 20:11