Et internasjonalt universitet

Denne uka kan UiT ønske 209 utvekslingsstudenter og 43 gjesteforskere fra utlandet velkommen gjennom et felles mottaksprogram.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.01.20 12:29 Oppdatert: 10.01.20 12:42

UiTs seksjon for internasjonalt samarbeid representert ved seniorrådgiver Isabelle Guissard (t.v.), seniorrådgiver Natalia Kononova og vit. ass Even Aaker Thorsdalen som også leder campustinget i Alta, presenterte nylig livet ved UiT i Alta for 16 nyankomne studenter.
UiTs seksjon for internasjonalt samarbeid, representert ved seniorrådgiver Isabelle Guissard (t.v.), vit. ass. Even Aaker Thorsdalen som også leder campustinget i Alta og seniorrådgiver Natalia Kononova, presenterte nylig livet ved UiT i Alta for 16 nyankomne studenter. Foto: Magne Kveseth

For første gang har UiT Norges arktiske universitet kombinert mottaksprogrammet for utvekslingsstudentene med å ønske også utenlandske PhD-studenter og postdocer velkommen.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger på det. Alle uttrykker at de er glade for å bli kjent med andre fra samme land, uansett hvilket nivå de er på i utdanningen. De ansatte som kom før jul synes det er hyggelig å bli tatt inn i fellesskapet, sier Sigrid Ag, leder for Seksjon for internasjonalt samarbeid ved UiT.

– Inspirerende og givende

Dette semesteret tar UiT imot 209 utvekslingsstudenter fra 35 ulike land. 155 av dem skal være i Tromsø, mens resten er fordelt på Alta, Harstad, Narvik, Bodø og Hammerfest. Viserektor ved UiT i Alta, Sveinung Eikeland, føler seg sikker på at de nye utenlandske studentene vil finne neste semester inspirerende og givende.

Viserektor ved UiT i Alta, Sveinung Eikeland, har akkurat avsluttet sin hilsen og overlater podiet til Synnøve Thomassen Andersen, prodekan for forskning og utdanning ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid. Foto: Magne Kveseth

– Alta er en by med både industri, reiseliv og handel. Byen har en befolkning med høy utdanning og fremstår som et senter for en stor region nord for Tromsø. Jeg føler meg trygg på at studentene vil sette pris på å være på utveksling i Alta, sier Eikeland.

Mange muligheter

De 16 studentene som skal være der er fra Japan, Tyskland, Finland, Nederland og Canada og har studert alt fra næringslivspsykologi til friluftsliv. Isabelle Guissard og Natalia Kononova, som arbeider med internasjonale relasjoner ved UiT i Alta, sørget for frokost under mottakelsen der og ga de nye studentene en grundig innføring i de mange ulike mobiltetsprogrammene som UiT deltar i. Blant dem er Erasmus+, Barents Plus og North2North.

De 43 gjesteforskerne er fra Canada, Tyskland, Ghana, India, Irland, Kina, Russland, Spania, Sveits og Tyrkia.

Les mer om mottaksprogrammet ved UiT her!

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 10.01.20 12:29 Oppdatert: 10.01.20 12:42