Gode besøkstall for Norges arktiske universitetsmuseum i 2019

Polarmuseet satte ny besøksrekord for 9. år på rad.  De tre attraksjonene Norges arktiske universitetsmuseum (tidl. Tromsø Museum), Polarmuseet og Botanisk hage hadde til sammen 179.025 besøk.
Nylund, Per Helge
Publisert: 03.01.20 10:01 Oppdatert: 08.04.22 12:38

«Det er gledelig at både turister og lokale gjester fortsatt finner frem til oss. I året som har gått har vi jobba tett med arkitektene for det nye museet og forprosjektet er nå ferdigstilt. Vi gleder oss til nytt bygg som vil ha et stort potensiale for spennende utstillinger og mange besøkende», sier direktør Lena Aarekol.

Fra utstillinga "Wanny & Henry" på Polarmuseet

Polarmuseet satte ny besøksrekord for 9. år på rad!

Norges arktiske universitetsmuseum (tidl. Tromsø Museum)  har hatt 60.547 besøk i 2019, noe som er en økning på 8,3 prosent fra 2018. Polarmuseet holdt stengt i januar 2019 på grunn av ombygging og oppussing, men har likevel slått besøkstallet fra 2018, med 79.958 besøk. Økninga for Polarmuseet er på 4,6 prosent, og besøksrekorden er slått for niende året på rad!

Som tidligere er sommermånedene aller best besøkt. Sommersesongen som helhet viser likevel en tilbakegang, det samla besøket var 12 prosent mindre sammenlikna med 2018. Det kan være et utslag av en negativ trend som hele reiselivsnæringa registrerte i samme periode. Vintersesongen med nordlysturismen vokser stadig, og gir økt besøk i den mørke årstida. I februar måned kom det 5.845 besøk til Norges arktiske universitetsmuseum og 7.867 besøk til Polarmuseet.

Dinosaurmodeller i utstillinga TELLUS. Foto: Mari Karlstad

Varierte utstillinger og arrangement trekker publikum

I 2019 var utstillinga med levende edderkopper og andre kravlende kryp ved Norges arktiske universitetsmuseum godt besøkt. Dette året åpna også den nye utstillinga Tellus, der jordklodens historie fortelles gjennom eksempler fra fire fjell i Tromsø-området. Polarmuseet gjenåpna med nytt inngangsparti, museumsbutikk og utstillinga Wanny og Henry, som har gleda turistene og lokka tromsøfolk til gjenbesøk.

I juni markerte Tromsø arktisk-alpin botanisk hage sitt 25 års-jubileum med en rekke arrangement og stor oppmerksomhet. Besøkstallet for hagen endte på 38.520 for månedene mai-oktober 2019, en nedgang på 4,6 prosent fra 2018.

Museet har i 2019 invitert til over 100 arrangement for publikum, både foredrag, konserter, familieaktiviteter, omvisninger og mer. Ved inngangen til advent bød vi på nyskapningen GLØTT, ei hel helg med kunst og kunnskap. «GLØTT var en feiring av hele av hele vår virksomhet og over tusen mennesker fikk glede av GLØTT de tre dagene arrangementet varte», sier direktør Lena Aarekol.

I Botanisk Hage åpna en ny arktisk dam i samband med 25-årsjubileet. Foto: Karen Marie Christensen

Nylund, Per Helge
Publisert: 03.01.20 10:01 Oppdatert: 08.04.22 12:38