Vil ha flere fra UiT med på leksikon-laget

Hele 3,6 millioner ganger er UiT-forskeres artikler i Store norske leksikon lest i løpet av 2019. Nå håper førsteamanuensis Lill Tove Fredriksen at flere kolleger vil bidra til å spre sin kunnskap via leksikonet.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 02.01.20 13:00 Oppdatert: 06.01.20 11:24

Lill Tove Fredriksen er førsteamanuensis i samisk litteratur ved Institutt for språk og kultur ved UiT og har fagansvar for samme område i Store norske leksikon. Artiklene hun har ansvar for ble lest 7800 ganger i 2019. Foto: Privat

– Jeg vil anbefale alle forskere ved UiT som liker å skrive og formidle om sitt felt å bli fagansvarlige, sier Fredriksen, som er førsteamanuensis i samisk litteratur ved UiT og har fagansvar for samme område i Store norske leksikon. Artiklene hun har ansvar for ble lest 7800 ganger i 2019.

God nettkilde

– Å skrive for SNL genererer resultater som vil nå interesserte nesten umiddelbart. Dette er en viktig og lett tilgjengelig kilde å finne fram til for nær sagt alle som bruker internett. Både skoleungdom og studenter har her en meget god nettkilde som er enkel å ta i bruk i deres arbeid. Det er også en god måte å drive formidling og folkeopplysning, sier Fredriksen.

Ved utgangen av året rundet leksikonet 800 fagansvarlige og fagmedarbeidere. Disse bidro sterkt til at 48 789 artikler ble oppdatert i løpet av året, og at 93,4 millioner artikler ble lest på tolv måneder – en vekst på hele 17 prosent fra året før.

– Forskningsbasert formidling

– SNL handler om forskningsbasert formidling til allmenheten. De som er fagansvarlige har stor kunnskap om det feltet de skriver om, og er vant til å være etterrettelige med kildebruk og informasjonen som blir lagt ut. Dette er også folk som er vant til å skrive og legge fram stoff, både vitenskapelig og populærvitenskapelig, sier Fredriksen, som også mener hun selv får mye ut av å være fagansvarlig.

– Redaksjonen i SNL følger med og tar sitt redaktøransvar alvorlig. De er raske til å komme med tilbakemeldinger når en ny artikkel er skrevet, eller om det er gjort revideringer, sier Fredriksen, og oppfordrer flere kollegaer ved UiT om å melde seg til dyst.

Og Store norske leksikon trenger også flere bidragsytere. Ved årsskiftet stod nemlig flere kategorier uten fagansvarlig, og redaksjonen jakter etter fagfolk som kan formidle kunnskap innen alt fra sirkumpolare religioner, makroøkonomi, marxistisk filosofi og plan- og bygningsrett til infeksjonsmedisin, cellestrukturer, bjørnefamilien, lav og angst- og tvangslidelser.

Disse UiT-artiklene ble mest lest

40 fagansvarlige og fagmedarbeidere i leksikonet er tilknyttet UiT Norges arktiske universitet. Disse fagansvarlige har ansvar for 65 fagområder og 4 348 artikler, som til sammen ble lest 3 619 120 ganger det siste året.

De 15 mest leste artiklene med forfatter fra UiT er:

• Den kalde krigen er lest 99 978 ganger, fagansvarlig er Hallvard Tjelmeland
  • Etikk er lest 60 600 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Ivar Aasen er lest 57 701 ganger, fagansvarlig er Tove Bull
  • Pliktetikk er lest 50 756 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Cubakrisen er lest 47 103 ganger, fagansvarlig er Hallvard Tjelmeland
  • Dydsetikk er lest 34 686 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Konsekvensetikk er lest 32 968 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Moral er lest 31 329 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Utilitarisme er lest 29 081 ganger, fagansvarlig er Mathias Sagdahl
  • Blodomløpet er lest 27 734 ganger, fagansvarlig er Åshild Odden Miland
  • Blodtrykk er lest 27 107 ganger, fagansvarlig er Åshild Odden Miland