Norges to neste el-fly er ankommet Bardufoss


Skal teste mulighetene elektriske fly i nordnorsk klima: Målet er å få vellykket infrastruktur for miljøvennlig flyving.

Overingeniør Tage Åsali Jenssen sjekker ut ett av UiTs nye el-fly på besøk hos produsenten Pipistrel i september Foto: Yngve Birkelund

– Dette er el-fly nummer to og tre som kommer til Norge. Vi har gledet oss veldig til de skulle komme, nå gleder vi oss til å vise dem fram, sier instituttleder ved Institutt for teknologi og sikkerhet, Yngve Birkelund.  

Får energi fra solcellepanel 

University of Tromsø School of Aviation (UTSA) samarbeider med UiTs forskningssenter Arctic Centre for Sustainable Energy (ARC) for å gjøre flyvningene mest mulig miljøvennlig. Flyene skal nemlig lades ved hjelp av energi fra egen solcellepark. 

– Det er en del av overgangen fra fossil til fornybar energi.  I tillegg til solceller skal vi teste ut batterilagring på flyene. Med batteriene som er i flyet nå er rekkevidden i overkant av en time, men det er uten å ta høyde for temperatur og vær her nord, forklarer Birkelund.  

Elektriske fly i et arktisk miljø 

Birkelund sammenligner el-flyene med el-biler.  

– Du har rekkeviddeangst når du kjører el-bil, det vil du også ha i el-fly. Det sier seg selv at om vi skal satse på transport av gods og folk, er det kortbanenettet som er aktuelt.  

Nå som flyene endelig er på plass i hangaren på Bardufoss, er de klare til å bli nøye testet. Flyene er mindre enn skoleflyene som brukes i dag, og er svært energieffektive.  

– Vi skal bruke forskningsprosjektet til å få erfaring med elektriske fly i både kaldt klima og komplisert terreng. Sikkerhet er viktig i luftfartsbransjen, og vi har hatt både flyinstruktører og teknikere på trening hos produsenten i Slovenia, sier Birkelund og legger til:  

- Vi håper at våre elektriske fly skal bidra til nødvendig kunnskap om overgang til fornybar energi i luftfartsbransjen, og har som mål å kunne etablere en luftbro mellom Tromsø og Bardufoss som kun går på solenergi. 

Likevel er det nok lenge til vi ser store passasjerfly i lufta. Flytypen som er kjøpt av produsenten Pipistrel er av typen Alpha Electro, og tar bare to personer. 

– Testingen vi gjør nå vil påvirke hvordan vi løser dette i fremtiden, for jeg er helt sikker på at el-fly er fremtiden. De er billige i drift og effektive på korte strekninger. Dessuten er nødvendig vedlikehold minimalt i forhold til andre fly.  

Terje Johan Pedersen (t.v.) og Yngve Birkelund er fornøyde med flyene etter en prøvetur på besøk hos produsenten Foto: Terje Johan Pedersen

Skal ikke brukes i utdanningen 

Studentene må belage seg på å vente med å fly de nyinnkjøpte el-flyene. De er foreløpig ikke godkjent for bruk under utdanning, men Birkelund håper å ha studentene i el-fly på sikt.  

– Nå skal instruktørene som jobber her teste dem. Vi skal teste ut hvor bra de er, hvor sikre de er og bli vant med å kjøre dem, før vi på sikt begynner å bruke dem i utdanningen. Vi må vite hvordan elektriske fly vil oppføre seg i arktisk klima før vi slipper studenter løs i dem.  

Neste år starter UTSA opp med masterprogram for pilotutdanningen, og her vil el-fly være en naturlig del av undervisningen.   

Offisiell dåp 

Det vil selvfølgelig ikke gå upåaktet hen at UTSA har fått Norges el-fly nummer to og tre (det første, av samme flytype, kjøpte Avinor). UTSA ønsker velkommen til offisiell åpning av forskningsprosjektet, hvor de skal presentere infrastrukturen, og dåp av de nye flyene den 2. oktober i Bardufoss.  

– Onsdag klokka 12.00 blir det dåpsseremoni. Da skal vi også presentere prosjektet, og vi åpner for å svare på spørsmål og gir en omvisning på basen vår, sier Birkelund.  

– Men får vi se flyene i lufta?  

– Du skal ikke se bort ifra et det blir en liten testflyvning, sier han og smiler lurt.  

På Twitter   #norgesarktiske