Flere vil lære om veiledning i barnevernet

Mange ønsker å bli veiledere for nyansatte i barnevernet. Denne uka startet 50 nye studenter fra hele landet på videreutdanning i barnevernfaglig veiledning.

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 23.09.19 13:31 Oppdatert: 03.02.20 13:12
Tromsø

Nytt kull i gang. Gruppeledere f.v Tommy Thompson (RBUP Øst og Sør), Synøve Melheim (RKBU Midt Norge, NTNU), Mariann Bellika Hansen (RKBU Nord, UiT), Ingerid Aamodt (RBUP øst og sør), Anne-Kari Johnsen (RKBU Nord, UiT) og Anne-Marit Høyem (RKBU Vest, Norce) Foto: RKBU Nord
Det femte kullet er i gang og for første gang er de nasjonale samlingene lagt til Tromsø der også administrasjonen til utdanningen holder til. I vår var det rekordmange som søkte det samlingsbaserte studiet som består av både regionale og nasjonale samlinger.
-Det var veldig gode søkertall i år med 121 søkere til 50 plasser. Utdanningen er nok blitt så populær fordi den er så praksisnær og konkret på veiledning som ferdighet. Jeg tror det er fordi det er en måte å ta vare på kompetanse i egen organisasjon og en måte å forebygge at ansatte går på en smell. Særlig de nyansatte kan få praksissjokk når de begynner i barnevernet. Det å ha en veileder kan gi en trygghet i starten. Det å jobbe i barnevernet kan være veldig krevende, så dette er en måte å ivareta de ansatte på som igjen kan føre til at de gjør en bedre jobb, sier leder for formidling, undervisning og tjenestestøtte på RKBU Nord Camilla Lauritzen.

På den første samlingen skal studentene få en innføring i veiledning og bli kjent med gruppa man skal jobbe i og få innføring i hvordan man skal komme i gang med å drive veiledning i egen tjeneste.
I tillegg til nasjonale samlinger skal studentene delta på tre samlinger i sin region. Studiet er et samarbeid mellom de fire regionale sentrene RKBU Nord (UiT Norges arktiske universitet), RKBU Midt-Norge (NTNU), RKBU Vest (Norce) og RBUP Øst og Sør.

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 23.09.19 13:31 Oppdatert: 03.02.20 13:12