Forskning er slett ikke kjedelig

Forskningsdagene for UiT Norges arktiske universitet er i gang. Det er et særlig fokus på klima og miljø under årets forskningsdager.

Kveseth, Magne
Publisert: 19.09.19 14:30 Oppdatert: 19.09.19 14:05

LENGE SIDEN: Det er 40 år siden de første lenkegjengene satte seg ned foran anleggsmaskinene i Stilla i Alta og det manglet ikke på motstand mot vannkraftutbygginga, der demonstranter fra hele landet gikk i tog eller drev sivil ulydighet. (Foto: Altapostens arkiv)
Ved UiTs læresteder i Hammerfest, Kirkenes og Alta er det i tillegg er det en rekke andre spennende tema på dagsorden.

I Hammerfest kan man få med seg Hammerfest bibliotek og Finnmarksykehusets arrangement. På dagsorden står helsetilbud i distriktene mot hvordan det er i resten av landet.

Disse forelesningene går i Hammerfest 24. september:

June A Holter: I Finnmark dør barn av skader mer enn dobbelt så ofte som resten av landet

Torben Wisborg: Er det farligere å bo i distrikt? Finnmarkssykehusets forskning på risiko for alvorlige skader

Malin Fors: Geografisk narsissisme og urban arroganse - helsearbeid i rurale strøk, nesten aldri på kart. Fors skrev for tre år siden en kronikk i Aftenposten. Den er fornøyelig lesning, for nordnorske patrioter fra utkantene.

«Bor du altså i Hammerfest? Ikke permanent, hva? Jeg hadde turnustjeneste der for lenge siden, men det er jo ingen plass man blir. Spørsmålet var kanskje nysgjerrig og vennlig ment, men det var også devaluerende. Jeg var invitert til storbyen for å forelese om min psykoterapiforskning. Det var som at man ikke helt kunne tro at noen som kunne noe, kunne bo i Hammerfest. Mellom linjene hørte jeg: Enten kunne jeg kanskje ikke noe, tross alt, eller så bodde jeg kanskje på feil plass. Muligens hadde jeg ikke reagert dersom det var første gangen jeg fikk en slik kommentar. Men det var dessverre langt fra første gang. Etter å ha bodd ni år i Hammerfest har jeg begynt å se på den urbane verden med nye øyne».

I Alta er det en spennende vandring i naturen 23. september, der Viggo Finstad Nilsen og biologer fra UiT blant annet vil se på rødlistede arter (utrydningstruede) og snakke om viktigheten av å ta vare på den skjulte skatten som kjosene ved Altaelva er.  UiT campus Alta arrangerer ellers arrangement knyttet til 40 årsmarkering siden Stilla-aksjonen. Et eget fokus er satt på lærerutdanningene, idrettslaboratoriet og det såkalte visualiseringssenteret. Plastsøppel og lakselus er også tema for et av arrangementene.

Medisinstudentene i Finnmark presenterer ny forskning i et eget arrangement. Seks studenter gjennomfører studiene i Finnmark. De vil presentere sine funn på Alta bibliotek. Her spenner temaene vidt, fra almennleger og beslutningskonflikt, via forebygging av psykisk helse hos små barn til vitaminbruk, fysisk aktivitet hos tenåringer og akuttmedisinsk teamtrening, til hvordan lære lekfolk førstehjelp.

I Kirkenes er det en serie åpne forelesninger om forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge. Temaene er alt fra barn som pårørende, barn ni familier med høyt konfliktnivå, flyktninger, forebygging av selvmord, skolemiljø, ungdomstid og trivsel.

Kveseth, Magne
Publisert: 19.09.19 14:30 Oppdatert: 19.09.19 14:05