Ny utstilling om geologi åpnet!

I museets nye permanente utstilling, TellUs, har vi bokstavelig talt snudd mange steiner for å gi deg innsikt i geologien rundt og i oss.
Slettli Hansen, Christel
Publisert: 19.06.19 01:06 Oppdatert: 28.11.19 17:28

Visste du at vi alle har stjernestøv flytende i årene våre? Eller at hver av oss i snitt forbruker 43 kg gull i løpet av livet? Vet du hvilke bergarter som dominerer i Tromsdalstinden eller Store Blåmann? Eller har du sett sporene av de enorme dyrene som levde før vår tid?

«TellUs – fra stjernestøv til moderne teknologi» er museets nye permanente geologiske utstilling. Utstillingen følger de geologiske prosessene som har skjedd gjennom hele jordas historie, og her finner du svar både på spørsmålene ovenfor og mange flere.

- Utstillinga viser blant annet hvordan du i ditt daglige liv er avhengig av geologi, for­klarer førsteamanuensis Anette Högström, som er fagansvarlig for utstillinga. I dag var hun med å åpne utstillingen for en fullsatt sal. Högström forklarer at utstillinga vil følge jordas utvikling gjennom milliarder av år.

- I løpet av 4,6 milliarder år har jorda og livet her blitt formet gjennom mange ulike prosesser. Gjennom disse prosessene har også mennesket blitt skapt. Sett i forhold til jordas uendelig lange eksistens, utgjør menneskets tid på jorda en forsvinnende liten andel. Vi har illustrert dette gjennom en stabel med 22 700 ark, hvor hvert ark representerer 200 000 år av jordas historie. Det moderne menneskets eksistens utgjør kun ett enkelt ark. Likevel har vi rukket å sette store spor i jordas geologi, forklarer Högström. - Utstillingen stiller derfor flere spørsmål om hvordan vi forvalter naturarven vår, avslutter hun.

I utstillinga kan man gjøre et dypdykk i geologiske fenomen på storskjerm eller engasjere seg på interaktive skjermer. Utstillingas design er i røffe materialer som passer godt til temaet. Velkommen til alle nysgjerrige museumsgjengere!

Anette Högström, nærmest, er faglig ansvalig for TellUs. Her er hun under åpningen av utstillingen. Foto: Fotograflærling Lamin Sanneh, Norges Arktiske universitetsmuseum
Anette Högström (nærmest kamera) er faglig ansvalig for TellUs. Her er hun under åpningen av utstillingen. Foto: Lamin Sanneh, fotograflærling.

Direktør Lena Aarekol åpnet utstillingen, og bad alle på flott Tellus-kake.
Direktør Lena Aarekol åpnet utstillingen, og bød alle på flott Tellus-kake. Foto: Lamin Sanneh, fotograflærling
Mange nysgjerrige, både publikum og museets egne ansatte, hadde møtt opp for å overvære åpningen av utstllinga. Foto: Lamin Sanneh, fotograflærling.
Karen Marie Christensen har vært teknisk prosjektleder for utstillingen, og er også ansvarlig for publikumsteamet på museet. Hun er særlig fornøyd med at utstillingen gir mange muligheter til å ta på og interagere med objektene i utstillingen
Karen Marie Christensen har vært administrativ prosjektleder for utstillingen, og er også ansvarlig for publikumsteamet på museet. Hun er særlig fornøyd med at man kan komme helt nær på flere av objektene i utstillingen. Foto: Lamin Sanneh, fotograflærling
Högtröm viser publikum rundt i utstillingen
Högtröm viser publikum rundt i utstillingen Foto: Mari Karlstad, fotoleder
Denne gjengen i ens Skattøragneis T-skjorter har det siste året jobbet med utstillinga. Fra venstre: Karl Frafjord, Anette Högström, Håkon Dahlen, Stefan Griehl, Karen Marie Christensen og Ellen Marie Beck. Foto: fotograflærling Lamin Sanneh, Norges arktiske universitetsmuseum, 19.juni 2019.

Slettli Hansen, Christel
Publisert: 19.06.19 01:06 Oppdatert: 28.11.19 17:28