Aqua Nor 2019: Eget torg for forskning og innovasjon

Er du opptatt av forskning og innovasjon for havbruksnæringen, er Forskningstorget stedet å besøke på havbruksmessen Aqua Nor i Trondheim i august.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 28.05.19 12:00 Oppdatert: 28.05.19 12:15

MiljøDNA som kan brukes til analyser i lakseoppdrett er av de nye metodene som vil bli presentert på AquaNor 2019. Foto: Kim Præbel

Forskningstorget arrangeres for andre gang og samler forsknings-, innovasjons- og undervisningsmiljøene som er utstillere på Aqua Nor 2019. Basert på de positive erfaringene med Forskningstorget på Nor-Fishing 2018 der sju miljøer samarbeidet, deltar 14 institusjoner i år. Forskningstorget på AquaNor 2019 vil dermed dekke 370 kvadratmeter og bli godt synlig i den splitter nye utstillingshallen i Trondheim Spektrum.

Den offisielle åpningen av Forskningstorget skjer tirsdag 20. august som innledning til en serie korte faglige seminarer. Gjennom sju miniseminarer vil forskere og bedrifter belyse aktuelle temaer med ny, forskningsbasert kunnskap fra ulike miljøer og perspektiver. Seminarene vil presentere de nyeste resultatene fra forsknings- og innovasjonsprosjekter innenfor temaer som lakselus, ny teknologi, fiskehelse, fôrressurser, markeds- og samfunnsspørsmål, miljøutfordringer og nye muligheter fra havet.

I tilknytning til studentdagen som arrangeres den siste messedagen, vil det være et eget studentarrangement på Forskningstorget.

Møteplass for FoU-spørsmål

Forskningstorget skal være møteplass for diskusjoner om forskning og innovasjon, både i forbindelse med de annonserte miniseminarene, og i mindre, mer uformelle møter på torget eller hos de enkelte utstillerne. Alle som er interessert i forskning og innovasjon, inkludert universitetsutdanning innenfor akvakultur, skal vite at det er Forskningstorget som er stedet å oppsøke disse dagene i august. Her treffes ekspertisen på havbruksforskning og -innovasjon fra A til Å. Det gjelder enten du har spørsmål om status for forskningen, konkrete prosjekter eller tips om samarbeid, finansiering og råd om å skrive prosjektsøknader, eller er interessert i informasjon om utdanningsmuligheter.

Forskningstorget – Forskning og innovasjon samler alle FoU-institusjonene blant AquaNor-utstillerne. I år vil det si Havforskningsinstituttet, Nofima, Veterinærinstituttet, Akvaplan-niva, NINA (Norsk institutt for naturforskning), NORCE, SINTEF Ocean/NTNU, UiT – Norges arktiske universitet, Nord universitet, NMBU (Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, FHF (Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering), Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.

Du finner oss i Hall A på stand nummer A 125–138.

Detaljert program vil være tilgjengelig på https://www.aqua-nor.no/program-2019-2/

Kontaktpersoner for Forskningstorget:
- Anne Ditlefsen, Forskningsrådet, tlf. 977 53 665