Ingeniørstudenter får seg jobb før de er ferdige med studiet

Bachelorstudentene våre på bygg-ingeniør er med på å bygge landet – bokstavelig talt. Ikke rart de er svært ettertraktet i arbeidsmarkedet.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.06.19 08:17 Oppdatert: 05.06.19 08:49

Bachelorstudent Andrea Solheim og universitetslektor Peter Danielsen er strålende fornøyde med at jobbmulighetene er så store for byggingeniørene i nord. Foto: Tommy Hansen

I morgen, 6. juni, er det avslutningsmarkering for bachelorstudentene i byggingeniør ved UiT i Alta, men allerede nå kan nesten samtlige kandidater glede seg over at de ikke trenger å lete etter arbeid. For nesten alle har en jobb å gå til.

­Det forteller universitetslektor Peter Danielsen ved Institutt for bygg, energi og materialteknologi.

Statens vegvesen, Peab, Kivijervi Entreprenør og GeoNord, er bedriftene som har sikret seg UiTs nye bygg-ingeniører fra Alta. Danielsen sier at det ikke er uvanlig at studentene får jobbtilbud i den bedriften de skriver bacheloroppgave om:

– Men også små og lokale bedrifter skal ha ros for at de er tidlig ute og ser etter kandidater. I tillegg er studentene selv flinke til å se etter jobb tidlig. Kandidatene har fått jobb her i Alta, og blir dermed i landsdelen.

– Har allerede fått fast jobb

Andrea Solheim er en av studentene på bygg-ingeniør som nå har fått jobb:

– Jeg fikk tilbud om jobb i begynnelsen av mai. Vi er sju 3-årsstudenter her i Alta og i hvert fall fem har fått fast jobb. Noen fikk det allerede før nyttår, så det er jo veldig bra.

Ettersom Solheim allerede er godt etablert i Alta med mann og barn, samt har familie her, var det ikke noen tvil hvor hun helst ville jobbe.

– Nå som det også har ordnet seg med jobb, ja, da blir jeg her i Alta.

Hun forteller at det har vært noen hektiske år på studiet, med mye nytt som skal læres på kort tid. Det gjorde at flere falt av underveis, spesielt første året.

– Undervisningen har for det meste gått på nett. Det er greit å kunne se undervisningen når det passer, men det krever at man er strukturert. Vi har også hatt noe undervisning lokalt her i Alta, og det har vært veldig bra. De er veldig flinke og tilrettelegger for tilknytting til næringslivet, noe i alle fall jeg har fått mye igjen for. Jeg håper for de fremtidige studentenes skyld at tilbudet her i Alta bevares, og kanskje til og med blir enda større med årene, forteller Andrea Solheim.

Andrea Solheim i det nye visualiseringssenteret i Alta. Foto: Tommy Hansen

Størst behov for bygg-ingeniører

Behovet for ingeniører har i flere år vært stort i Norge, og dette behovet vil neppe endre seg med det første.

En behovsundersøkelse gjort av Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO) i 2019, viser at det er størst behov for ingeniører med kompetanse innen bygg. Behovet er heller ikke mindre som følge av digitaliseringsbølgen vi er inne i.

Og ifølge instituttleder Bjørn Reidar Sørensen ved Institutt for bygg, energi og materialteknologi, er studentene i Narvik minst like populære som dem i Alta.

­­– Det kan hevdes, med tyngde, at du finner bygg-ingeniører som er utdannet i Narvik i bortimot samtlige nordnorske kommuner, sier Sørensen.

Og de tar gjerne opp flere studenter, både i Alta, Narvik, Tromsø og Mo i Rana.

Les mer om studiet her.

Det nye visualiseringssenteret hever standarden

For studentene på bygg-ingeniør har det også vært en stor fordel at UiT har fått et nytt visualiseringssenter (ViA) sentralt plassert på campus i Alta. Lokalene ble bygd om etter ønske fra både UiT selv og fra næringslivet.

Senteret har vært i drift i flere måneder, men ble offisielt åpnet 2. april i år.

Her kan studentene benytte tre topp moderne lokaler, hvorav to er for undervisning. Ett av dem, kalt Kvithellhula, er utstyrt i FutureLab-stil, og er spesielt tilpasset gruppearbeid. Her kan studentene sitte rundt et gruppebord og det man jobber med kan presenteres på storskjerm slik at alle kan delta aktivt.

– Det gjør at de kan være veldig aktive i sin egen læringssituasjon. De lærer også å jobbe sammen i grupper – å samhandle. Det har tidligere ikke vært en tradisjonell læremåte hos oss, men det er jo dette de kommer til å oppleve i arbeidslivet. Som undervisere får vi også en annen rolle – man blir mer veileder for dem, sier Peter Danielsen, som er prosjektleder for senteret.

Nøyaktig det arbeidsmarkedet er på jakt etter

Det andre lokalet, kalt Svartholet, er blant annet utstyrt med CAVE (Computer Aided Virtual Environment), og har mulighet for bruk av VR-briller og interaktivt whiteboard. Her kan man også produsere en modell i størrelse 1:1 – og dermed bevege seg inn i modellen. Fordelen er at man kan kontrollere og sjekke at bygningsmodellen faktisk fungerer før den bygges. I tillegg kan brukerne involveres slik at man får justert ting etter deres ønsker.

– Dette visualiseringssenteret er det eneste i sitt slag i Skandinavia, og den kompetansen vi bygger opp her er nøyaktig hva arbeidsmarkedet er på jakt etter. Sammen med Alta kommune og næringsklyngen Smart Construction Cluster samarbeider vi tett med næringa, og vi kan derfor levere kandidater av høy kvalitet, forteller Danielsen.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 05.06.19 08:17 Oppdatert: 05.06.19 08:49