Stor undersøkelse ved UB: – Vi ønsker å bli enda bedre!

Ønsker du bedre lys, mindre støy, flere arbeidsplasser og bedre utvalg av litteratur? Nå har du en gyllen sjanse til å komme med dine tilbakemeldinger til Universitetsbiblioteket.

Lieungh, Erik
Publisert: 21.05.19 09:25 Oppdatert: 21.05.19 08:25

Kjærsti Løkholm Bergli, Linnea Nordström og Marit Bull Enger ved Universitetsbiblioteket er gruppen som har utformet brukerundersøkelsen. Nå ønsker de at alle ansatte og studenter som ikke har tatt den enda, får gjennomført undersøkelsen før 31. mai. Foto: Erik Lieungh

Universitetsbiblioteket ved UiT gjennomfører denne våren en brukerundersøkelse for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer så bra med bibliotekene på campus og UBs digitale hjelpemidler.

Prosjektleder for årets brukerundersøkelse Marit Bull Enger forteller at biblioteket ønsker å utvikle seg og vite mer om hva studenter og ansatte faktisk har bruk for av tjenester.

– Da er det viktig å vite hvordan vi oppleves. En brukerundersøkelse er med å skape et bilde av det. Det er to år siden sist vi hadde en slik undersøkelse. Denne gangen har vi fått inn fire ganger så mange svar allerede. Det er vi takknemlige for, sier hun.

Det finnes mange måter å bruker et bibliotek på. Du kan være med å forme Universitetsbiblioteket, ved å delta på brukerundersøkelsen. Foto: Erik Lieungh

Deler ut premier

Årets spørreundersøkelsen tar 5-10 minutter å gjennomføre. Alle som deltar er med i trekningen av et par trådløse hodetelefoner med støyreduksjon. UB trekker også ut ti personer som hver får ett PayGoo VISA-kort til en verdi av 250 kroner.

Universitetsbiblioteket kommer til å gå gjennom alle svarene som er kommet inn. I år er det allerede kommet en god del utfyllende kommentarer fra studenter og ansatte. Det betyr at biblioteket har et bedre grunnlag for å forstå hva som kan forbedres.

– Men er det slik at biblioteket kan gjøre noe med tilbakemeldingene de får inn?

– Ja, sier Enger, og tilføyer:

– De mindre justeringene kan vi selvsagt gjennomføre. Så vil også noen av innspillene kreve mer midler og tid, da blir det opp til ledelsen og bibliotekstyret hva som skal prioriteres.

Er det vanskelig å finne litteraturen du trenger gjennom bibliotekets tjenester? Nå kan du gi UB tilbakemelding gjennom brukerundersøkelsen for 2019. Foto: Erik Lieungh

Ikke bare Tromsø

Prosjektlederen for brukerundersøkelsen forklarer at det også er viktig at studenter og ansatte utenfor Tromsø svarer. UB har 11 biblioteker i Nord-Norge i byer som Hammerfest, Alta, Narvik, og Harstad. I tillegg er det et eget bibliotek for lærerutdanningen, ved museet i Tromsø, biblioteket på kunstakademiet, samt et eget musikkbibliotek.

– Ja, undersøkelsen gjelder naturligvis ikke bare de som bruker bibliotekene i Tromsø. I tillegg er mange av bibliotekstjenestene våre på nett. Derfor er det viktig at nettstudentene våre også svarer på undersøkelsen, sier Enger.

Også studenter og ansatte utenfor campus Breivika deltar i brukerundersøkelsen. Foto: Erik Lieungh
Lieungh, Erik
Publisert: 21.05.19 09:25 Oppdatert: 21.05.19 08:25

Har du ikke tatt brukerundersøkelsen enda? Du har fortsatt mulighet. Fristen er 31. mai.

Du finner undersøkelsen her!