Bærekraft og fisk på menyen

Årets Håp i Havet-konferanse var krydret med muligheter og fremtidsvisjon.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 15.02.19 14:30 Oppdatert: 15.02.19 14:56

Årets Håp i Havet ble arrangert med stor suksess denne uken. Her er årets styre. Foto: Mats Gangvik

For 17.gang arrangerer fiskeri- og økonomistudenter ved UiT, konferansen Håp i Havet. Denne gang med selveste fiskeriministeren på plass. Hovedingrediensen på årets meny var bærekraft... og fisk, selvfølgelig.

Håp i Havet-styret fikk i høst være med på fiskerimessen Nor-fishing, der de blant annet møtte Kronprins Haakon og fiskeriministeren. Foto: Ellen Kathrine Bludd

Mangfoldig program

Årets tema var "Fra robåt til robot - En bærekraftig sjømatnæring?"

Fiskerihistoriske begivenheter ble presentert, sammen med mange fremtidsrettede foredrag med bærekraftige løsninger fra både WWF, jurister, og fiskerinæring.

Årets program er satt sammen av ulike interessante retninger innen norsk sjømat, hvor flere av foredragsholderne er pådrivere for bærekraftig utnyttelse av våre ressurser, sier Sindre Olsen, leder av årets Håp i Havet-styre.

Leder av Håp i Havet 2019, Sindre Olsen. Foto: Ellen Kathrine Bludd
Ved å vise frem et mangfold håper årets styre synliggjøre de mange mulighetene som fins i fiskerinæringen, på tvers av studieretninger.

Utvikling og utfordring

Fiskeriministeren var dypt involvert i spillet SimFish på Norges fiskerihøgskole. Foto: Jørn Berger Nyvoll

Fiskeriminister Nesvik var opptatt av at fiskerinæringen vil være enda viktigere i fremtiden, ettersom verdens befolkning øker.

Nesvik nevnte at det er gode muligheter for å kombinere teknologi fra oljenæringen, jo lengre ut på havet man flytter merdene. Utvikling i teknologi kan gi mer bærekraftige løsninger for fremtidens fiskerier.

- Dersom havbruk skal være en bærekraftig næring så må en del utfordringer løses, sa ministeren.

Ministeren fikk etter sitt foredrag være med til Norges fiskerihøgskole for å spille et fiskeriforvaltningsspill, sammen med Håp i Havet-styrets leder Sindre Olsen, kommunikasjonsansvarlig Eivind Pettersen, og instituttleder Terje Martinussen.

Nesvik var imponert over brettspillet.

– Spillet er en perfekt måte å skape entusiasme og interesse for fisk blant unge, gjennom en arena som de fleste kjenner fra før. Diskusjonen rundt bordet mens spillet pågår er minst like viktig som selve spillet, sier Nesvik til iTromsø.

God stemning i salen på årets Håp i Havet. Foto: Mats Gangvik

Plasten må ryddes

WWFs Fredrik Myhre og Fiskeriministeren var begge opptatt av at det må drastiske tiltak til for å bekjempe plast i havet. Fiskeriministeren sa at myndighetene må gjøre det enkelt å levere inn plast fra havet.

- Fiskebåter må kunne levere inn avfall og fiskeredskaper de finner på havet, ikke bare for å rydde opp etter seg selv men for å bidra til en stor opprydding i havet generelt, mente Nesvik.

WWF ønsker et forbud mot engangsplast innen 2022, og foreslår en panteordning for å levere inn fiskeutstyr.

- Vi i WWF jobber for å bli arbeidsledige! Det er målet vårt, vi ønsker å bli overflødige. Da har vi lykkes med den jobben vi gjør, sa Myhre.

UiT-studentene kan kanskje bidra til å skape en mer bærekraftig fremtid, etterhvert som de lærer mer, viderefører og skaper nye forskningsprosjekter, og når kommer ut i arbeidslivet og får egne erfaringer.

Det er dere som må takle fremtidens utfordringer, og som har nye løsninger. Vi som er forhistoriske må legge til rette for de nye bærekraftige løsningene, sa fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 15.02.19 14:30 Oppdatert: 15.02.19 14:56