Mathias (26) har lenge drømt om å spille i musikaler. Nå er drømmen blitt til virkelighet

(iTromso) Mathias Dons er utdannet gitarist ved konservatoriet i Tromsø og fullførte i fjor høst en master i jazzgitar ved Guildhall School of Music & Drama i London. En måned etter at han returnerte hjem hit til Tromsø fikk han en beskjed om at et av målene ved utdanning er på god vei til å bli til virkelighet. Han hadde fått jobb som eneste gitarist i musikalen «Avenue Q». Siden da har han øvd og øvd for å være godt nok forberedt.

Elvemo, Arne
Publisert: 09.01.19 14:42 Oppdatert: 09.01.19 15:06
Tromsø

I HJEMMESTUDIO: Mathias Dons forbereder seg hjemme i studioet her i Tromsø før han reiser på den lange turneen. 	foto: privat I HJEMMESTUDIO: Mathias Dons forbereder seg hjemme i studioet her i Tromsø før han reiser på den lange turneen. (Foto: privat)

– Det å spille i musikaler har hele tiden vært et av målene med utdanningen min, og England er blant de fremste plassene å gjøre nettopp det. Derfor har jeg fokusert mye på denne jobben, for å være så god som overhodet mulig.

Intens turnévirksomhet

Eventuelle andre jobber må likevel skje etter oktober 2019. 19. januar reiser Dons tilbake til England. Her skal han øve med resten av ensemblet fram til 25. januar, før de legger ut på en turné over hele Storbritannia. Turnéen består av åtte forestillinger i uken og godt over 300 show – totalt.

– Det blir intenst. Vi skal være en uke i hver by og har en fridag mellom hver by. Den bruker vi stort sett til å ta tog til neste plass.

– Hvordan fikk du denne jobben?
– Jeg har jobbet lenge for å komme hit. Det å få musikaljobber består i stor del av å bygge nettverk og kjenne de «rette» folkene. Det har jeg jobbet lenge med. Rett før sommerferien 2018 fikk jeg en jobb på et show utenfor London som jeg spilte på i to måneder. Han som spilte piano i showet er kapellmester på «Avenue Q» og fremsnakket meg derfor til jobben jeg nå fikk.

Grove dukker

«Avenue Q» er en «voksenmusikal» med dukker og har mye grov humor og språk. Den ble satt opp for første gang i New York i 2003 og har vært spilt over hele verden, inkludert West End og Broadway. En av komponistene bak musikken er Robert Lopez som har bidratt til å lage musikken til blant annet «The Book of Mormon» og Disney-filmen «Frozen».

– Den er veldig morsom og er en slags parodi på «Sesam Stasjon». Musikken er fantastisk bra, drømmejobben er en gang å få spille med «Book of Mormon» som er min favorittmusikal, sier Dons.

Startet med revy

Interessen for musikaler startet for Dons allerede i 2008, da han som elev ved Sommerlyst ungdomsskole var med på Polarshow.

– Da ble vel interessen for å spille som en del av produksjoner vekket. Jeg liker å spille med skuespillere og være en del av en større produksjon. Det å spille på en teaterscene er noe ganske annet enn å stå på en konsertscene.

(Foto: Helge Matland)SPILLER MED FAREN: Her spiller Mathias Dons med faren Roar Dons under en konsert på Backbeat i 2015.  Foto: Helge Matland

Dons har også gjort en hel del andre prosjekter opp gjennom årene. Han spilte senest på Romjulsjazzen på Skarven tredje juledag, har hatt blant annet hatt bandet Tre strenge menn og har spilt inn plate med faren Roar Dons, som også er musiker.

– Siden jeg flyttet hjem har jeg ikke hatt så mye tid til andre prosjekter, men jeg har noen småting jeg håper skal bli større etter hvert. Det er likevel godt å vite at man har en jobb en god tid fremover, en slik forutsigbarhet er ganske sjeldent som musiker, sier Dons.

Flere musikaljobber

Nå håper han at det etter hvert vil komme enda flere musikaljobber.

– Nå håper jeg at dette kan være en inngangsportal til enda flere slike jobber. Det hjelper å få den «ene store» jobben, så vil det nok komme litt av seg selv etter hvert.

– Og hvis Hålogaland Teater eksempelvis bestemmer seg for å sette opp «The Book of Mormon», da er du klar?
– Ja, det stiller jeg opp med engang.

(Denne nyhetssaken er hentet fra www.itromso.no)

Elvemo, Arne
Publisert: 09.01.19 14:42 Oppdatert: 09.01.19 15:06