Skal dele ut 54 millioner kroner

15. november blir det klart hvem som får penger av stiftelsen Trond Mohn startet i 2007.

Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 06.11.18 10:45 Oppdatert: 22.05.19 14:11
Tromsø

Tromsø Forskningsstiftelse (TFS) ble stiftet i 2007 av Trond Mohn. Da donerte han 100 millioner kroner til stiftelsen og disse skulle være utdelt innen 2016. Senere donerte han en ny gave på 300 millioner kroner til stiftelsen, og disse skal være oppbrukt innen 2025.

Tre kandidater får til sammen tildelt 36 millioner kroner fra TFS Starting Grant. I tillegg vil stiftelsen offentliggjøre en tildeling på 18 millioner kroner.

Under årsmarkeringen vil neste utlysning av TFS Starting Grant bli presentert.

- Enorm innvirkning

En av de som fikk TFS Starting Grant i fjor, er Eva-Stina Isabella Edholm. For henne har det hatt enorm innvirkning.

- Det har gitt meg muligheten til å få opp forskningsprogrammet mitt. Det har gitt meg mulighet til å fokusere på å etablere en forskergruppe, og så langt har laboratoriet utvidet med en laboratorietekniker og en phd-student. Sammen har vi gjort gode fremskritt i å forstå hvordan laks reagerer på ulike faresignaler, for eksempel virus, og aktiverer deretter immunresponsen. I tillegg vil en postdoktorstilling som starter til våren, snart bli annonsert. Vi gleder oss til å få en enda en med på laget, sier hun.

Her kan du lese om fjorårets tildelinger

Simo Valakari, hovedtrener Tromsø IL Foto: Tromsø IL

Den finske frelseren

Da Simo Valakari i fjor tok over som hovedtrener i Tromsø Idrettslag, tok det ikke lang tid før flammen var tent og det igjen var optimisme å spore både i fotballaget og byen. Fotballaget greide å sikre seg videre spill i Eliteserien. Dette førte til at Valakri ble kalt «Den finske frelseren»

I innspurten av fotballsesongen tar han seg tid til å komme på årsmarkeringen for å dele erfaringer om prestasjonskultur. På en halvtime vil han dekke tema som hvordan bli god, overføringsverdien mellom fotball og UiT, og hvordan få en gruppe til å jobbe sammen mot et felles mål.

Valakari gleder seg stort til å komme til UiT med foredraget «How to build a team – in football terms».

Marie Vangen står for det musikalske under årsmarkeringen Foto: Knut Aaserud

Lokal popjazz

Hun som skal stå for dagens kulturelle innslag er Marie Vangen fra Tromsø.

- Vangen har scenetekke og framtoning som kan minne om elementer man ser hos Annie Lennox, Lill Lindfors og Kari Bremnes, og har publikums fulle oppmerksomhet, skrev magasinet Jazznytt om Marie Vangen i 2016.

Og når vi omtaler henne som lokal, mener vi veldig lokal. Vangen disputerte i vår med en doktorgrad i strafferett fra UiT.

Det blir enkel bevertning og arrangementet er gratis. Du må i midlertid melde deg på årsmarkeringen, det kan du gjøre her

Alt dette kan du få med deg torsdag 15. november klokka 13.00-15.00.

Sted: Aulaen på Norges Fiskerihøgskole, BFE-fak UiT

Henriksen, Lise Lotte