Velkommen til ny utstilling - "Besøk nordlyset hjemme!"

2-4. november 2018 inviterer UiT Norges arktiske universitet til utstillinga «Nordlyset hjemme – Nordlysvitenskap og UiT i 100 år»*. Det blir åpent hus på Nordlysobservatoriet, med utstilling, foredrag, omvisninger og musikk.

Publisert: 01.11.18 10:03 Oppdatert: 01.11.18 12:51
Tromsø

Kontaktpersoner:

Unni Pia Løvhaug, email: unni.pia.lovhaug@uit.no,  tlf.  911 11086, leder Nordlysnettverket

Per Helge Nylund, email : per.h.nylund@uit.no, tlf. 991 66534

Magnar Gullikstad Johnsen, email: magnar.g.johnsen@uit.no, tlf. 776 46956

Ingen andre steder har nordlyset blitt så grundig studert og forstått som på Nordlysobservatoriet (NOBS) ved Prestvannet i Tromsø. Fra 1928 arbeidet forskerne her med å gi oss kunnskap om nordlyset, atmosfæren og det nære verdensrom - kunnskap som har leda til nye forskningsområder, og som er til stor nytte for mange i dag. I våre dager fortsetter denne forskninga ved UiT sine campus flere steder i landsdelen.

Vi ønsker å vise publikum hva vi har å være stolte av innen denne greina av vitenskapshistorien.  Utstillinga forteller både om NOBS sin historie og om hvordan nordlysforskninga skal gå videre i de nærmeste årene, med den store satsinga i Skibotn der radaranlegget EISCAT_3D nå bygges.

Nordlyset i musikk og billedkunst er også tema i utstillinga. Et verk av Jon Marius Aareskjold gir de besøkende et lydteppe i utstillinga, og vi får også høre han spille live. Nordlyset som turistattraksjon er naturligvis også med.

En serie foredrag gir innsikt både i ulike deler av historien og i dagens forskning. Her kan du også få høre om myter og sagn om nordlyset.

Spesielt for denne helga er at det vil bli mulig å besøke spesialbygde hus for magnetiske målinger, som til daglig er avstengt. Her kommer man virkelig tett på fascinerende forskningshistorie helt fra NOBS sin første tid.

Vi skal også skape nordlys i laboratoriet! Et spesiallaget plasmakammer – en planeterrella – lar oss vise fram ekte miniatyr-nordlys.

Arrangementet er helt gratis, en gave til alle tromsøboere i anledning av UiT Norges arktiske universitet sitt 50års-jubileum. Utstillinga er teksta på engelsk, så ta gjerne med utenlandske gjester. Velkommen hjem til nordlyset og nordlysforskninga!

Åpningstider:

Fredag 2. november kl. 1800-2200

Lørdag 3. november kl. 1200-2200

Søndag 4. november kl. 1200-1800

*) Hvorfor vi kan si hundre år når UiT bare er 50, og NOBS åpna for 90 år sida? Kom og finn ut, da vel!

Publisert: 01.11.18 10:03 Oppdatert: 01.11.18 12:51
Tromsø