Endre fra NFH på vinnerlaget med ide som kan revolusjonere arbeidsprosesser i havbruksnæringen

Endre Nordstrand, Akvamedisinstudent ved Norges fiskerihøgskole, gjorde en kjempeinnsats under «Marin student-bootcamp Vestlandet 2018». Endre var med på vinnerlaget som vant bootcampen med en teknologisk ide som kan revolusjonere arbeidsplasser i havbruksnæringen, men også i sjømatnæringen generelt. Det var stor stas da fiskeriministeren kåret vinnerlaget.

Larsen, Trine Holm
Publisert: 19.10.18 00:00 Oppdatert: 19.10.18 13:05
Tromsø

Janita Arhaug i Sett Sjøbein er veldig begeistret over innsatsen i årets marine student-bootcamp. Norges fiskerihøgskole hadde med flere fantastiske studenter på denne bootcampen som fortjener honnør. I tillegg til Endre var også Kristine Broback Rasch som studerer Akvamedisin, Bjørnar Michaelsen-Svendsen som studerer International Fisheries Management (IFM) og Martin Skarpeid som studerer Fiskeri- og havbruksvitenskap (FHV), retning sjømat.

Endre Nordstrand i midten. Kristine Broback Rasch nr 2 fra venstre.

Bjørnar Michaelsen-Svendsen i midten med arket.
Martin Skarpeid til høyre.

Masterstudenter fra hele landet deltok på en Marin student-bootcamp som Sett Sjøbein arrangerte på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet 13.-19. september i Sogn og Fjordane. Studentene hadde blitt valgt ut blant masterstudenter, fra ulike studieretninger på høyskoler og universiteter i hele landet.

Spennende forretningsideer

Kristine var i gruppen «Sølvstimen designbyrå» som ønsker å designe et produkt som skal føre til at økt konsum av sild. Målgruppen er unge voksne i alderen 18 – 35 år. Bjørnar var i gruppen «Sildver-Norsk arvesølv» som har som visjon å få sild til å bli Norges mest populære fisk, og målgruppen er unge voksne mellom 18-30 år. Martin var i gruppen «Golden Mesopelagic» - De foreslo å skape interesse og oppmerksomhet rundt mesopelagisk fisk, og sikre et tidlig marked for forskningsfangst med fokus på ressursutnyttelse av mesopelagisk fisk. Deres forretningside omfatter å tilby en distribusjonskanal for fiskere som driver forskningsfangst av mesopelagisk fisk. Denne fangsten skal tilbys som en ny og spennende råvare for innovative restauranter.

Vil lære om sjømatnæringen

- Sett Sjøbein sin Marine Student-boot camp var en utrolig bra opplevelse, forteller Endre entusiastisk. - Det var sjefen min i sommer som anbefalte meg å søke. Jeg er utrolig glad for at jeg gjorde det. Alle masterstudenter eller studenter på integrerte masterprogram i Norge kan søke på om å få bli med på Sett Sjøbein sin marin student-bootcamp. På campen som foregikk i Måløy var det studenter fra hele landet - til felles hadde alle at de ville lære mer om sjømatnæringen.

BOOTCAMP 2018 fiskeriministeren med vinnergruppen "Marine Voice". Endre Nordstrand helt til høyre.

Kreativ ide - taleassistenten "Kim Roger"

- Campen startet med bedriftsbesøk, der vi fikk besøke mange ulike ledd i næringen. Vi var i alt innom 10-12 bedrifter. Deretter fikk vi en oppgave, som skulle løses i team med tverrfaglig bakgrunn. Oppgaven var: «Hvordan kan vi øke lønnsomheten i sjømatnæringen gjennom utvikling av ny teknologi og/eller design. Utvikle et fysisk produkt, en programvareløsning en markedsføringskampanje eller en ny tjeneste."

Vi kom opp med ideen om å effektivisere arbeidsoppgaver som foregår ute på merdkanten. Dette ønsker vi ved å innføre en taleassistent til oppdrettsnæringen, ala appel's Siri. Taleassistenten fikk navnet «Kim Roger», og baserer seg på at man kan lese inn informasjon til «Kim Roger», og så lagres informasjonen i en database. Vi ser for oss at de fleste oppgaver kan integreres, alt fra registrering av død fisk, lusetall og miljømålinger. Det skal også være mulig å få hentet alle registrerte data etter behov, eksempelvis død fisk eller lusetall for spesifikke merder.

- Det var veldig lærerikt å jobbe med personer med annen bakgrunn, men til tider også  ganske krevende. En utrolig god erfaring som jeg vil ta med meg videre. Vi var fire stykker på mitt lag «Marin Voice». Ingvild Kindlihagen fra Tromsø, Masterstudent i Økonomi og Administrasjon ved NHH, Fredrik Kvist fra Austevoll, Masterstudent ingeniør kommunikasjonsteknologi ved UiO. Trine Hamre fra Vågsøy, Masterstudent i Rettsvitenskap ved UiB.

- Sett Sjøbein sin Marine Student-bootcamp er utrolig profesjonelt laget, og jeg anbefaler alle å bli med!

Neste frist er 23. oktober: Masterstudenter - SØK!

Larsen, Trine Holm
Publisert: 19.10.18 00:00 Oppdatert: 19.10.18 13:05